شنا و پیاده‌روی بهترین ورزش در ماه رمضان
شنا و پیاده‌روی بهترین ورزش در ماه رمضان

گروه سلامت شهریاریها : کوهبنان از آن جا که امسال ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است، روزه‌داران باید قدری بیشتر مراقب حفظ سلامت خود باشند، زیرا ممکن است علاوه بر روزه‌داری، گرمای هوا نیز انجام فعالیت‌های جسمی روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه ‌کند. ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی […]

13920424000392_PhotoAگروه سلامت شهریاریها : کوهبنان از آن جا که امسال ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است، روزه‌داران باید قدری بیشتر مراقب حفظ سلامت خود باشند، زیرا ممکن است علاوه بر روزه‌داری، گرمای هوا نیز انجام فعالیت‌های جسمی روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه ‌کند.

ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند به طوری که ورزشکارانی که روزه می‌گیرند، کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می‌شوند، لذا ورزشکاران می‌توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ ساختار بدنی به دست آورند.

روزه‌داری با شرط رعایت نکات تغذیه‌ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قند خون، نه‌تنها منافاتی با ورزش کردن ندارد، بلکه به انجام هر چه بهتر فعالیت‌های ورزشکاران نیز کمک می‌کند.

مصرف تمام گروه‌های اصلی غذایی از جمله شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه‌جات، گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات در ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران روزه‌دار تأکید می‌شود و ورزشکاران می‌توانند با یک رژیم غذایی سالم، نیازهای مورد نیاز بدنشان را تأمین کرده و از فوائد روزه برای سلامتی خود برخوردار شوند.

روزه مانع ورزش کردن نیست و ورزشکارانی که معتقدند روزه گرفتن ساختار بدنی آنها را تغییر می‌دهد، می‌توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را حفظ کنند و در واقع ماه مبارک رمضان یک ورزش روحی تلقی می‌شود.

تداوم ورزش راهی مناسب برای سلامت در ماه رمضان

رضا رفیع‌زاده سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: فراموش کردن ورزش در ماه رمضان نه تنها به حفظ سلامت و قوای بدنی افراد کمک نمی‌کند، بلکه مشکلاتی همچون اضافه وزن را برای روزه‌داران به دنبال دارد.

وی افزود: تداوم ورزش، راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از ماه مبارک رمضان است، اگر فرد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کند، می‌تواند در کنار روزه‌داری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد و این‌گونه سلامت جسمی خود را تامین کند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان کوهبنان خاطر نشان کرد: روزه‌داران باید این نکته مهم را در نظر داشته باشند که قطع تمام فعالیت‌ها به مدت یک ماه، ممکن است قدرت و استقامت قلبی ـ عروقی آنها را با مشکل مواجه ‌سازد.

رفیع‌زاده تصریح کرد: برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد، فعالیت زیاد فرد روزه‌دار در ماه رمضان به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می‌شود که می‌تواند موجب عطش فراوان و افت فشار خون فرد شود.

وی ابراز داشت: روزه‌داران با کاهش شدت برنامه ورزشی، می‌توانند، فعال بمانند و در عین حال انرژی خود را از دست ندهند به عنوان مثال اگر همیشه می‌دویدند آن را به پیاده‌روی سریع تبدیل کنند یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می‌کردند، زمان آن را به 30 تا 45 دقیقه کاهش دهند.

رفیع‌زاده بیان داشت: نکته مهم آن است که روزه‌داران باید در این ماه به ورزش ادامه دهند و ثبات و تداوم فعالیت بدنی، عنصری کلیدی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است که نباید فراموش شود.

شنا، پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی بهترین ورزش در ماه رمضان

معصومه آدیش کارشناس تربیت‌بدنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار داشت: بهترین ورزش طی ماه رمضان شنا و پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی پس از صرف افطار است، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.

وی افزود: ورزش‌های تفریحی، ملایم و با نشاط به ویژه تمرینات هوازی موجب تسریع گردش خون می‌شوند، بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه‌‌دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق‌تر می‌کند، این امر تنها منحصر به نوجوانان و جوانان نمی‌شود، بلکه در بزرگ‌سالان نیز صادق است.

آدیش بیان کرد: به انواع ورزش‌هایی که به طور مستمر و طولانی مدت بیش از دو دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب است، تمرینات هوازی گفته می‌شود.

کارشناس تربیت‌بدنی ابراز داشت: پیاده‌روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه‌سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزو ورزش‌های هوازی هستند.

وی تصریح کرد: روزه‌داران باید زمانی را برای ورزش انتخاب کنند که بیشترین میزان انرژی را دارند و ورزش لطمه‌‌ای به روزه آنها نزند.

آدیش ابراز داشت: در واقع هر زمان از شبانه‌‌روز که روزه‌دار بتواند، بدون لطمه به روزه و احساس خستگی ورزش کند، همان زمان مناسب است.

آدیش گفت: شاید در ماه مبارک رمضان، فرصت زیادی برای ورزش و انجام تمرینات بدنی نباشد، اما همین فعالیت محدود هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می‌کند و این گونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی ساده‌تر است.

————————————

گزارش از فرزانه‌السادات کوهبنانی