شماره‌گذاری خودرو‌های مدل ۹۲ متوقف شد
شماره‌گذاری خودرو‌های مدل ۹۲ متوقف شد

شهریاریها :احمد نعمت‌بخش  در مورد دلیل توقف پلاک‌گذاری خودروها اظهار داشت: براساس مصوبه دولت در اسفند سال 90 ، از ابتدای امسال خودروها باید با استاندارد یورو 4 تولید شوند و شرط این تولید، آن است که وزارت نفت از اول سال 91 سوخت با استاندارد یورو 4 را در کشور توزیع کرده باشد. وی با […]

13910220000272_PhotoAشهریاریها :احمد نعمت‌بخش  در مورد دلیل توقف پلاک‌گذاری خودروها اظهار داشت: براساس مصوبه دولت در اسفند سال 90 ، از ابتدای امسال خودروها باید با استاندارد یورو 4 تولید شوند و شرط این تولید، آن است که وزارت نفت از اول سال 91 سوخت با استاندارد یورو 4 را در کشور توزیع کرده باشد.

وی با بیان اینکه توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 هنوز انجام نشده است، افزود: وزارت نفت اعلام کرده که توزیع این سوخت را از اول سال جاری در 8 کلان‌شهر آغاز خواهد کرد که ظاهراً این مسئله نیز عملیاتی نشده است.

* نامه محیط زیست برای توقف شماره‌گذاری خودروها

نعمت‌بخش تصریح کرد: با این وجود، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست علی رغم آماده نبودن زیرساختها (عدم توزیع سوخت مناسب) به پلیس راهور نامه زده و توقف شماره‌گذاری خودروهایی که با استاندارد یورو 4 تولید نشده‌اند را خواستار شده است.

وی با بیان اینکه عدم توزیع سوخت مناسب باعث آسیب رسیدن به موتور خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 می‌شود، گفت: این مسئله به معنی هدر رفتن پول مردم است، زیرا قیمت خودروهای سواری مجهز به استاندارد یورو 4 نسبت به خودروهای با استاندارد یورو 2 حداقل 700 هزار تومان گران‌تر است و این اختلاف قیمت در مورد خودروهای سنگین تا 5 هزار یورو می‌رسد که در این مورد به قطعات وارداتی و ارز وابستگی داریم.

* خودروهای یورو 4 نیز پلاک نمی‌شوند

دبیر انجمن خودروسازان در مورد دلیل عدم پلاک‌ شدن خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 نیز گفت: در 2 یا 3 ماه پایانی هر سال، خودروها با مدل سال آینده به خریداران تحویل داده می‌شد و در حال حاضر پلیس اجازه پلاک‌گذاری خودروهای با استاندارد یورو 4 را نمی‌دهد و از خودروسازان خواسته تا این خودروها را با مدل 91 به خریداران تحویل دهند.

وی ادامه داد: توجیه پلیس این است که چون این خودروها در سال 91 تولید شده‌اند، پس باید با مدل 91 به مردم عرضه شوند.

وی توضیح داد: ما موضوع را با وزارت صنعت در میان گذاشته‌ایم تا آنها نیز با مذاکره با سازمان محیط زیست، این مشکل را برطرف کنند.

نعمت‌بخش همچنین گفت: وزارت صنعت در حال ارسال نامه‌ای به دولت است که بر اساس آن، تولید خودروها با استاندارد یورو 4 ، شش ماه بعد از توزیع سراسری سوخت یورو 4 انجام شود.

وی افزود: وزارت صنعت از تیر سال گذشته به وزارت نفت نامه زده تا زمان توزیع سوخت یورو 4 را اعلام کنند ولی هنوز پاسخی در این مورد دریافت نشده است.