مستند «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگرانی مهرداد اسکویی جایزه “بهترین کارگردانی” و “بهترین فیلم از نگاه هیات داوران دانش‌آموزی” جشنواره «کراکو» لهستان را به خود اختصاص داد. به گزارش سینماسینما، شصتمین جشنواره فیلم مستند، انیمیشن و کوتاه «کراکو» که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی اروپاست و امسال به سبب بحران جهانی کرونا به صورت آنلاین برگزار […]

مستند «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگرانی مهرداد اسکویی جایزه “بهترین کارگردانی” و “بهترین فیلم از نگاه هیات داوران دانش‌آموزی” جشنواره «کراکو» لهستان را به خود اختصاص داد.

به گزارش سینماسینما، شصتمین جشنواره فیلم مستند، انیمیشن و کوتاه «کراکو» که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی اروپاست و امسال به سبب بحران جهانی کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، فهرست برندگان خود را اعلام کرد و مستند «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی که یکی از فیلم‌های بخش رقابتی آثار مستند بود در نهایت جایزه شاخ نقره‌ای بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

این فیلم از نگاه هیات داوران دانش‌آموزی جشنواره نیز به عنوان بهترین فیلم بخش رقابتی انتخاب شد.

«سایه‌های بی‌خورشید» به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی سی‌ودومین جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) در سال ۲۰۱۹ و در افتتاحیه این رویداد مستند اولین نمایش جهانی خود و در نهایت جایزه بهترین کارگردانی را برای مهرداد اسکویی به ارمغان آورد.

«سایه‌های بی‌خورشید» اثری تکان‌دهنده و برانگیزنده درباره محل نگهداری نوجوانان بزهکار است و روی دختران و زنانی تمرکز می‌کند که به سبب قتل یا معاونت در قتل یکی از مردان خانواده یا خویشاوندان سوءاستفاده‌گر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند. این مستند تصاویری ناخوداگاه و مشاهده‌ای از کانون اصلاح و تربیت را در کنار مصاحبه‌هایی کنترل شده قرار می‌دهد و از دختران می‌خواهد با دوربین صحبت کنند، گویی در حال صحبت با مادرشان و یا قربانی‌اشان (که معمولا پدر و یا برادرشان است) هستند.

جشنواره فیلم کراکو  قرار بود از تاریخ ۳۱ می تا ۷ جولای ۲۰۲۰ (۱۱ تا ۱۸ خرداد سال آینده) برگزار شود اما به سبب بحران جهانی شیوع ویروس کرونا فیلم‌های پذیرفته را به صورت آنلاین به نمایش گذاشته شد. این جشنواره، جزو جشنواره‌های اسکار کوالیفای محسوب می‌شود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اخیرا از تغییراتی موقتی برای پذیرش آثار در شاخه بهترین مستند بلند نود و سومین دوره این جوایز سینمایی خبر داده است و بر اساس آن به سبب شرایط خاص در سراسر جهان در سایه شیوع ویروس کرونا که به تعطیلی بسیاری از سینما انجامیده است، آثار مستند متقاضی شرکت در شاخه بهترین مستند نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیازی به حداقل هفت روز اکران در لس آنجلس و هفت روز اکران نیویورک در بازه زمانی تعیین شده نخواهند داشت.

همچنین طبق قوانین نود وسومین دوره جوایز سینمایی اسکار، آثار مستند با حضور در برنامه نمایش حداقل دو جشنواره از میان جشنواره فیلم برلین، جشنواره مستند کپنهاگ (CHP:DOX)، جشنواره مستند فول فریم آمریکا، جشنواره بین‌المللی مستند هات داکس کانادا، جشنواره فیلم سانفرانسیسکو، جشنواره فیلم جنوب از جنوب غرب، جشنواره فیلم ساندنس، جشنواره فیلم ترایبکا و جشنواره مستند ترو/فالس واجد شرایط رقابت در اسکار مستند خواهند شد.

«سایه‌های بی‌خورشید» اسکویی تاکنون در دو جشنواره از میان این فهرست حضور داشته است.

همچنین آثار مستند می‌توانند با کسب جایزه بهترین مستند جشنواره‌های مستند فول‌فریم آمریکا، هات داکس کانادا، جشنواره فیلم سانفرانسیسکو، جشنواره فیلم جنوب از جنوب غرب (SXSW) ، ساندنس، ترایبکا، جشنواره فیلم برلین، جشنواره فیلم کن (لغو شده)، جشنواره فیلم کارتاخنای کلمبیا، جشنواره کارتاژ تونس، جشنواره مستند کپنهاگ (CHP:DOX)، جشنواره مستند دی‌ام زد کره جنوبی، جشنواره مستد داک اِج نیوزلند، جشنواره مستند داکاویو، جشنواره مستند مادرید (DOCUMENTAMADRID)، جشنواره مستند داکویل بلژیک، جشنواره فیلم دوربان آفریقای جنوبی، جشنواره فیلم گوتنبرگ سوئد، جشنوراه فیلم هنگ کنگ، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)، جشنواره مستند ( IT’S ALL TRUE) در کشور برزیل، جشنواره مستند ییهلاوا در کشور جمهوری چک، جشنواره فیلم کارلووی‌واری چک (لغو شده)، جشنواره فیلم کوتاه و مستند کرالا در هند، جشنواره فیلم کوتاه و مستند کراکو لهستان، جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیگ، جشنواره فیلم مورلیا مکزیک، جشنواره فیلم مسکو، جوایز فیلم پلاتینو در مکزیک، جشنواره مستند شفیلد، جشنواره فیلم سیدنی، جوایز اسب طلایی تایوان، جشنواره مستند سالونیکای یونان، جشنواره مستند ویزیون دو ریل سوئیس و جشنواره فیلم مستند یاماگاتا ژاپن نیز واجد شرایط رقابت در شاخه مستند اسکار ۲۰۲۱ شوند.

«سایه‌های بی‌خورشید» علاوه بر آنکه از برخی از این جشنواره‌ها جایزه به‌دست آورده است، هم‌اکنون نیز در جشنواره مستد داک اِج نیوزلند حضور دارد.

منبع: ایسنا