سر و کله تاناکوراهای میلیونی و لاکچری هم پیدا شد
سر و کله تاناکوراهای میلیونی و لاکچری هم پیدا شد
شهریاریها - نزدیک به ۴۰سال است که فروشگاه‌هایی با نام «تاناکورا» در کشور فعالیت می‌کنند که لباس‌های دست دوم از برندهای خارجی می‌فروشند. با توجه به پایین آمدن سطح معیشتی اقشار متوسط و پایین جامعه و همچنین گرانی پوشاک نو، اتفاقا این فروشگاه‌ها مشتری‌های زیادی هم دارند.

مجله شهریاریها ،اکثر ما سریال سال‌های دور از خانه را به یاد داریم. این سریال ژاپنی روایت زندگی «اوشین» بود که در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند.

فروشگاه‌های لباس‌ دست دوم هم، نام تاناکورا را از نام فامیل همسر اوشین که در سریال فروشنده پارچه و لباس بود وام گرفته‌اند.

تعداد این‌ فروشگاه‌ها در شهرهای‌ بزرگ‌ به‌ویژه‌ تهران‌ بیشتر است. تاناکورافروشی‌های پایتخت که هر روز از مشتری پر و خالی می‌شوند؛ با همان بوی خاص مواد ضدعفونی، لباس‌ها را از هند و پاکستان و گهگداری هم از کشورهای اروپایی با قیمت‌هایی پایین‌تر وارد می‌کنند و مشتری‌هایشان هم یا کسانی هستند که پول خریدن لباس نو را ندارند و یا کسانی که دلشان لباس برند می‌خواهد و توانایی خریدش را ندارند و ترجیح می‌دهند لباس دست دوم بپوشند.

اما یکی از مسائل مطرح در استفاده از پوشاک دست دوم یا تاناکورا، رعایت نشدن موارد بهداشتی است چرا که روی این لباس‌ها هیچ نظارتی نمی‌شود و می‌توانند عامل بسیاری از بیماری‌های ویروسی ، قارچی و عفونی باشند و باعث بروز انواع بیماری‌ها شوند، به‌ویژه حالا که کرونا هم دنیا را فتح کرده و به هیچ عنوان نمی‌توان به این مدل لباس‌ها اعتماد کرد.

نکته جالب ماجرا اینجاست که چند سالی است دیگر تنها این فروشگاه‌های تاناکورا نیستند که لباس دست دوم می‌فروشند، بلکه مزون‌های لباس هم چندوقتی است که فقط لباس نو نمی‌فروشند و افتاده‌اند به فروش لباس‌های دست دوم.

تاناکورافروشی‌های لاکچری که البته هنوز تعدادشان کم است و فقط به مشتری‌های خاص، لباس ویژه می‌فروشند، فاز جدیدی از خلاقیت در تجارت را وارد دنیای خرید و فروش کرده‌اند. مشتری‌ها هم وقتی از جریان این مدل مزون‌ها خبردار می‌شوند لباس‌هایشان را می‌آورند و برای فروش می‌گذارند.

همه اینها را گفتیم که بگوییم با اینکه در همه این سال‌ها مسئولان بهداشت و درمان به مردم توصیه کرده‌اند که لباس‌های تاناکورا نخرند، اما همچنان این فروشگاه‌ها مشتری دارند و به همین دلیل حالا خود مسئولان وارد گود شده‌اند و فروش لباس‌های دست دوم را ممنوع کرده‌اند.

روز گذشته هم عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تأکید کرد که فروش پوشاک تاناکورا، به‌دلیل مسائل بهداشتی و قاچاق‌بودن این نوع پوشاک، ممنوع است و درصورت برخورد با این نوع فروشگاه‌ها، آنها را پلمب می‌کنند. هر چند که این طرح اقدام خوبی از سوی مسئولان است و باید زودتر از اینها انجام می‌شد، اما بد نیست در کنار بسته‌شدن فروشگاه‌های تاناکورا، برندهای وطنی و البته ارزان بیشتر شود تا مردم مجبور نباشند لباس دست‌دوم بخرند.