مجتبی سامی:کاهش مدت زمان بازگشت ارز گامی مثبت در صادرات پتروشیمی و فولاد کشور
مجتبی سامی:کاهش مدت زمان بازگشت ارز گامی مثبت در صادرات پتروشیمی و فولاد کشور
شهریاریها - براساس مصوبه بانک مرکزی مدت زمان بازگشت ارز صادرات شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است.

به گزارش شهریاریها ، مجتبی سامی فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران گفت:بر اساس آمار صادرکنندگان به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ صادرکنندگان بزرگ شامل پتروشیمی ها، فولادی ها، پالایش، پالایشگاه‌ها و نظایر آن و گروه دیگر صادرکنندگانی که به عنوان صادرکنندگان خرد می‌شناسیم.

این فعال اقتصادی افزود:در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ برگشت ارز صادرکنندگان بزرگ بسیار مطلوب بوده است. ۸۰ تا ۸۵ درصد صادرکنندگان بزرگ ایفای تعهد ارزی کرده اند. برخی از شرکت‌ها مشکلاتی دارند که این مشکلات موجب شده که یک مقدار در برگشت ارز دچار مشکل شوند.

سامی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در بازگشت ارز صادراتی گفت: بخشی از مشکلات ناشی از اختلاف‌ها در خصوص ارزش پایه گمرکی و برخی دیگر نیز درطرح‌های خودشان ارز را استفاده کرده اند و به بانک مرکزی احصا نکرده اند.

مجتبی سامی در پایان مصوبه بانک مرکزی در کاهش زمان بازگشت ارز صادرات را از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز مثبت ارزیابی کرد و این روند را برای رشد چرخه اقتصاد کشور اثرگذار دانست.