زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا
زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا
یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، همزمان با آغاز فصل سرماست.

شهریاریها ، نایب رییس انجمن داروسازان ایران از توزیع واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا در داروخانه ها خبر داد و گفت: قیمت واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی نسبت به سال گذشته تقریبا پنج برابر شده است؛ به طوری که در سال گذشته قیمت این واکسن ۴۰ هزار تومان بود، اما اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تومان است. همین موضوع هم باعث شده که مردم کمتر از سال‌های قبل از این واکسن استقبال کرده‌اند.

دکتر علی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های کشور، گفت: در حال حاضر وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها نسبت به هفته‌های گذشته بهتر شده است. به طوری که علاوه بر واکسن سه ظرفیتی، توزیع واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا نیز از این هفته آغاز شده است. البته همچنان توزیع واکسن آنفلوآنزا به صورت سهمیه‌ای است و تقریبا فعلا به داروخانه‌های روزانه ۴۰ عدد و به داروخانه‌های شبانه‌روزی ۸۰ عدد واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا تعلق می‌گیرد.

افزایش قیمت ۵ برابری واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی نسبت به سال گذشته

وی با بیان اینکه قیمت واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا در داروخانه‌ها ۲۰۶ هزار تومان است، گفت: قیمت واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی نسبت به سال گذشته تقریبا پنج برابر شده است. به طوری که در سال گذشته قیمت این واکسن ۴۰ هزار تومان بود، اما اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تومان است. همین موضوع هم باعث شده که مردم کمتر از سال‌های قبل از این واکسن استقبال کرده‌اند. بنابراین به دلیل گرانی واکسن آنفلوآنزا، تقاضای زیادی هم برای آن وجود ندارد. هرچند که به فعلا به صورت سهمیه‌ای در بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

سازمان های بیمه‌گر پای کار آیند

دبیر انجمن داروسازان ایران، گفت: به هر حال ما خودمان هم از واقعی بودن قیمت دارو حمایت می‌کنیم و ارز حمایتی کمتر به این حوزه داده شود و ارز نیمایی باشد، اما باید از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه به افراد پرخطر کمک کند تا بتوانند این واکسن را با قیمت مناسب‌تری دریافت کنند. زمانیکه قیمت دارویی طی یکسال پنج برابر می‌شود، طبیعتا بسیاری از افراد که ممکن است نیاز هم داشته باشند و در گروه های پرریسک هم باشند، به دلیل افزایش قیمت صرف نظر می‌کنند. البته با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و… پارسال هم علی‌رغم توزیع دیرهنگام واکسن آنفلوآنزا، مشکلی در زمینه شیوع آنفلوآنزا نداشتیم و امسال هم رعایت این پروتکل‌ها می‌تواند کمک کند. امسال اما، قیمتش یک عامل بازدارنده برای تهیه این واکسن از سوی مصرف‌کنندگان است.

واکسن های توزیعی آنفلوآنزا وارداتی بوده است

فاطمی با بیان اینکه واکسن‌هایی که تاکنون در بین داروخانه‌ها توزیع شده‌اند، وارداتی بوده و هنوز هیچ شرکتی برای توزیع واکسن آنفلوآنزای تولید داخل سفارش نگرفته است، گفت: اعلام کردند که واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی هم وارد بازار می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق بیفتد. فعلا واکسن‌های آنفلوآنزای توزیعی در بین داروخانه‌ها وارداتی و عمدتا از منبع هلندی بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون هم واکسن سه ظرفیتی و هم چهار ظرفیتی موجود است، گفت: البته واکسن سه ظرفیتی مصرف کمی دارد و عمدتا واکسن آنفلوآنزایی که اثر بیشتری دارد، واکسن چهار ظرفیتی است. قیمت واکسن سه ظرفیتی هم ۱۵۶ هزار تومان است.

دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه با نسخه پزشک

فاطمی درباره نحوه دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه ها، گفت: طبق قانون واکسن جزو داروهای نسخه‌ای محسوب می‌شود و افراد برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه باید نسخه پزشک به همراه داشته باشند. در عین حال از آنجایی که باید ارائه این خدمات را در سامانه تی‌تک ثبت کنیم، کارت ملی هم به همراه داشته باشند. همراهان بیمار هم با در دست داشتن نسخه بیمار می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا

فاطمی با بیان اینکه زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از دهم  شهریور ماه تا دهم آبان ماه است، گفت: حدود دو هفته زمان نیاز است تا سیستم ایمنی بدن به واکسن آنفلوانزا پاسخ مناسب دهد. بنابراین باید قبل از شیوع بیماری، تزریق انجام شود. البته اگر موفق به تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصل پائیز نشدید، جای نگرانی نیست و  امکان تزریق این واکسن تا اواسط زمستان هم وجود دارد.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

فاطمی درباره افرادی که باید واکسن کرونا را تزریق کنند، گفت: خردسالان در محدوده سنی ۶ ماه تا ۹ سال، بهتر است دوبار در سال واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. فاصله بین این دو واکسن باید حداقل چهار هفته باشد. در عین حال ۷۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از آنفلوآنزا در سالمندان بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد. بنابراین تزریق این واکسن به این گروه را هم باید جدی بگیریم. از آنجایی که در فرایند ساخت اغلب واکسن‌های آنفلوآنزا از پروتئین تخم‌مرغ استفاده می‌شود، افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، باید تزریق را زیر نظر پزشک در مراکز درمانی انجام دهند. در عین حال واکسن آنفلوآنزا باید دور از نور و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود. دمای بالاتر یا پائین تر، از قدرت واکسن کم می‌کند.