دو خوردنی پر انرژی و سالم برای بدن
دو خوردنی پر انرژی و سالم برای بدن

شهریاریها :  نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های بسیاری هستند که می‌توانند انرژی کافی برای انجام امور را در ما به وجود آورند. انواع نوشابه‌های انرژی‌زا و خوردنی‌هایی مانند چیپس و … از این جمله‌اند. همچنین بدن ما به موادی برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن نیازمند است که نقش مغذی آنها برای ما حیاتی‌ست. اما اثرات جانبی […]

شهریاریها :  نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های بسیاری هستند که می‌توانند انرژی کافی برای انجام امور را در ما به وجود آورند.

انواع نوشابه‌های انرژی‌زا و خوردنی‌هایی مانند چیپس و … از این جمله‌اند.

همچنین بدن ما به موادی برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن نیازمند است که نقش مغذی آنها برای ما حیاتی‌ست. اما اثرات جانبی مصرف این اغذیه‌های ناسالم هر چند که ممکن است انرژی مورد نیازمان را تامین کند، بسیار بیشتر و خطرناک‌تر از انرژی موقتی‌ست که برایمان به ارمغان می‌آورند.

در اینجا با دو خوراکی عجیب اما کارامد و سالم، به منظور جایگزینی برای خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زای مصنوعی و ناسالم آشنا شوید.

شیرکاکائو

fuel-your-workout-salemzi-01.jpg

معمولاً پس از ورزش، حداقل به یک لیوان آب یا چیزهایی که در برنامه غذایی‌مان نوشته شده یا مربی‌مان پیشنهاد داده نیاز داریم و به آنها کفایت می‌کنیم. اما به عقیدهٔ لورن آنتونوچی، متخصص تغذیه در نیویورک، نیاز به دقت بیشتر در مواد مصرفی پس از ورزش ضروری است. به گفتهٔ آنتونوچی، تحقیقات نشان داده که تنها یک روز پس از یک ورزش ساده، بدن ما مقدار قابل ملاحظه‌ای مایعات، کربوهیدرات و پروتئین را از دست داده که باید به نحوی تامین‌شان کنیم. به عقیدهٔ او، بهترین گزینه برای تامین این مواد از دست رفته «شیر کاکائو» است.

نتایج تحقیقات اخیر بر روی دوچرخه سواران نشان داده است که توان دوچرخه سوارانی که پس از تمرینات روزانه‌شان به مصرف شیرکاکائو پرداخته‌اند، به مراتب بهتر و سریع‌تر به وضعیت عادی بازگشته است. در مقابل، بازیابی انرژی و توان بدنی در دوچرخه‌سوارانی که نوشیدنی‌هایی مانند آب‌میوه‌های مخصوص را مصرف کرده‌اند، در روند تحقیق، کمتر و کندتری بوده است.

در صورتی که به هر دلیلی نمی‌توانید شیرکاکائو مصرف کنید، اسموتی‌های میوه که با شیرسویا ساخته شده باشند و همچنین مصرف ماست به همراه میوه‌های پرانرژی، جایگزین‌های مفید، سالم و موثری هستند. توجه داشته باشید که پس از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش، شما نیاز به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کالری جهت تامین انرژی از دست رفته نیاز دارید.

آلو خشک

fuel-your-workout-salemzi-02.jpg

بله. درست خواندید. آلو خشک یا آلو بخارا نیز گزینه‌ای موثر است. نتایج تحقیقات دکتر بهرام ارجمندی (محقق امور تغذیه در دانشگاه ایالتی فلوریدای آمریکا) بر روی این خشکبار، نشان داده که این آلوهای خشک شده اما خوشمزه جهت تامین مواد مورد نیاز رشد و ترمیم استخوان‌ها از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌روند. مصرف روزانه ۱۰ آلوخشک اثری معجزه آسا بر روی شما داشته و ظرف سه روز، موجب بازیابی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن شما خواهد شد.