در هنگام آلودگی هوا چه میوه‌هایی را باید مصرف کنیم؟
در هنگام آلودگی هوا چه میوه‌هایی را باید مصرف کنیم؟
شهریاریها - با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران و قرارگرفتن کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، باید از میوه‌هایی استفاده کرد که عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهند.

به گزارش شهریاریها ، با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران و قرار گرفتن کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس اعم از سالمندان، کودکان، بانوان باردار و بیماران قلبی و ریوی که بیش از سایر شهروندان در معرض آسیب‌ها و خطرات هوای آلوده قرار دارند، این گروه حساس باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند.

مصرف میوه و سبزیجات در کاهش آثار و عوارض ناشی از آلودگی هوا مؤثر هستند، مصرف میوه‌های دارای ویتامین‌های A ،C و E که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند، در مراقبت از سلول‌های بدن مقابل آسیب دیدن در شرایط آلودگی هوا مؤثر هستند.

از جمله میوه‌ها و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان می‌توان مرکبات و میوه‌های با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز، موز، خرمالو، انار، کیوی و انواع فلفل‌های سبز و نارنجی را نام برد و در مجموع، مصرف روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزیجات توصیه می‌شود که معادل 3 عدد میوه متوسط و 2 عدد محصولات فرنگی نظیر هویج و گوجه است.

افزایش مصرف آب و مایعاتی همچون شیر کم‌چرب و نیز مصرف ماهی به‌دلیل وجود ویتامین E و اُمگا3 به کاهش آثار و عوارض آلودگی هوا کمک می‌کند ضمن اینکه مصرف سبزی‌هایی مانند کاهو، هویج، گشنیز، جعفری، تره، کرفس، خُرفه، ریحان، کلم، گُل‌کلم، سبزی خوردن، پیازچه، سیر و لیموتُرش در روزهای آلوده ضروری است؛ در این روزها، وعده‌های غذایی سبک جایگزین وعده‌های غذایی سنگین شده و عموم افراد به‌ویژه سالمندان، غذاهای بخارپز و آب‌پز را در برنامه غذایی خود بگنجانند، علاوه بر اینکه سوپ‌ها و آش‌هایی مانند آش سبزیجات به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا از بدن کمک می‌کنند.