خدمات عمومی بیشتر کشورها به‌ندرت برنامه‌هایی برای بهبود سلامت روان و کیفیت زندگی و امنیت زنان خشونت‌دیده دارند.

نوشته در مواجهه با زنان خشونت‌دیده چه کنیم؟ اولین بار در شهریار نگار | پایگاه خبری تحلیلی شهرستان شهریار پدیدار شد.

بنابر آمارهای ارائه‌شده از هر سه زن در دنیا، یک‌ زن مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا به او تعرض شده است و بیشتر مواقع این سوء‌رفتارها از سوی فردی است که او را می‌شناخته است. با اینحال خدمات عمومی بیشتر کشورها به‌ندرت برنامه‌هایی برای بهبود سلامت روان و کیفیت زندگی و امنیت زنان خشونت‌دیده دارند.

نادیا زکالوند: بسیاری از زنان بازمانده از خشونت، در نتیجه آسیبی که دیده‌اند به مشکلات عاطفی یا ذهنی مبتلا می‌شوند که برای بهبود به درمان‌های حرفه‌ای، جامع و به‌موقع نیاز دارند. اما متاسفانه بیشتر مواقع این خدمات ضروری در دسترس نیستند و این مشکل در کشورهای کم‌درآمد بیشتر صدق می‌کند.

مراقبت‌های سلامت و روان یکی از خدمات ضروری رفع نیازهای‌ بازماندگان از خشونت است که برخلاف جراحت‌های فیزیکی اثرات عاطفی و روانی آن چندان قابل مشاهده نیست و به همین دلیل در اولویت قرار نمی‌گیرند.

زنانی که از خدمات روانشناختی کامل برخوردار می‌شوند، فرصت می‌یابند زخم‌های وارد شده بر روح خود را درمان کنند و صدمات روحی خود را به خاطره‌ای تبدیل کنند که از سر گذرانده‌اند و روح و جسم خود را پس بگیرند و آرام شوند. معمولا زنان خشونت‌دیده در آینده می توانند برای جهانی بدون خشونت بجنگند.

گوش کنید، باور کنید، حمایت کنید

وقتی زنی صدمه‌دیده از خشونت کمک می‌طلبد، باید به حرف‌ها و رنج‌هایی که او کشیده توجه کرد. او باید بتواند به‌راحتی احساسات خود، غم یا خشم، را به‌راحتی بروز دهد و مطمئن شود دیگران به او توجه می‌کنند. او باید بتواند داستان رنج خود را بدون اینکه از ارزش وجودش کم شود برای دیگران بازگو کند یا بدون ترس از قضاوت شدن از متخصصان کمک بخواهد.

گفتن این احساسات دردناک و به‌ اشتراک گذاشتن آنها با دیگران حال روحی این زنان خشونت‌دیده را بهبود می‌بخشد.

از طرفی در کنار حمایت‌های روحی و روانی باید از زنان خشونت‌دیده حمایت قانونی شود. آنها باید بدانند که خشونت موضوعی هنجار نیست، بلکه آن جرمی است که قانون، مرتکب آن را مجازات می‌کند. بنابراین در کنار درمان روحی و روانی زنان آسیب‌دیده از خشونت، باید به آنها یاد داد که چگونه به‌طور قانونی در برابر آزارگر خود بایستند و با او مقابله کنند.

حمایت تمام و کمال از زنان خشونت‌دیده

زنان بازمانده از خشونت، علاوه‌بر حمایت روحی و روانی باید از خدمات دیگری هم بهره‌مند شوند. از این خدمات باید به موارد زیر اشاره کرد:

پناهگاه

دولت و همچنین مردم خیری که قصد حمایت از زنان آسیب‌دیده دارند، باید پناهگاهی برای این زنان دردمند در نظر بگیرند.آنها باید بدانند که پناهگاه‌های اضطراری، محل‌های اسکان موقتی یا طولانی‌مدتی وجود دارد که می‌توانند به آنجا پناه ببرند. بدین‌ترتیب آنها از بی‌خانمانی نجات پیدا کرده و فرصت پیدا می‌کنند زندگی‌شان را بازسازی کنند. زنانی که گرفتار خشونت شده‌اند و راه به‌ جایی ندارند، نمی‌توانند راهی برای رهایی بیابند و در مسیر نابودی قرار می‌گیرند.

تخصیص شماره تلفن‌های ویژه بحران

وجود چنین خطوط تلفنی برای زنانی که از خشونت‌های خانوادگی و جنسی صدمه‌ دیده‌اند بسیار مهم است. کارشناسانی که در بخش مراقبت از زنان آسیب‌دیده فعالیت می‌کنند می‌توانند با استفاده از این خطوط این زنان را شناسایی کرده و مشکلات‌شان را بررسی کنند. آنها زنان قربانی خشونت را پس از شناسایی به مراکز درمانی معرفی می‌کنند.

با استفاده از این خطوط ویژه می‌توان اطلاعات بسیاری از خشونت‌ خانگی و تجاوز جنسی و دیگر صدمات جسمی و روحی به زنان کسب و آنها را به پناهگاه‌های مربوطه معرفی کرد تا تحت برنامه‌ها و خدمات اجتماعی قرار بگیرند.(در ایران شماره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و همچنین شماره پلیس ۱۱۰ می‌تواند برای این مواقع یاری‌رسان باشد.)

خدمات پزشکی و حقوقی

برای زنان بازمانده از خشونت باید علاوه‌بر خدمات پزشکی و درمان صدمات فیزیکی‌شان، حق و حقوق تضییع‌شده‌شان را هم گرفت. باید برای احقاق حق این زنان از وکلای مجرب درخصوص خشونت خانگی کمک گرفت و تا اتمام مراحل قانونی این زنان را حمایت کرد.

همچنین خدمات پزشکی و روانپزشکی ۲۴ساعته باید در اختیار زنان صدمه‌دیده از خشونتی که در بیمارستان‌ها بستری هستند باشد و روند درمان آنها باید به‌وسیله مطب پزشکان و همچنین درمانگاه‌های محلی پیگیری شود.

مشاوره

زنانی که تحت خشونت قرار می‌گیرند پس از درمان‌های روانشناسی و بهبود روح و روان‌شان باید روش ادامه زندگی و سربلند کردن در اجتماع را بیاموزند. اینجا مشاوران زبده می‌توانند این زنان را برای ادامه حیات و آن نوع زندگی که سزاوارش هستند، آماده کنند.

گوش کنید، باور کنید، حمایت کنید!

نظارت ایمن

زنان صدمه‌دیده از خشونتی که از زندگی با همسران آزارگر خود فرزند یا فرزندانی دارند، ممکن است برنامه‌های ملاقات کودکان‌شان یا اجازه ملاقات دادن به پدر کودکان برای آنها ترسناک یا خطرناک باشد. بنابراین هنگام ملاقات اجباری زنان بازمانده از خشونت با آزارگران‌شان- هنگام دیدن فرزندان- باید نظارت دقیق و ایمنی صورت گیرد. در واقع بهتر است مرکزی مناسب برای این بازدیدها در نظر گرفته شود و والدین خانواده‌های خشونت‌زده با مراجعه به آنجا با فرزندان خود ملاقات کنند.

آموزش مهارت‌های مالی

آموزش مهارت‌های مالی به زنان بازمانده از خشونت به آنها کمک می‌کند که یاد بگیرند چگونه کسب درآمد کنند و ثبات مالی داشته باشند. زنانی که از لحاظ مالی استقلال داشته باشند کمتر در معرض خشونت قرار می‌گیرند و اگر هم خشونتی را از سر گذرانده باشند، زودتر درمان شده و کنترل زندگی‌شان را به‌دست می‌گیرند.

آموزش مهارت‌های شغلی

برای داشتن ثبات مالی و کسب درآمد، زنان بازمانده از خشونت باید مهارت‌هایی داشته باشند. با برنامه‌هایی که می‌توان به‌طور رایگان در اختیار این زنان گذاشت، آنها بر اساس توانایی‌هایشان مهارت‌هایی برای کسب درآمد می‌آموزند. بیشتر زنانی که تحت خشونت خانگی هستند به‌دلیل نداشتن مهارت و حرفه نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تقبل کنند. بنابراین خیلی مهم است که این زنان در حرفه‌ای مشغول به‌کار شوند.

مراکز حمایت قانونی از خانواده

هر منطقه‌ای باید مراکزی داشته باشد که به‌صورت رسمی و قانونی از خانواده و زنان بازمانده از خشونت حمایت می‌کنند. در این مراکز باید تمام خدمات، از جمله مشاوره روانشناسی، پزشکی و مشاوره حقوقی را ارائه دهند تا روند درمانی قربانیان و بهبود وضعیت آنها به‌سرعت شروع شود.

همانطور گه گفته‌اند سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است، پس باید برای مراقبت از آنها برنامه‌هایی جامع تدوین کرد.

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

سارق متجاوز در چنگال دختر رزمی کار / مرد هزار چهره در چنگال پلیس

بازدیدها: ۴

نوشته در مواجهه با زنان خشونت‌دیده چه کنیم؟ اولین بار در شهریار نگار | پایگاه خبری تحلیلی شهرستان شهریار پدیدار شد.