دادبه: سرچشمه فرهنگ را در کتاب‌های درسی خشکاندند!
دادبه: سرچشمه فرهنگ را در کتاب‌های درسی خشکاندند!
اصغر دادبه گفت: «فردی مسئول کتاب‌های درسی است که با دهن‌کجی تمام می‌گوید خواستیم شرح حال شهید حججی را بگذاریم سعدی و حافظ جای آن را تنگ کرده بودند! این چه شیوه صحبت است؟»

به گزارش شهریاریها به نقل از ایلنا، «جلد ۲۴ دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» با سخنرانی سیدمحمدکاظم بجنوردی، رئیس دایره‌المعارف، دکتر فتح‌الله مجتبایی، عضو شورای عالی مرکز، سید مصطفی محقق‌داماد، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و اصغر دادبه، مدیر گروه ادبیات مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، سه‌شنبه پنجم آذر در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی رونمایی شد.

در بخشی از این نشست، اصغر دادبه با انتقاد از سخنان یکی از مسئولان کتاب‌های درسی گفت: «آقای محقق‌داماد اشاره کردند که امروز توده در فقر فرهنگی به سر می‌برند، حال باید پرسید چرا با فرهنگ بیگانه شدیم و کجا به ما فرهنگ می‌آموزند؟ فرهنگ در دو نهاد آموزش داده می‌شود؛ مدرسه و دستگاه‌های ارتباط جمعی. من بسیاری از اشعار حتی اشعار مفصل نظامی را از دبستان به یاد دارم. حال در این روزگار فردی مسئول کتاب‌های درسی است که با دهن‌کجی تمام می‌گوید خواستیم شرح حال شهید حججی را بگذاریم سعدی و حافظ جای آن را تنگ کرده بودند! این چه شیوه صحبت است؟ چرا باید زندگی‌نامه یک شهید با فرهنگ کهن و شعر شاعران ما تعارض داشته باشد!»

وی افزود: «تصور نمی‌کنم گردانندگان تراز اول کشور به این معنا راضی باشند که فردی با کمال نادانی چنین سخنی بگوید. امروز با همین افکار در کتاب‌های درسی، سرچشمه فرهنگ را خشکاندند! اگر من قدرت داشتم نصف کتاب‌های دبستان را به کلیات سعدی اختصاص می‌دادم. زیرا اگر فردی سعدی بخواند دریچه‌ای از زندگی به رویش گشوده می‌شود. حال آن‌که امروز دانشجوی دکتری ما نمی‌تواند به درستی گلستان و بوستان را از روی کتاب بخواند! حالا تصور کنید همین افراد دست‌اندکار امور فرهنگ می‌شوند، چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

استاد سابق ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: «باور می‌کنید امروز جایی نیست که بساط شاهنامه‌خوانی برپا نشود، حتی در تبریز که تبلیغات ضد فردوسی صورت می‌گیرد، در آنجا هم شاهنامه خوانی برپاست. در همین تاکستان قوی‌ترین انجمن شاهنامه‌خوانی را دارد، چرا؟ زیرا مردم به درست یا غلط احساس می‌کنند به شاهنامه بی‌اعتنایی می‌شود.»