خواص ورزش بعدازظهر برای عمر طولانی‌تر
خواص ورزش بعدازظهر برای عمر طولانی‌تر
مجله شهریاریها - داده‌های جمع آوری شده از بیش از ۹۰۰۰۰ نفر نشان می‌دهد که ورزش در زمان بعدازظهر می‌تواند به افزایش طول عمر فرد کمک کند. با این وجود، ورزش صبحگاهی احتمالا باعث چربی سوزی بیش تری می‌شود.

براساس نتیجه مطالعه‌ای تازه که در مقیاس بزرگ بر روی بیش از ۹۰۰۰۰ مرد و زن صورت گرفته مشخص شده که ورزش بعدازظهر ممکن است خطر مرگ زودرس را بیش از تمرینات بدنی صبح یا عصر کاهش دهد. به  به نقل از واشنگتن پست؛ با این وجود، اگر ورزش هنگام صبح یا عصر ترجیح شماست ناامید نشوید. این مطالعه نشان می‌دهد که فعالیت بدنی و ورزشی در هر زمانی از روز برای افزایش طول عمر بهتر از ورزش نکردن و عدم تحرک بدنی است. تحقیقات تازه انجام شده دیگر نشان می‌دهند که ورزش کردن در ساعات صبح می‌تواند فوایدی داشته باشد

چرا دغدغه زمان ورزش را داشته باشیم؟

در حال حاضر شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهند اثرات ورزش بر سلامتی تا حدی به زمان فعال بودن ما بستگی دارد. در تحقیقات گذشته افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند با تمرینات ورزشی در عصر بیش از تمرینات هنگام صبح شاهد کنترل قند خون شان بودند. نتیجه مطالعات دیگر نشان دادند افرادی که در ساعات ابتدایی روز ورزش می‌کردند چربی بیش تری می‌سوزاندند.

با این وجود، اکثر این مطالعات در مقیاس و ابعاد کوچکی صورت گرفته بودند و نتایج شان محدود و متناقض بودند. بنابراین، نتیجه گیری در مورد این که چه زمانی باید ورزش کنیم دشوار به نظر می‌رسید.

با این وجود، نتیجه یکی از مطالعات تازه هرگونه نگرانی در این باره را برطرف می‌سازد. این مطالعه تازه که نتایج آن در ماه جاری در نشریه Nature Communications منتشر شد با استفاده از داده‌های مربوط به ۹۲۱۳۹ مرد و زن در بانک داده زیستی بریتانیا صورت انجام شده بود. در این مطالعه بهداشتی که روی بزرگسالان در بریتانیا صورت گرفته بود به مدت یک هفته از ردیاب فعالیت بدنی استفاده شد.

پژوهشگران با استفاده از خوانش ردیاب‌ها داوطلبان را بر اساس تعداد دفعات و زمان جابجایی آنان تقسیم بندی کردند و سوابق مرگ و میر را تا هفت سال پس از ثبت داده‌های افراد در بانک داده زیستی بریتانیا مورد ارزیابی قرار دادند و الگو‌های حرکتی و مرگ و میر را با یکدیگر مقایسه کردند.

قوی‌ترین همبستگی بین میزان تمرینات بدنی و طول عمر بیش‌تر افراد بین مردان و زنانی بود که بیش‌تر درگیر فعالیت‌های بدنی در سطح متوسط یا شدید (معادل پیاده روی سریع) بودند. آنان صرفنظر از آن که در چه ساعتی از طول روز تحرک بدنی داشتند در زمینه طول عمر وضعیت بهتری در مقایسه با افرادی از خود نشان دادند که به ندرت ورزش می‌کردند. با این وجود، پژوهشگران پیوند‌های ظریفی را بین ورزش در هنگام ظهر و حتی شانس بهتر زندگی طولانی‌تر در افرادی که در این زمان از روز ورزش می‌کنند کشف کردند.

افرادی که فعالیت بدنی خود را در فاصله ساعات ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر و یا در کل روز پخش کرده بودند کم‌تر از افرادی که عمدتا پیش از ساعت ۱۱ صبح یا پس از ۵ بعدازظهر ورزش می‌کردند در معرض مرگ زودرس ناشی از بیماری قبلی یا دلایل دیگر (به جز سرطان) قرار می‌گرفتند.

پژوهشگران خاطر نشان ساختند که این بازه زمانی در بعدازظهر دقیقا با زمانی از روز مطابقت دارد که از نظر آماری فراد کم‌تر دچار حمله قلبی می‌شوند. فواید ورزش بعد از ظهر برای طول عمر بیش‌تر در مردان و افراد مسن مشاهده شد.

ورزش صبحگاهی چربی بدن را هدف قرار می‌دهد

برای بسیاری از ما ورزش در زمان بعدازظهر در وسط روز کاری امری چالش برانگیز است و یا از نظر خلقی حوصله آن را نداریم. برای این دسته از افراد نتیجه مطالعه‌ای تازه که موش‌های سالم را مورد بررسی قرار داده می‌تواند مفید باشد.

این پژوهش براساس مطالعه بلندپروازانه جداگانه‌ای از سال گذشته صورت گرفته که در جریان آن پژوهشگران انستیتو کارولینسکا در استکهلم و سایر موسسات تقریبا هر مولکولی را که در بافت‌های بدن موش‌ها تغییر می‌کرد بسته به زمان تحرک آنان فهرست بندی کردند. در کمال تعجب آنان متوجه شدند که این تغییرات به طور خاص در بافت چربی حیوانات مشهود بود.

یکی از پژوهشگران که در انجام این پژوهش نقش داشته می‌گوید:” انتظار نداشتیم که چربی تا این اندازه تحت تاثیر قرار گیرد. او و همکاران اش پیش بینی کرده بودند که ماهیچه‌ها و کبد حیوانات بیش‌ترین تغییرات مولکولی را نشان دهند”.

بنابراین، برای مطالعه تازه آنان تصمیم گرفتند بر روی چربی تمرکز کنند و چگونگی زمان بندی ورزش را تغییر دهند. آنان موش‌های نر را به مدت یک ساعت مجبور به دویدن روی تردمیل‌های کوچک کردند. برخی از موش‌ها چند ساعت پس از بیدار شدن در نیمه‌های صبح دویدند. برخی از موش‌ها استراحت می‌کردند و سپس مجبور به دویدن می‌شدند برخی از موش‌ها پیش از تمرین ورزشی غذا نمی‌خوردند.

پژوهشگران در چندین ساعت پس از ورزش خون و بافت چربی موش‌ها را به طور مکرر بررسی می‌کردند. آنان در میزان چربی حیواناتی که ظرف چند ساعت پس از بیدار شدن می‌دویدند تغییرات بسیاری بیش تری را یافتند.

چربی آنان اسید‌های چرب بیش تری را که مواد‌های سازنده چربی هستند در جریان خون موش آزاد ساخته بود و برای استفاده به عنوان سوخت ماهیچه آماده بودند. نتایج پژوهش نشان دادند چربی سوزی و کاهش چربی در موش‌هایی بود که تمرینات ورزشی را در صبح انجام دادند بیش از چربی سوزی در موش‌هایی بود که هنگام عصر ورزش کرده بودند.

چگونه باید بهترین زمان ورزش را تعیین کنید؟

“جفری هوروویتز” استاد دانشگاه میشیگان که مسائل مرتبط با ورزش و متابولیسم را مطالعه می‌کند می‌گوید: ” این مطالعه برخی از اثرات شگفت انگیز را شناسایی کرد و موضوع این که چه زمانی باید تمرین ورزشی انجام داد پیچیده‌تر ساخت. این که اگر هدف مان افزایش طول عمر است یا ورزش بعدازظهر بهتر است و اگر می‌خواهیم چربی سوزی داشته باشیم و دور کمرمان باریک‌تر شود باید صبح به تمرینات بدنی بپردازیم”؟

نتایج نشان دادند هرگونه افزایش در چربی سوزی پس از تمرینات صبحگاهی احتمالا کُندتر خواهد بود. بنابراین، اگر می‌خواهید با هر تمرین چربی بسوزانید و ذخایر چربی بدن تان را کاهش دهید ممکن است ورزش قبل ازظهر مزایایی داشته باشد. با این وجود، اگر هدف اصلی شما طول عمر بیش‌تر است در صورت امکان بعدازظهر از جای خود بلند شوید و بیش‌تر حرکت کنید. با این وجود، مهم‌ترین نکته آن است که صرفا بلند شوید و حرکت کنید.