جاذبه‌های تفریحی و گردشگری شهرستان شهریار
جاذبه‌های تفریحی و گردشگری شهرستان شهریار
شهریاریها - شهریار با باغ‌های زیبا و دشت‌های سراسر قرمز و سبز شقایق خود، یکی از جاذبه های گردشگری برای اهالی این شهرستان و ساکنان تهران در تعطیلات محسوب می‌شود.

به گزارش شهریاریها ،شهرستان شهریار بیشتر از اینکه یک شهرستان معمولی در استان تهران باشد، یک پدیده گردشگری و تاریخی است که جاهای دیدنی فراوانی دارد.

شهریار کجاست؟

این شهر مرکز شهرستان شهریار در استان تهران است که در ۴۰کیلومتری غرب تهران روی نقشه ایران دیده می‌شود. شهر کرج و قدس در شمال شهریار، رباط کریم، اسلامشهر و گلستان در جنوب شهریار و ملارد در غرب آن است.

خاک حاصلخیز جلگه‌ای منطقه سبزوار، باغ‌ها و دشت‌های سرسبز و پر از گل را به این شهر هدیه کرده است. طبیعت سبز و زیبای این شهر در فصل بهار و تابستان، افراد بی‌شماری را از تهران و شهرهای دیگر به این منطقه فرا می‌خواند. زیبایی طبیعت این شهر تا حدی است که آن را نگین سرسبز غرب تهران می‌شناسند.

57750409

دشت شقایق شهریار

اکثر افرادی که از تهران و اطراف به این شهرستان سفر می‌کنند، هدفشان گشت‌وگذار در باغ ها و باغچه های اطراف شهریار است. بیشتر این افراد هم به باغ‌های شخصی خود می‌روند. البته مردم خوب و مهمان‌نواز شهریار برای افرادی هم که از خودشان ملکی در این شهر ندارند، امکانات خوبی تعبیه کرده‌اند. انواع رستوران سنتی و باغ رستوران، فست‌فودهای متنوع، کافی‌شاپ‌های مرتب و شیک، آلاچیق، زمین بازی، باشگاه تنیس و سوارکاری، هتل، سینما و تجهیزات دیگر این امکان را به شما می‌دهد که یک پیک‌نیک یک‌روزه عالی با خانواده یا دوستان خود در اطراف باغ‌های شهریار تجربه کنید.

تاریخچه شهریار

دلیل شهرت و محبوبیت شهریار بین مردم تهران و اطراف آن، فقط طبیعت سرسبز آن نیست. این شهر با تاریخی ۴هزارساله، ریشه‌ای محکم در خاک ایران دارد. آثار باستانی شهریار، سندی محکم بر این ادعاست. هرچند برخی کاوش‌ها حاکی از آن هستند که ۶هزار سال پیش مردمانی در این منطقه ساکن بوده‌اند؛ اما شواهد دقیق‌تر و علمی‌تر از نشانه‌هایی مربوط به زمان ساسانیان حکایت می‌کند. در شهریار بیشتر از ۱۰۰ اثر تاریخی مهم و باارزش وجود دارد که برای تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسی مناسب هستند.

2749196

تخت رستم شهریار

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان شهریار، تخت رستم است. این کوه در غرب روستای قجر شهرستان شهریار قرار گرفته و بالغ بر ۱۳۱۸ متر ارتفاع دارد. تخت رستم شهریار از بخش‌های مختلفی مانند یک سکوی بزرگ، یک چهارطاقی کوچک در دامنه شرقی کوه به وجود آمده است. تخت رستم شهریار تلفیقی از یک اثر تاریخی در دل یک طبیعت بکر و زیبا به حساب می‌آید و همین موضوع موجب شده تا این جاذبه گردشگری شهریار مکان مناسبی برای گردش و تفریح به شمار برود.

13951208000533_Test_PhotoJ

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان شهریار، قلعه دهشاد است. قلعه دهشاد را باید تنها قلعه روستایی در ایران دانست که هنوز سکونتگاه افراد زیادی را در خود جای داده است.

قلعه دهشاد شهریار  چهار برج در چهار سمت خود دارد. از این برج‌ها در گذشته برای دیده‌بانی استفاده می‌شد. سقف قلعه دهشاد به صورت ذوزنقه‌ای طراحی شده و دو طاق‌نما را در دو سمت خود جای داده است. مصالح اصلی ساخت بنا، آجر بوده است. براساس اسناد و مدارک قدمت قلعه دهشاد به دوران قاجار بازمی‌گردد.

پل-دختر

پل دختر بادامک

یکی از بناهای تاریخی شهریار که با طبیعت آن گره خورده، پل دختر بادامک است. این پل در روستای بادامک و در جنوب شرقی سعیدآباد و شرق شهریار قرار دارد. پل از یک چشمه طاق تشکیل شده و به شکل گهواره ساخته شده است. مصالح اصلی ساخت پل، آجر بوده و ارتفاع طاق پل در حدود چهار متر می‌باشد. پل دختر بادامک متعلق به دوران قاجار است.
Iran_-_Shahriar_-_Juqeyn_Hill_-_panoramio

تپه جوقین شهریار

یکی از بکرترین و زیبا‌ترین جاذبه‌های شهرستان شهریار، تپه جوقین است. به نظر برخی کارشناسان تپه جوقین متعلق به دوران تاریخی بعد از اسلام بوده و این بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید. تپه جوقین را مهم‌ترین بنای خشتی منطقه می‌دانند. برج و بارو‌های موجود بر روی تپه نشان می‌دهد که ممکن است بنا در دروان پیش از اسلام ساخته شده باشد. به صورت کلی تپه جوقین یک قلعه نظامی و تمام خشتی بوده که نشانه‌های از معماری ساسانیان را با خود حمل می‌کند. با این حال هنوز هیچ کاوشی بر روی تپه انجام نشده است. مردم محلی اما این قلعه نظامی را به بهرام چوبین نسبت می‌دهند.

2

قره تپه

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی‌های شهریار، قره تپه است. قره تپه شهریار در روستای قره تپه در جنوب شرقی شهریار قرار دارد. در روستای قره تپه حفاری‌های زیادی انجام شده که در این جستجو‌ها آثاری بسیار یافت گردیده است. تخمین می‌زنند که قدمت آثار یافت شده به دوران پیش از اختراع خط باز می‌گردد.

تپه-فردوس

تپه فردوس شهریار

در میان جاذبه‌های تفریحی و طبیعی شهریار، تپه فردوس را نباید فراموش کرد. تپه فردوس شهریار از طبیعت بکر و زیبایی برخودار می‌باشد و یکی از مکان‌های مناسب برای تغییر روحیه است.  تپه فردوس در ابتدای شهر جدید فردوسیه قرار دارد. این تپه که در میان باغ‌های میوه قرار گرفته است. براساس اسناد و مدارک و نظر کارشناسان، قدمت تپه فردوس به دوران سلجوقیان باز می‌گردد و در زمان خود یک بنای نظامی بوده است. قلعه بر اثر فرسایش طبیعی و انسانی، آسیب‌های شدیده دیده ولی امروزه این تپه جزو آثار ملی ایران می‌باشد.

Untitled

برج مقبره بابا محمود شهریار

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهریار، برج بابا محمود شهریار است. این بنا که یک برج مقبره‌ای محسوب می‌شود در محله قصطانک شهر وحیدیه قرار دارد. یکپارچگی بنا منحصربه‌فرد است و به شکل استوانه نزدیک به مخروط ساخته شده است. قطر خارجی بنا در حدود ۱۰ و نیم متر می‌باشد و هر چه به سمت بالای بنا بروید، قطر برج کم می‌شود. برج از گل و خشت ساخته شده و ساخت آن در جهت قبله بوده است.

 

حمام یوسف آباد صیرفی شهریار

اگر اهل لذت بردن از معماری های شاخص ایرانی هستید، حمام یوسف آباد صیرفی نماد یک معماری جذاب ایرانی است. این حمام زیبا بخش هایی مثل سربینه، خزینه و بینه و… دارد که در اغلب حمام های کهن ایرانی به چشم می خورند. در حمام یوسف آباد صیرفی از مصالحی همچون قلوه سنگ، آهگ، گچ و ساروج نیز علاوه بر آجر استفاده کرده اند. پوشش های این بنا نیز از قوس گرفته تا طاق و گنبدش همه دیدنی و جذاب هستند. جالب ترین بخش حمام تاریخی یوسف آباد صیرفی تزئیناتی است که در بخش زیرین گنبدش به چشم می خورد.
*متاسفانه تصویری از این حمام تاریخی در دست نیست.

 

پل آبرسان ورامینک شهریار

پل آبرسان ورامینک نیز از دیگر دیدنی های تاریخی شهریار به شمار می رود. طول این پل آجری 26 متر و عرضش حدود 2 متر و ارتفاع آن 6 متر می باشد. پل آبرسان ورامینک یک طاق مرکزی دارد که عرض دهانه آن 3 متر و 20 سانتی متر است. اگر به این ابعاد دقت کنید، متوجه خواهید شد که یک آبراه باریک در پلی طویل است؛ البته این پل آبراه دیگری هم داشته که از بین رفته و تخریب شده است.
از شواهد اینطور به نظر می رسد که پل آبرسان ورامینک در زمان پر آبی رود کرج ساخته شد اما حالا این مسیر آبی کاملا خشک است و دیگر از پل آبرسان به عنوان پلی در مسیر آبی استفاده نمی شود. پل ورامینک نیز مانند برخی دیگر از بناهای تاریخی موجود در شهریار بازمانده دوران حکومت قاجار است و جزو بناهای ملی ایران به شمار می رود. حالا پل آبرسان ورامینک با شماره ثبت 9898 نامش در فهرست ملی ایران می درخشد.