تهران بار دیگر لرزید
تهران بار دیگر لرزید
دقایقی پیش زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین تهران را لرزاند.

به گزارش شهریاریها ،مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران اعلام کرد که این زلزله ۴ ریشتری ساعت ۱۳:۴۱ در عمق ۱۲ کیلومتری زمین رخ داده و در دماوند، پردیس، فیروزکوه، تهران (خصوصاً شرق و شمال شرق تهران) و سمنان احساس شده است.

مهدی ولی‌پور سرپرست سازمان امداد و نجات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پس از وقوع زلزله دو تیم ارزیاب به منطقه پردیس اعزام شده و هنوز گزارشی از خسارات احتمالی ارسال نشده است و پس از بررسی تیم‌های ارزیاب خسارات احتمالی مشخص خواهد شد.

به گزارش مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران این زمین لرزه در طول جغرافیایی: ۵۲.۰۴، عرض جغرافیایی: ۳۵.۷۸ و در عمق ۱۲ کیلومتری زمین رخ داد.

بر اساس این گزارش مرکز زلزله ۷ کیلومتری دماوند (تهران)، ۱۲ کیلومتری رودهن (تهران)، ۱۵ کیلومتری بومهن (تهران) بود.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره خسارات این زلزله گفت: خوشبختانه زلزله ۴ ریشتر مصدومی نداشته است. معمولاً مصدومان زلرله‌هایی با این ریشتر و مشخصات حین فرار دچار مصدومیت می‌شوند.

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران در پی وقوع زلزله ضمن درخواست از شهروندان برای حفظ آرامش، از آماده باش کلیه دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح استان خبر داد.

محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: به محض وقوع زلزله در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه در استان تهران و مازندران یک تیم ارزیاب از پردیس و یک تیم از دماوند به محل حادثه اعزام شدند.

محمدی با اشاره بر اعلام وضعیت قرمز در شهرستان دماوند و پردیس، تاکید کرد: همچنین شهرستان‌های معین استان دماوند در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های تهران هم در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با تاکید بر آمادگی تیم‌های واکنش سریع بیان کرد: تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در دماوند و رودهن گزارش نشده است، اما محل اسکان اضطراری در دماوند و شمیرانات در آمادگی کامل است.

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی نیز به دنبال وقوع زلزله ۴ ریشتری در تهران گفت: در پی لرزش دقایق قبل تهران٬ خودروهای عملیاتی از داخل آشیانه‌ها خارج شدند. این به معنای اعلام بحران نیست و فقط جنبه پیشگیرانه دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: نیروهای آتش نشانی همیشه در آماده باش هستند و آمادگی آنان منوط به وقوع بحران نیست.

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص وقوع دومین زمین لرزه در تهران به فاصله ۱۹ روز با اشاره به اینکه این زمین لرزه هم همانند زمین لرزه قبلی از منشا گسل مشا نشات گرفته است، گفت: وضعیت آمادگی این سازمان برای مقابله با زلزله در تهران همچون ۱۹ روز گذشته است و سوله های مدیریت بحران آماده وقوع زلزله هستند.

وی با بیان اینکه شدت این زمین لرزه به حدی نبوده است که نیازمند مداخله سازمان مدیریت بحران باشد، توضیح داد: زلزله تا عمق ۵.۵ ریشتر برای کلیت شهر تهران خطر آفرین نیست و تنها به بافت های خیلی فرسوده آسیب وارد می کند.

 ۱۹ اردیبهشت بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر ساعت ۰۰:۴۸ تهران و شهرهای اطراف را لرزاند که در تمام مناطق پایتخت احساس شد.