بیوگرافی علی محمدی کشتی گیر شهریاری
بیوگرافی علی محمدی کشتی گیر شهریاری

شهریاریها : در مسابقات جهانی باکو، هنگامی که کسی حتی فکر بردن علی محمدی را نمی کرد، رفت روی تشک و باخت. سپس کشتی دوم را هم برد اما در مصاف سوم، هنگامی که کسی فکر باختن او را هم نمی کرد، رفت روی تشک و باخت. حالا برای المپیک نمی دانیم چگونه باید درباره […]

062314932_MG_0357[1]شهریاریها : در مسابقات جهانی باکو، هنگامی که کسی حتی فکر بردن علی محمدی را نمی کرد، رفت روی تشک و باخت. سپس کشتی دوم را هم برد اما در مصاف سوم، هنگامی که کسی فکر باختن او را هم نمی کرد، رفت روی تشک و باخت. حالا برای المپیک نمی دانیم چگونه باید درباره اش فکر کنیم!

گذشته از مزاح، این که علی محمدی مدال می گیرد یا نمی گیرد، آنتالیایی کشتی می گیرد یا باکویی اوستیایی ظاهر می شود یا لیگ برتری سؤالاتی است که فقط روز مسابقات ۶۶ کیلوگرم کشتی فرنگی، در استادیوم دانشکده کشاورزی پکن به پاسخ خواهد رسید. در جام جهانی آنتالیا، شگفتی ساخت و هری لستر امریکایی برنده مدال برنز همان سال جهان را شکست داد.

لستر اساساً فرنگی کاری قدرتی است اما حریف زور ذاتی جوان اهل شهرستان شهریار نشد.

علی محمدی در داخل هم حریفان پر تعدادی داشت. افشین بیابانگرد از اردبیل که نمی دانیم چرا کمتر به او میدان داده شد، یا عباس محب تاش، حمیدرضا رضایی از قم، حتی گاه گداری صحبت از پرویز زیدوند هم به میان می آمد.

همان اعجوبه اندیمشکی که در المپیک قبلی باید مدال می گرفت و نگرفت زیرا مقابل فرید منصورف، قهرمان آن المپیک و قهرمان حال حاضر جهان از جمهوری آذربایجان، اتمسفر داوری کاملاً علیه نماینده ما بود.

علی سال ۲۰۰۴ در آلماتی قهرمان جوانان آسیا شد. او در همین وزن با کشتی های مقتدرانه، هم ماکسات آلیم کولف از قرقیزستان را برد و هم کیم سی هوان از کره جنوبی را. ازبکستان و ژاپن هم پایین تر از او قرار گرفتند. بعد از آن مسابقات هم به سطح اول کشتی ایران آمد و همان موقع، کشتی بسیار خوبی با مهدی نصیری کاپیتان وقت تیم ملی کشتی فرنگی گرفت.

علی محمدی قافیه را از تمام حریفان داخلی ربود. سال ۲۰۰۷به قهرمانی آسیا در بیشکک اعزام شد و برنز گرفت. سپس در جهانی باکو توانست لی یان قهرمان سال ۲۰۰۶ جهان از چین را شکست دهد.

نماینده کره جنوبی را هم برد اما در آستانه کسب سهمیه، مغلوب تاماش لورینز از مجارستان شد.

این مجار را در المپیک هم باید در ردیف مدعیان تراز اول به حساب آورد. او اخیراً در خود باکو، فرید منصورف را به زانو درآورده.

کشتی های علی، بعد از باکو زیاد تعریف نداشت. حتی در لیگ به حریف سبک تر از خودش یعنی علی اشکانی هم باخت. قهرمانی آسیا را هم از دست داد.

اما وقتی حمید ریحانی نتوانست در جی جو سهمیه بگیرد، با اعتماد رضا سیم خواه سرمربی تیم ملی، علی محمدی برای دومین بار مسافر کسب سهمیه شد. در مسابقات گزینشی کشتی های خوبی گرفت و بلیت پکن را برای وزن سوم هم رزرو کرد. ابتدا چارزوفسکی از لهستان را شکست داد.

سپس ولادیمیر زاپوریان از مولداوی را مغلوب کرد. در سومین کشتی از سد میخائیل سمنوف از بلاروس گذشت. تیزیانو کوریگا از کشور میزبان را هم شکست داد تا فینالیست شود. کشتی فینال را به سرگئی کووالنکو ۳۲ ساله از روسیه واگذار کرد اما مشکلی ایجاد نشد!

چون در هر وزن چهار نفر می توانستند سهمیه بگیرند و علی محمدی نقره گرفته بود.

محمدی برای کسب مدال در المپیک پکن، از روی چند مانع نه چندان مرتفع باید عبور کند.

از خوش اقبالی او، وزن ۶۶ کیلوگرم کشتی فرنگی در حال حاضر نه سوپر استار دارد و نه اعجوبه ای که شکست ناپذیر جلوه کند. بزرگان این وزن هم تراز هستند و ورود به محفل آن ها برای علی محمدی کار شاق و محالی نیست. نیکولای گرگوف نوسانات فراوانی در سه سال گذشته داشته.

شرف اروغلو ۳۳ سالش شده و دیگر آن فروغ جوانی را ندارد. کووالنکو مسن ترین عضو تیم ملی روسیه است. فرید منصورف هم به هیچ وجه طراوت، جنگندگی و حتی انگیزه های محمدی را ندارد. زیرا در آتن طلای این وزن را برده اما محمدی می خواهد سری توی سرها در بیاورد. کیم مین چول از کره جنوبی هم هرگز مقابل حریفان ایرانی اش برتری چشمگیری نداشته.

استیو گینو از فرانسه هم در ابعاد تکنیکی، طی یک سال گذشته هرگز فراتر از ان چه در باکو به نمایش گذاشت نبوده.

در این وزن، ترکیه، اوکراین، مجارستان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، رومانی، روسیه، آلمان، ارمنستان، آذربایجان، الجزایر، بلاروس، بلغارستان، کره جنوبی، کوبا ، امریکا و فرانسه ۱۹ کشوری هستند که سهمیه المپیک را به دست آورده اند.

در میان این فرنگی کاران، کارشناسان خارجی، کمتر بختی برای مدال گرفتن علی محمدی قائل هستند و اتفاقاً همین مسأله را باید از نقاط قوت او دانست.

علی محمدی مثل فشنگی پنهان در خشاب تیم ملی کشتی فرنگی ایران است و هر لحظه آماده شلیک شدن و به هدف نشستن. رقبایی که تیم ملی کشتی فرنگی ما را فقط با سوریان و سامان و قاسم رضایی می شناسند، سخت در اشتباه هستند اگر پتانسیل حیرت آور چهره های سلحشور و جویای نامی مثل علی محمدی را نادیده بگیرند.

● افتخارات علی محمدی
▪ سال ،۲۰۰۴ جوانان آسیا، آلماتی، طلا
▪ سال ،۲۰۰۶ دانشجویان جهان، اولان باتور، نقره
▪ سال ،۲۰۰۶ عضو تیم ملی در مسابقات جهانی گوانگ ژو
▪ سال ،۲۰۰۷ قهرمان جام جهانی آنتالیا
▪ سال ،۲۰۰۷ قهرمانی آسیا در بیشکک، برنز
▪ سال ،۲۰۰۷ عضو تیم ملی در مسابقات جهانی باکو
▪ سال ،۲۰۰۸ قهرمان جام جهانی ژومباتلی مجارستان
▪ سال ،۲۰۰۸ مدال نقره گزینشی المپیک، اوستیای رم
▪ سال ،۲۰۰۸ جام آزوماش اوکراین، برنز
▪ سال ،۲۰۰۸ المپیک پکن، ( )
● نگاه ویژه
فرنگی کاری که می تواند شگفتی ساز باشد
علی محمدی فرنگی کار وزن ۶۶ کیلوگرم کشورمان پس از اینکه توانست از تمام حریفان داخلی خود پیشی بگیرد عازم مسابقه های قهرمانی آسیا شد و همان جا بود که با کسب عنوان برتر رقابت ها البته با نمایش های قابل قبول خود را مدعی اصلی این وزن در کشور معرفی کرد.
پس از آن بود که وقتی کشتی های او دیگر خیلی تعریفی نداشت ریحانی جایگزین او در مسابقه های بعدی شد اما وقتی ریحانی نتوانست سهمیه ورودی المپیک را به دست بیاورد دوباره تمام نگاه ها به سوی محمدی بود. علی بعد از حضور در مسابقات گزینشی با ارائه کشتی های قابل قبول توانست بلیت پکن را برای وزن سوم فرنگی کاران رزرو کند.
او اکنون نماینده تیم ملی ایران برای اعزام به المپیک معرفی شده است. محمدی برای کسب مقام در المپیک کار سختی ندارد و تنها باید از چند مانع نه چندان مرتفع بگذرد تا برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران اولین مدال این وزن را به دست بیاورد. هرچند که اکثر کارشناسان خارجی معتقدند که محمدی شانس کمتری نسبت به سایر کشتی گیران دنیا برای کسب مدال دارد اما او با روحیه جنگندگی بالایی که دارد می تواند یکی از شگفتی سازان کاروان ایران در المپیک پکن باشد.
● کسب سهمیه
چگونه سهمیه گرفتیم
در این وزن، ابتدا علی محمدی به مسابقات جهانی باکو رفت. جایی که نفرات اول تا هشتم سهمیه می گرفتند، اما او به مقام دوازدهم رسید. سپس در مسابقات قهرمانی آسیا، حمید ریحانی اعزام شد و با خارج شدن از گردونه مسابقات، نتوانست سهمیه بگیرد. سرانجام در مسابقات گزینشی اوستیا در حومه رم پایتخت ایتالیا، علی محمدی نایب قهرمان شد و جواز المپیک را کسب کرد.
● برنامه مسابقات
بعد از ظهر ۲۲ مرداد، علی محمدی هم در ۶۶ کیلو روی باسکول وزن کشی خواهد رفت تا هماوردان خود را بشناسد. او از صبح ۲۳ مرداد، در استادیوم دانشکده کشاورزی پکن، مقابل حریفانش گارد خواهد گرفت.