بهترین ویتامین برای سرماخوردگی کدام است ؟
بهترین ویتامین برای سرماخوردگی کدام است ؟
تقویت سیستم ایمنی اساسی‌ترین راهکار برای ممانعت از ورود عوامل بیماری‌زا به بدن است. اگر می‌خواهید کمتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا یا حتی کرونا قرار بگیرید باید قدرت سیستم دفاعی بدن خود را بهبود بخشید.

به گزارش شهریاریها ، بهره‌گیری از تغذیه سالم در این راه بسیار سازنده و کاربردی به شمار می‌آید. آیا می‌دانید بهترین ویتامین برای سرماخوردگی چیست و چگونه می‌توان آن را برای بدن تامین کرد؟

اهمیت تغذیه برای پیشگیری از سرماخوردگی

سیستم ایمنی همچون زرهی محکم است که از بدن شما در برابر بیماری‎ها محافظت می‌کند. متخصصان بر این باورند که تغذیه سالم ایده‌آل‌ترین راه ممکن برای در امان ماندن از انواع بیماری‌هاست. رژیم غذایی که در آن از میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و چربی‌های سالم به مقدار کافی استفاده می‌شود، طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی را به بدن رسانده و با ارتقاء سیستم ایمنی احتمال بروز سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. در کنار تغذیه سالم اگر هر روز به طور منظم تمرینات ورزشی نیز انجام دهید، بدنی به مراتب سالم‌تر خواهید داشت.

بهترین ویتامین برای سرماخوردگی

در اینجا با بهترین مواد مغذی که در جلوگیری از سرماخوردگی می‌توانند موثر باشند، آشنا می‌شوید:

ویتامین C

بدون شک یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای بدن ویتامین C است که با رادیکال‌های آزاد به مقابله پرداخته و از آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها ممانعت به عمل می‌آورد. ویتامین C در بهبود ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. مطالعات نشان‌ می‌دهند که وقتی عفونت در بدن رخ می‌دهد، غلظت ویتامین ث به سرعت در سلول‌های ایمنی کاهش می‎یابد. اگرچه تحقیقات در مورد نقش ویتامین C در پیشگیری از سرماخوردگی کافی نیست اما پژوهش‌هایی که تاکنون صورت گرفته‌اند نشان می‌دهند که مصرف قرص ویتامین سی یا منابع غذایی حاوی این ویتامین در کاهش شدت علائم سرماخوردگی و همچنین کاهش دوره سرماخوردگی می‌توانند بسیار موثر باشند.

علاوه بر اینها کمبود ویتامین C می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال کرده و به این طریق خطر بروز انواع عفونت‌ها افزایش یابد. دقت کنید که مصرف ویتامین ث نمی‌تواند به طور کامل شما را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا مصون کند اما عدم تامین آن به مقدار کافی، بدن را بیش از حد معمول در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها قرار خواهد داد. اگر روزانه به مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنید، احتمالا کمبود ویتامین ث ندارید. مرکباتی مثل پرتقال و لیمو شیرین و دیگر میوه‌ها همچون توت فرنگی، آناناس و سبزیجاتی مثل فلفل دلمه‌ای منابعی غنی از ویتامین C محسوب می‌شوند. برای جبران کمبود ویتامین سی از ویتامین سی جوشان نیز می‌توانید کمک بگیرید.

ویتامین D

ویتامین دی بهترین ویتامین برای سرماخوردگی می‌‎تواند باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این ویتامین نیز می‌تواند مدت زمان ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت‌های ویروسی مزمن را کاهش دهد. قرص ویتامین D به ویژه برای افرادی که سطح پایینی از این ماده مغذی را در بدن خود دارند، می‌تواند مفید واقع شود. متاسفانه ویتامین د به مقدار اندک در مواد غذایی یافت می‌شود و بیشتر با قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید برای بدن تامین شود. به همین دلیل بسیاری از افراد حتما در کنار رژیم غذایی خود باید در قالب مکمل نیز از این ویتامین استفاده نمایند. ماهی سالمون، ماهی ساردین، زرده تخم مرغ، قارچ و مواد غذایی غنی شده مثل شیر سویا و شیر بادام منابع حاوی ویتامین D به شمار می‌آیند.

ویتامین B6 بهترین ویتامین برای سرماخوردگی

این ویتامین که با نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود، از جمله ویتامین‌های گروه ب بوده که محلول در آب به حساب می‌آید. این ویتامین در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی از جمله متابولیسم پروتئین‌ها نقش داشته و در عملکرد سیستم عصبی و کارکرد مغز نیز دخیل است. با در نظر گرفتن پاره‌ای از مطالعات به نظر می‌رسد که ویتامین B6 در جلوگیری از عفونت‌های حاصل از سرماخوردگی و آنفولانزا با سیستم ایمنی بدن همکاری می‌کند. کاهش سطح ویتامین ب۶ در بدن، انسان را مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی خواهد کرد. برای تامین این ویتامین می‌توانید از نخود، سیب زمینی، جگر، ماهی تن، ماهی سالمون و مرغ نیز استفاده نمایید.

ویتامین A

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین A است. بیشتر افراد ویتامین A را به عنوان ماده‌ای برای تقویت بینایی می‌شناسند در حالی‌که این ویتامین عملکردهای کلیدی دیگری نیز در بدن دارد. ویتامین آ یک ریز مغذی ضد التهاب بوده و مطالعات نشان داده است که در درمان عفونت‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در بسیاری از منابع غذایی از جمله سیب زمینی شیرین، هویج، کلم، اسفناج، فلفل قرمز، زردآلو و زرده تخم مرغ می‌توانید ویتامین آ را به سهولت بیابید.

ویتامین E

ویتامین E نیز با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی در تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا نقش دارد. ویتامین E ضد التهاب بوده و در بهبود عفونت‌ها می‌تواند موثر واقع شود. در غلات کامل، تخمه آفتاب‌گردان، آجیل و روغن‌های گیاهی ویتامین E را به وفور می‌توانید پیدا کنید.

مواد معدنی مفید در پیشگیری و درمان سرماخوردگی

بهترین ویتامین برای سرماخوردگی را به شما معرفی کردیم، اما باید بدانید که برخی از مینرال‌ها نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند:

زینک

مانند ویتامین C و D ماده معدنی روی (زینک) نیز می‌تواند در کاهش شدت سرماخوردگی و طول درمان موثر باشد. مصرف مقادیر مناسب زینک می‌تواند به سلول‌های بدن کمک کند تا در مبارزه با بیماری‌ها موفق‌تر عمل کنند. روی نقش مهمی در بهبود ارتباط بین سلول‌های سیستم ایمنی ایفا کرده و پاسخ ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را بهبود می‌بخشد. برای اینکه مطمئن شوید به مقدار کافی از زینک در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید، حتما گوشت قرمز، غذاهای دریایی، حبوبات، دانه‌ها و ماست بخورید. در صورت لزوم می‌توانید از قرص زینک نیز بهره بگیرید.

منیزیم

منیزیم در بیش از ۶۰۰ واکنش آنزیمی در بدن نقش دارد. این ماده معدنی نه تنها در تشکیل استخوان، سلامت قلب، کاهش التهاب و تسکین استرس موثر است بلکه می‌تواند شما را از سرماخوردگی نیز دور نگه دارد. خوشبختانه بسیاری از مواد غذایی از جمله اسفناج، تخمه کدو، آووکادو، حبوبات، سبزیجات برگ‌دار و شکلات تلخ حاوی مقادیر مناسبی از منیزیم هستند.

کلام آخر

اگر به دنبال بهترین ویتامین برای سرماخوردگی هستید، ویتامین C، D و B6 و بعد از آنها ویتامین‌های A و E می‌توانند موثر باشند. همچنین املاح معدنی نظیر منیزیم و زینک نیز می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مقابله با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید واقع شوند. برای خرید هر یک از مواد مغذی ذکر شده در قالب مکمل غذایی می‌توانید همین حالا به صورت آنلاین از داروخانه اینترنتی مثبت سبز اقدام نمایید.

  • منبع خبر : Mosbatesabz.com