بهترین زمان برای ارسال استوری در اینستاگرام
بهترین زمان برای ارسال استوری در اینستاگرام
شاید باورنکردنی به نظر برسد که روزانه ۵۰۰ میلیون نفر ازکاربران در سراسر دنیا از استوری های اینستاگرام استفاده میکنند (و این رقم هر دقیقه و با سرعت در حال افزایش است). استوریها، علاوه بر این که روشی جالب و سرگرم کننده برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده هستند، میتوانند با جلب توجه مستقیم مخاطبان و مشتریان بالقوه فرصتهای منحصر به فردی را در زمینه کسب و کار برای مشاغل فراهم آورند.

شهریاریها ، یافته های کلیدی حاصل از بررسی ۱۵،۰۰۰ استوری اینستاگرام

دلموندو (Delmondo)، ارائه دهنده راهکارهای رسانه ای و از شرکای فیسبوک و اینستاگرام، و یکی از شرکت های دیجیتال مارکتینگ است که به آنالیز استوری های اینستاگرام در تابستان ۲۰۱۸ مبادرت ورزید. یافته های حاصل از این تحلیلها، امکان دسترسی این شرکت به برخی از کاملترین و معتبرترین داده های مربوط به استوریهای اینستاگرام را فراهم آورده و این اطلاعات نیز به نوبه خود، بستر را برای انجام بسیاری از مطالعات شگرف پژوهشی هموار ساخته است. یکی از این مطالعات، پژوهشی است که در آن یافته های بیش از ۵۰۰۰ استوری اینستاگرام را در مدت زمانی ۶ ماه به اشتراک گذاشته شده است.

پرسش نه چندان ساده ما از اعضای این تیم پژوهشی در اوایل ماه جاری این بود:

استوریهای اینستاگرام برای برندها و مشاغل چگونه عملکردی دارند؟

و آنچه دریافتیم از این قرار است:

۱. ۱ تا ۷ استوری در روز مناسب است

بحث های بسیاری در کمپین های تبلیغاتی در باب اینکه آیا ارسال استوری های بیشتر نتیجه بهتری را در رسانه های اجتماعی به دنبال دارد یا خیر صورت گرفته است. بسیاری از برندها مدعی اند که افزایش تعداد استوریهای ارسالی، نتایج مثبتی را برایشان به ارمغان آورده است. این در حالیست که برای برخی دیگر از برندها، عکس این قضیه صدق میکند.

دقیقا به همین دلیل بر آن شدیم تا چگونگی تجربه برندهای برتر در ارتباط با تعداد استوری های ارسالی را بررسی کنیم. به بیان دیگر میخواستیم بدانیم چه تعداد استوری انفرادی، بالاترین نرخ تکمیل نمایش (completion rate) را به دست میدهد.

نرخ تکمیل نمایش از محاسبه تعداد دفعاتی که استوریهای ارسالی، از اولین فریم تا انتهای آخرین فریم در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته رویت شده اند، برآورد میشود.

نتیجه ای که به دست آمد حاکی از آن بود که تعداد مطلوب استوریها از ۱ تا ۷ عدد است و بعد از ۷ استوری، نرخ تکمیل نمایش به زیر ۷۰ درصد سقوط میکند.

هرچند لازم به ذکر است که این نتایج بیشتر در حکم راهنماست تا یک حد مطلق و ضروریست که هر شخص به نوبه خود تعداد متعددی از استوری ها را بسنجد و با داده های حاصل از این تجربه شخصی میزان مطلوب را برگزیند.

حتی در صورتی که برند شما استوری بیشتری ارسال کند، مثلا بین ۱۲ تا ۲۰ فریم، نتیجه کماکان چشمگیر است. همانطور که تنها تفاوت ناچیزی در نرخ تکمیل نمایش بین ۱ و ۷ فریم وجود دارد، بین ۱۲ و ۲۰ فریم نیز تفاوت فاحشی نمیتوان یافت.

جالبتر آن است که اکانتهای معروف اینستاگرام که استوریهایی به تعداد ۲۰ فریم یا بیشتر ارسال میکنند، همچنان شاهد نرخ تکمیل نمایش ۵۵ درصد یا بیشتر هستند. این امر دال بر این حقیقت است که محتوای استوریها، جدای تعداد آنها، تا چه حد میتواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد.

۲. بهترین زمان برای ارسال استوریهای اینستاگرام خارج از ساعات کاری است.

یکی از برآیندهای جالب حاصل از این پژوهش ، پی بردن به بهترین زمان برای ارسال استوری است. با توجه به این که استوری ها ماهیتی موفقی و ۲۴ ساعته دارند، برندهایی که سعی دارند محتوای ارزنده ای برای استوریهایشان تولید کنند، بدون شک خواهان رسیدن این محتوا به قشر وسیعتری از مخاطبانند و با وجود این که صدها فاکتور مختلف در الگوریتم استوریهای اینستاگرام دخیل است، هنوز هم به طور قطع، زمان ارسال استوری نقشی کلیدی در موفقیت محتوای آن دارد.

ما به وجود ۴ جهش خاص در صبح، بعد از ظهر و شب پی بردیم. به عبارتی، کلیه این جهشها در خارج ساعات متداول کاری در ایالات متحده آمریکا رخ دادند (همه زمانها بر مبنای منطقه زمانی شرقی آمریکاست):

بر اساس دادهها، بهترین زمانها برای ارسال استوری اینستاگرام عبارتند از:

  • ساعت ۴ تا ۶ صبح
  • ساعت ۸ تا ۱۰ صبح
  • ساعت ۱۲ تا ۲ بعد از ظهر
  • ساعت ۸ تا ۱۰ شب

یک فرضیه برای توجیه این یافته ها این است که مردم قبل از رفتن به سر کار، در طول وقت ناهار و شب بعد از کار وقت بیشتری برای تماشای استوریهای اینستاگرام دارند.

۳. محتوای بیشتر منجر به افزایش Reach و Impression می شود

یکی از دلایلی که استوریهای اینستاگرام به کانالهای مهم ارتباطی برای برندها و کسب و کار بدل شده اند این است که باعث ترغیب افراد به مشاهده بیشتر محتوا میشود .

فید اخبار در ایستاگرام فضای محدودی دارد هر اندازه که کاربران و برندها محتوای بیشتری ارسال کنند، فضای کمتری برای دیگران باقی خواهد ماند. از آنجاییکه استوریها پس از ۲۴ ساعت ناپدید میشوند، فضای خالی بیشتری برای نمایش محتوای نو باز میشود. دادههای بدست آمده از تحقیقات ما نشان میدهد که هرچه میزان استوریهای ارسالی اکانت های معروف اینستاگرام بیشتر باشد، reach و impression پیج افزایش پیدا میکند .

با قاطعیت میتوانیم بگوییم که به لحاظ آماری، بین تعداد استوریهای ارسالی و معیارهای reach و impression همبستگی مثبتی برقرار است.

البته پیشنهاد ما لزوما این نیست که برندها و کسب و کار تنها به صرف اینکه مطلبی بفرستند، اقدام به ارسال محتوا در استوری کنند، بلکه ارسال محتوا باید با استراتژی پیج شما هماهنگ باشد .

معیارهای پژوهشی استوری های اینستاگرام برای صنایع خاص

به منظور هر چه بیشتر جالب و ارزنده شدن این پژوهش، ۴ صنعت منحصر به فرد را براساس ۲ معیار completion rates, posting frequency مورد بررسی قرار دادیم. این چهار صنعت عبارتند از اکانت های برندها، اکانتهای سرگرمی، اکانت های رسانهای و اکانت های ورزشی.

تحلیل پیش رو با توجه به معیار های زیر انجام گرفته است :

  • برند: محصولات مصرف کننده محور یا خدماتی
  • سرگرمی: شبکههای تلویزیونی اینترنتی / فیلم، نمایشهای تلویزیونی، از این قبیل.
  • رسانه: روزنامه ها، سازمانهای خبری، وب سایتهای خبری، ناشران
  • ورزش: تیمهای ورزشی یا تیمهای آنلاین ورزشی، لیگها و رویدادها

امید است آنچه در ادامه در قالب پژوهش استوری های اینستاگرام آمده بتواند برخی از نتایج حاصل از تجربیات برندهای معروف دنیا را در این زمینه نشان دهد .

میانگین نرخ تکمیل نمایش و تعداد استوری

در ابتدا به نحوه ی عملکرد استوری های اینستاگرام در قبال این ۴ صنعت و مقایسه ی آنها در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میپردازیم:

آنچه باور نکردنیست این است که نرخ تکمیل برای برندها و کسب و کار تنها در مدت کمی بیش از یک سال ۱۲ درصد افزایش داشته است. در عین حال، ارسال محتوای استوری اکانتها به طور متوسط اندکی کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که هر چهار صنعت به میزان متوسط شاهد افزایش ۶۵ درصد یا بیشتر در نرخ تکمیل نمایش استوری هایشان بودهاند. به این معنی که نرخ نسبتا بالایی از مخاطبان همچنان باقی اند و این محتویات را تماشا می کنند.

میانگین Follower و نرخ Reach

در ادامه به چگونگی عملکرد استوریهای اینستاگرام در این ۴ صنعت بر اساس reach در مقایسه با میانگین جمعیت فالوئرها ( به عنوان مثال، میانگین نرخ reach) پرداختیم.

نکته ی جالب توجه آن است که اگرچه میانگین نرخ Reach برای هر ۴ صنعت ۵.۸۲ درصد است، نوسان شدیدی را بین اکانتهای رسانه ای و ورزشی شاهد هستیم.

با این وجود، در یک دنیای رسانه ای اجتماعی که میانگین نرخ Reach بدون پرداخت (organic reach) در فید اخبار کمتر از ۴ درصد است، میانگین نرخ ۵Reach درصد یا بیشتر از سوی بسیاری از کسب و کارها مورد استقبال قرار میگیرد.

میانگین posting frequency در ماه

برای این مشخصه داده ای، ما به میانگین تعداد روزهایی در طی ماه نگاه میکنیم که این صنایع در اینستاگرام استوری ارسال کرده اند. یافته های ما را در ادامه میخوانید:

اکانتهای ورزشی بیشترین تعداد روزها در ماه را از نظر ارسال استوری داشته اند (۱۳.۷)، در حالیکه اکانتهای برند کمترین تعداد روزها را در ماه (۸.۷) داشته اند.

در کل میتوان نتیجه گیری کرد که در حال حاضر برندها ارسال روزانه استوری ندارند. با این حال پیش بینی میشود که همگام با افزایش روند محبوبیت استوری های اینستاگرام و موفقیتی که کسب و کار از طریق این کانال ارتباطی شاهد آن هستند ، ارسال روزانه به امری مشترک در میان کلیه این صنایع تبدیل خواهد شد.