اگر استرس کرونا دارید حتماً بخوانید
اگر استرس کرونا دارید حتماً بخوانید
شایعات نگران کننده ای در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که تنها موجب استرس در افراد می شود، اگر شما هم استرس کرونا دارید حتما این مطلب را بخوانید.

شهریاریها ،استرس کرونا و شایعاتی که نباید جدی بگیرید

بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) اولین بار در ووهان چین شناسایی شد و کم کم این ویروس چشم بادامی ها از مرز ها نیز عبور کرد و برخی از کشورها را درگیر خود نمود. این ویروس به شدت مسری که از طریق تماس با سطح آلوده و از طریق تنفس منتقل می شود ، اکنون به کشور ما نیز وارد شده و اذهان عمومی را با نگرانی روبرو نموده است.

استرس کرونا

احتمالا در فضای مجازی مطالبی درباره روش های پیشگیری از این ویروس خوانده اید اما در فضای مجازی شایعات نگران کننده ای نیز درباره این بیماری وجود دارد که ممکن است شما را بیش از پیش نگران کند. ترس و اضطراب در شرایط کنونی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و سرکوب سیستم دفاعی می شود و کمکی به شما نمی کند. در این مطلب از بهداشت و سلامت نمناک به شما می گوییم با استرس کرونا چه کنید.

استرس کرونا تا چه اندازه خطرناک است؟

با ورود ویروس کرونا به کشور و مبتلا شدن برخی از هموطنانمان ، ترس از بیماری بسیاری از ما را گرفتار استرس و اضطراب نموده است.

افزایش فشار بر سیستم درمانی

ترس و استرس بیش از حد باعث حساسیت بیش از حد افراد می شود به صورتی که بسیاری از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می کنند و احساس می کنند به بیماری مبتلا شده اند بنابراین به بیمارستان ها و مراکز درمانی می روند. رفتن به مراکز درمانی در صورتی که علائم بیماری را نداشته باشید باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی خواهد شد.

تضعیف سیستم ایمنی

ترس و اضطراب سبب تضعیف سیستم ایمنی و سرکوب سیستم دفاعی در برابر ابتلا به بیماری های ویروسی می شود.

اختلالات روانی

ترس و نگرانی از ابتلا به این یبماری در بیماران اعصاب و روان ، اختلالات روانی به وجود می آورد.

افزایش شایعات

اضطراب و استرس زیاد بیش از حد سبب می شود افراد شایعات را بیشتر قبول کنند و خود به شایعات دامن بزنند تا بتوانند کمی از ترس و نگرانی خود بکاهند.

شایعات مرتبط با کرونا که موجب استرس شما خواهد شد:

نامه یا بسته های ارسالی از چین ناقل ویروس است

برخی می گویند نامه یا بسته های ارسالی از چین ناقل ویروس هستند و حتی اجناس وارد شده از این کشور ما را در معرض خطر قرار می دهد. ویروس کرونا روی اشیایی مانند نامه یا بسته های پستی نمی تواند زیاد زنده بماند بنابراین این گفته ها شایعه هستند.

کرونا ویروس افراد بزرگسال را مبتلا می کند.

خطر ابتلا به ویروس به قدرت سیستم ایمنی و نه به سن و سال بستگی دارد بنابراین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است بیشتر به این بیماری دچار شوند پس این ویروس ربطی به سن و سال ندارد.

ویروس از طریق حیوانات خانگی انتقال می یابد

کرونای حیوانات با کرونای انسانی متفاوت است بنابراین کرونای ما به آن ها قابل انتقال نیست اما باید پس از تماس با حیوانات خانگی اصل بهداشتی شستشوی دست ها را رعایت کنید.

آنتی بیوتیک ها کرونای جدید را درمان می کنند

درمان ویروس با آنتی بیوتیک ها امکان پذیر نیست و آنتی بیوتیک همیشه روش درمان باکتری ها است و سبب پیشگیری و درمان بیماری ویروسی نمی شود.

داروی کرونای جدید کشف شده است

داروی قطعی یا واکسن کرونا هنوز ساخته نشده است و داروهای کمک کننده به درمان در حال بررسی و آزمایش هستند.

عامل اصلی انتقال کرونا مارها بوده اند

دقیقا نمی توان گفت که کدام حیوان مسبب اصلی ظهور کرونا ویروس ۲۰۱۹ در انسان است البته در ابتدا مقاله ای منتشر شد که مار ها را عامل اصلی کرونا ویروس معرفی کردند که بعد این مورد تکذیب شد.

عامل اصلی انتقال کرونا خفاش ها هستند

حتما در فضای مجازی شنیده اید که عامل انتقال کرونا را مصرف سوپ خفاش معرفی می کنند و انتقادات زیادی درباره خوراک های آسیایی عنوان می شود. تحقیقات کنونی نشان داده ژنوم کرونای جدید تا ۹۶ درصد با کرونایی که در خفاش (خفاش نعل اسبی) وجود دارد برابری می کند اما نمی توان عامل این بیماری را به طور قطعی خفاش و یا حیوان دیگری دانست.

ترس از کرونا تا چه اندازه مفید است ؟

ترس از کرونا ویروس تا اندازه ای مفید است که سبب شود ما محتاطانه عمل کنیم و دستورات پیشگیری از این ویروس را به درستی انجام دهیم . برخی از افراد این بیماری را جدی نمی گیرند و روش های پیشگیری را بکار نمی برند . این افراد باعث گسترش این بیماری خواهند شد زیرا با رعایت نکردن و ابتلای خود به بیماری دیگران را نیز مبتلا می کنند چرا که ممکن است ناقل بیماری باشند اما علائمی نداشته باشند.

استرس کرونا بر روی کودکان نیز تاثیر گذار است

با شیوع کرونا در کشور و صحبت بیش از حد والدین درباره این بیماری ، کودکان نیز دچار استرس بیماری می شوند. این استرس بر روی کودکان تاثیر می گذارد و باعث خود بیمارانگاری آنها می شود لذا کودک در مقابل این مشکل احساس ناتوانی می کند و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می شود.

استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب زاست و موجب مختل شدن ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین و ترس محیطی می شود.

 

والدین برای کاهش استرس کودک خود چه کنند ؟

والدین برای کاهش استرس کودکان و کاهش آسیب های روان شناختی نباید در محیط خانه در مورد بیماری نزد کودکان صحبت کنند و این بیماری را فاجعه آمیز و غیر قابل کنترل ندانند و تنها به آموزش نکات بهداشتی و مراقبت از فرزندان و کاهش رفت و آمد اکتفا کنند. آنها می توانند با بازی کودکان را ترغیب به شستن دستانشان کنند و در مقابل این کار به آنها پاداش دهند.

والدین نباید پیام های فضای مجازی درباره کرونا در خانه و در حضور کودکان با صدای بلند بخوانند. اگر کودک شما استرس زیادی از این بیماری دارد ، در هنگام پخش اخبار و برنامه تلویزیونی ویژه کروناناویروس او را از محل دور کنید و یا در نزد او این گونه برنامه ها را نبینید.

اگر کودکتان از اختلال وسواس فکری رنج می برد و به صورت وسواس گونه به کروناویروس فکر می کنند، می توانید با انجام بازی غول کش و بازی ترکاندن بادکنک موجب حواس پرتی و مشغولیت ذهنی کودکان شوید و از بروز افکار مزاحم در کودکان جلوگیری نمایید.

روال قبل را پیش بگیرید و به بازی با کودک و خندان او بپردازید تا این افکار مزاحم از او دور شود.

 

توصیه هایی برای مدیریت استرس برای مقابله با ویروس کرونا

دیدگاه مثبتی به وقایع داشته باشید.

باید بدانید کروناویروس جدید با اینکه شیوع زیادی دارد اما میزان کشندگی آن دو درصد است و همه مبتلایان به این ویروس از بین نمی روند بلکه بسیاری از آنان بهبود می یابند پس نگران نباشید و دید مثبتی داشته باشید . میزان کشندگی این ویروس از میزان کشندگی سارس ۱۰ درصد، میزان کشندگی مِرس ۳۰ درصد بسیار کمتر است و اگر نکات بهداشتی را رعایت کنیم این ویروس به شما منتقل نخواهد شد.

به دنبال واقعیت باشید.

گزارشات و اخبار مرتبط با این ویروس کرونا مانند میزان شیوع، مرگ و میر و اقدامات پیشگیرانه را از سایت های معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کنید و به شایعات فضای مجازی اهمیت ندهید.

احساسات اضطرابی خود را کنترل کنید

کنترل احساسات با شناخت و آگاهی از آنان صورت می پذیرد. مهارت هایی که در زمان مشکلات پیش از این در زندگی به شما کمک کرده اند را دریابید و از آنها برای کنترل احساسات خود در این دوره بحرانی شیوع بیماری استفاده کنید.

شیوه زندگی سالم را برگزینید

زندگی سالم داشته باشید ، پیگیر سلامت جسمی خود باشید و خواب کافی و فعالیت بدنی داشته و طور منظم وعده غذایی مقوی مصرف نمایید. همچنین برای کنار آمدن با احساسات خود از مصرف سیگار الکل و دیگر مواد مخدر خودداری کنید.

ارتباط برقرار کنید

اینکه احساس ناراحتی و اضطراب ، سردرگمی ، ترس و عصبانیت کنید در هنگام بحران عادی است . تنهایی استرس شما را بیشتر می کند بنابراین با دوستانی که اعتماد به نفس شما را بالا می برند ، در ارتباط باشید اما اصول پیشگیری را رعایت کنید. می توانید از طریق ایمیل تلفن با اعضای دیگر خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

روال عادی زندگی را پیش بگیرید

ممکن است بگویید در شرایط کنونی دست و دلتان به کار نمی رود اما برای اینکه استرس را کاهش دهید و ذهنتان به سمت موضوعات دیگری سوق یابد ، روال عادی زندگی را پیش بگیرید و احساس عدم اطمینان را مدیریت کنید.

با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید

کاهش اضطراب و استرس با فرزندان خود ارتباط برقرار نمایید و با آنان به بازی بپردازید تا هم استرس از آنها و هم خودتان دور شود. روی فعالیت ها و برنامه های روزانه فرزندان تمرکز کنید و زیاد درباره این بیماری حرف نزنید و راهکارهای پیشگیرانه متناسب با سن فرزندان خود را به شیوه صادقانه به آنان توضیح دهید.

یوگا و مدیتیشن کمک کننده است

از تمرینات ذهن آگاهی، آرامش ذهن، یوگا و مدیتیشن برای رسیدن به آرامش کامل بهره ببرید.

 

به پیاده روی بروید

با رعایت اقدامات پیشگیرانه، در مناطق خلوت و دور از زادحام به پیاده روی بروید و از پیاده روی لذت ببرید.

بیش از حد خبرها را دنبال نکنید

منظور از اخبار بیشتر اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی است ، بارها و بارها در بخش های مختلف سلامت نمناک گفته ایم که تنها به اخبار تایید شده و منتشر شده توسط صدا و سیما اعتماد کنید . اخبار، را از منابع معتبر پیگیری کرده و بیش از حد در شبکه های اجتماعی به سر نبرید تا آرامش از شما سلب نشود.

درخواست مشاوره دهید

اگر بیش از حد نگران هستید و استرس دارید و این نگرانی شما بر عملکرد شغلی یا روابط بین فردی شما تاثیر منفی گذاشته است، با یک روانشناس و مشاور مشورت کنید تا در زمینه سلامت روان به شما کمک کند.