اسلامشهر و شهریار جزو 10 شهرستان پرتصادف کشور
اسلامشهر و شهریار جزو 10 شهرستان پرتصادف کشور
رئیس پلیس راهور غرب استان تهران با اشاره به نبود دوربین‌های ثبت تخلف در غرب استان تهران، گفت: با وجود این نوع تجهیزات خودبه‌خود رعایت قوانین بیشتر می‌شود و با کنترل سرعت از طریق دوربین‌های ثبت تخلف، شاهد بهبود وضعیت خواهیم‌ بود.

به گزارش شهریاریها ،سرهنگ قباد قیطاسی رئیس پلیس راهور غرب استان تهران در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه که صبح امروز که در پلیس راهور فرماندهی انتظامی غرب استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: گره‌های ترافیکی معابر و تصادفات رانندگی معضلی است که در سطح کشور و شهرستان‌های غرب تهران وجود دارد.

وی گفت: آمار تصادفات نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است اما بنابر فرمایشات مقام معظلم رهبری، درگیر شدن حتی یک نفر با حادثه تصادف نیز زیاد است و همه‌ دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا آمار را به حداقل‌ترین حالت ممکن برسانند.

رئیس پلیس راهور غرب استان تهران ادامه داد: حدود ۴ میلیون نفر در ۶ شهرستان اسلامشهر، بهارستان، رباط کریم، شهریار، قدس و ملارد بصورت ساکن و شناور حضور دارند که این آمار در کنار قدیمی بودن زیرساخت‌های این مناطق با تعداد خودروهایی که در این مناطق تردد می‌کنند قابل قیاس نیست.

تردد روزانه ۳ میلیون سفر در غرب استان تهران

وی با بیان اینکه یکی از دلایل شکل‌گیری ترافیک‌ و بالا رفتن آمار تصادفات در غرب استان تهران بالا رفتن قیمت مسکن است که موجب سرریز جمعیت در این مناطق شده است، افزود: روزانه نزدیک به ۲ الی ۳ میلیون سفر با انواع خودرو در منطقه غرب استان تهران انجام‌ می‌شود و این منطقه نزدیک به  یک هزار و ۹۱۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که حدودا ۲ و نیم برابر کلان شهر تهران است و مطابق آمار هر کدام از این ۶ شهرستان، حدود ۳۰۰ هزار نفر سکونت دارند که این جمعیت با جمعیت بسیاری از استان‌ها برابری می‌کند.

قیطاسی با اشاره به اینکه در سال گذشته غرب استان تهران از لحاظ کاهش آمار تصادفات رتبه اول را کسب کرد ولی امسال با افزایش آمار تصادفات مواجه شدیم بیان کرد: در کشور ۱۰ شهرستان پرتصادف و بحرانی داریم که شهرستان های اسلامشهر و شهریار از غرب استان تهران جزو آن دسته هستند.

افزایش آمار تصادفات غرب استان تهران در سال جاری

وی خاطر نشان کرد: مطابق آمار ۱۱ ماه اخیر در غرب استان تهران، ۴۳ درصد در تصادفات فوتی‌، ۱۴ درصد در تصادفات جرحی و ۳ درصد در تصادفات خسارتی، افزایش آمار داشتیم که‌ به‌ طورکلی شهرستان شهریار ۳۵ درصد، اسلام‌شهر ۲۵ درصد، بهارستان ۱۱ درصد، رباط‌کریم ۱۴ درصد، ملارد ۸ درصد و قدس ۴ درصد آمار تصادفات غرب استان تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس پلیس راهور غرب استان تهران گفت: از لحاظ جنسیت ۸۶ درصد فوتی‌ها مردان و ۱۴ درصد زنان به خود تخصیص داده‌اند و از لحاظ سنی، ۳۰ درصد فوتی‌ها در بازه‌ی ۲۰ تا ۳۵ و ۲۸ درصد فوتی‌ها در بازه ۳۶ تا ۵۹ سال بوده‌اند و در حوزه علت تصادفات نیز ۵۸ درصد مربوط به عدم توجه به جلو است که اکثرا آن نیز مربوط به استفاده از تلفن همراه بوده و ۱۲ درصد مربوط به عدم رعایت حق‌تقدم، ۵ درصد نیز مربوط به عدم توانایی در کنترل خودرو و مابقی مربوط به سایر تخلفات است.

وی عنوان کرد: در مسئله جلوگیری از تصادفات صرفا حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی پاسخگو نیست و ۳۲ سازمان دیگر نیز بصورت مستقیم و غیرمستقیم‌ در آن دخیل هستند، بر این اساس در تصادفات ما قصور سایر سازمان‌ها را اعلام خواهیم‌کرد که تابحال در چند مورد این اتفاق افتاده است.

 ۳۴ نقطه حادثه‌خیز در غرب استان تهران وجود دارد

رئیس پلیس راهور غرب استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته ۴۳ نقطه حادثه‌خیز داشتیم که در این یکسال ۹ نقطه آن رفع شده و اکنون ۳۴ نقطه حادثه‌خیز داریم گفت: از این آمار ۱۰ نقطه مربوط به شهرستان شهریار، ۷ نقطه مربوط به شهرستان رباط‌کریم، ۶ نقطه مربوط به شهرستان اسلام‌شهر، ۶ نقطه مربوط به شهرستان ملارد، ۲ نقطه مربوط به قدس و ۲ نقطه مربوط به بهارستان است که این نقاط را به همراه علت حادثه‌خیزی و راهکارهای برطرف شدن آن‌ها به شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها اعلام‌ کرده‌ایم‌ و طبق تحلیل‌ها ۵۰ درصد این نقاط با کمترین هزینه قابل رفع هستند.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل ایجاد ترافیک بحث گره‌های ترافیکی است که مربوط به نبود زیرساخت مناسب است و مسوولان باید توجه کنند که زیرساخت فعلی پاسخگوی این حجم از خودرو نیست و یکی دیگر از معضلات سطح شهرها نبود جای پارک مناسب است که این موضوع نه تنها موجب ایجاد ترافیک و بی‌نظمی در سطح شهر می‌شود که امنیت اموال مردم را هم به خطر می‌اندازد که در این رابطه مردم حق‌ دارند که ناراضی باشند و گاهی دچار تخلف شوند، لذا در این رابطه نیز مسوولان باید نسبت به ایجاد جای مناسب اقدام کنند.

نبود دوربین‌های ثبت تخلف در غرب استان

قیطاسی به نبود دوربین‌های ثبت تخلف در غرب استان اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت که یک مامور همزمان قادر به ثبت تخلفات رانندگان مختلف نیست و در صورتیکه با وجود این نوع تجهیزات خودبه‌خود رعایت قوانین بیشتر می‌شود و بیشترین آمار فوتی‌ها مربوط به شدت برخورد است که این ناشی از سرعت بالا است که با کنترل سرعت از طریق این نوع تجهیزات شاهد بهبود وضعیت خواهیم‌ بود.

وی ادامه داد: با ایجاد سرعت‌گیر مخالف هستیم و معتقدیم سرعت‌گیر بعنوان مسکن عمل می‌کند و چیز منسوخی است که صرفا بدلیل کمبود دوربین کنترل سرعت ایجاد می‌شوند.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی غرب استان تهران تصریح کرد: در معبر کمربندی الغدیر اسلامشهر ۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند ولی علی‌رغم‌ پیگیری‌ها و راهکارهایی از جمله آرام‌سازی کمربندی، ایجاد پل‌مکانیزه عابرپیاده و نرده‌کشی از جانب پلیس، مسوولان مرتبط هیچ تغییری ایجاد نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: در جلسه‌ راهوری که‌ اخیرا با حضور معاون استاندار تشکیل شد از فرماندارها و شهردارهای همه شهرها دعوت شده‌ بود تا نسبت به بهبود وضعیت ترافیکی و تصادفات و غیره تصمیم‌گیری شود اما هیچکدام‌ از شهردارها و برخی از فرماندارها شرکت نکرده بودند و این به این معنا است که این مسائل که منجر به خطر افتادن جان مردم و نظم شهر می‌شود برای آنها اهمیتی ندارد و نظارت‌های لازم بر این افراد نیز وجود ندارد.

قیطاسی با بیان اینکه پلیس راهور علاوه‌ بر خدمات در حوزه راهور خدمات دیگری نیز در حوزه شماره‌گذاری، صدور گواهینامه و ترخیصات و اجراییات دارد ادامه داد: در طول امسال در قالب پلیس راهور غرب استان تهران ۸۶ هزار و۸۶۳ وسیله نقلیه‌ را شماره‌گذاری و امورات ۸۰ هزار متقاضی گواهینامه‌ انجام و  همچنین ۳ هزار و۸۵۰۰ خودرو رفع توقیف شد و در رابطه با خودروهای رسوبی نیز اقداماتی در دستور کار داریم.