استان شدن شهرهای غرب تهران به کجا رسید؟
استان شدن شهرهای غرب تهران به کجا رسید؟

شهریاریها : حسین گروسی در گفتگو با خبرنگار همراه شاهد افزود: طبق  سرشماری سال ۹۰ جمعیت استان تهران حدود ۱۲٫۵ میلیون نفر اعلام شده است، که شاید تا الان بالای ۱۳٫۵ میلیون باشد. از این آمار ۸.۵ میلیون در شهر تهران ساکن بودند و ۴ میلیون در شهرستان های تهران. اطراف تهران از نظر مسائل […]

tehransشهریاریها : حسین گروسی در گفتگو با خبرنگار همراه شاهد افزود: طبق  سرشماری سال ۹۰ جمعیت استان تهران حدود ۱۲٫۵ میلیون نفر اعلام شده است، که شاید تا الان بالای ۱۳٫۵ میلیون باشد.

از این آمار ۸.۵ میلیون در شهر تهران ساکن بودند و ۴ میلیون در شهرستان های تهران. اطراف تهران از نظر مسائل عمران و آبادانی، فرهنگی، ورزش و اشتغال تبدیل به مجموعه ای شده که هیچکس پاسخگوی آن نیست.

همین موضوع باعث شد بارها جلساتی را با مسئولین، استاندار، وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت و رئیس جمهور داشته باشیم که چه ساز و کاری را برای توزیع متوازن امکانات قرار است داشته باشیم؟

شهر تهران را خود شهرداری تهران با درآمدهای خوبی که دارد پوشش می دهد اما اماکن دولتی خود تهران اعم از دانشگاه ها، ورزشگاه ها، مدارس و… فرسوده شده اند.

دانشگاه تهران در حال تخریب است. اعتقاد ما این است که تهران را با این سازوکار نمی شود اداره کرد، مخصوصا اطراف تهران را. شرایط شهرستان های تهران که ۴ میلیون جمعیت را در خود جای داده این طور بخواهد ادامه پیدا کند، تهدیدی برای تهران خواهد بود. نیاز است که یک نگاه متوازن داشته باشیم. از توسعه غیرمنطقی اجتناب شود.

لازمه این کار این است که دولت و مخصوصا وزارت کشور استان تهران را به تهران غربی و شرقی و تهران بزرگ ارتقا بدهد. این باعث می شود که مسئولین به اطراف نگاه داشته باشند. الان اطراف تهران قارچ گونه رشد می کند و هیچ کسی هم پاسخگو نیست.

در خصوص بودجه ها و اعتبارات استان تهران در حوزه های ورزش و امنیت و اشتغال و غیره، ۳۴۰ میلیارد تومان در سال گذشته بوده، در حالیکه استان هایی با نصف یا یک پنجم این جمعیت که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان تملک دارایی ها به آنها تعلق گرفته است. اینطور است که شهرهای اطراف تهران در سایه تهران فراموش شده اند.
من فکر میکنم که استان تهران با این شیوه سنتی قابل اداره نیست و باید ارتقا ساختار تهران ویژه بشود.

ما پیشنهادی ارائه کردیم اگر دوستان پیشنهاد بهتری دارند مطرح کنند. ساختاری که ما و برخی نمایندگان پیشنهاد دادیم الان در برخی سازمان ها مانند نیروی انتظامی انجام شد، فرماندهی ویژه غرب و شرق و تهران بزرگ وضعیت تهران را دگرگون کرد و رضایتمندی ایجاد شد. اگر در سایر دستگاه ها هم به این شیوه عمل شود مناسب است.
نکته قابل توجه این است که در حوزه انتخابیه من شهرستان های قدس، شهریار و ملارد با بیشترین جمعیت یعنی ۱.۵ میلیون نفر، یک نماینده دارد و کمترین جمعیت را تفرش و آشتیان با ۴۵هزار نفر و یک نماینده داراست.
شهرک های صنعتی می توانند ۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنند. برخلاف اینکه شهرک های صنعتی در استان های دیگر با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند و بقیه تعطیل هستند، در استان تهران به لحاظ قرار گرفتن شهریار بین دو استان بزرگ بین تهران و البرز و فرودگاه های امام خمینی(ره) و پیام و مهرآباد موقعیت خوبی دارد.

در این خصوص جلسات متعددی با مسولان عالی رتبه کشوری و استاندار تهران برگزار شده و منتظر اعلام نظر کارشناسی هستیم