احتمال آلودگی آب برخی مناطق حاشیه‌ای تهران
احتمال آلودگی آب برخی مناطق حاشیه‌ای تهران

شهریاریها :  مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت سلامت آب شرب مصرفی تهران، از احتمال آلوده بودن آب برخی از مناطق حاشیه‌ای تهران به دلیل عدم اتصال به شبکه آب کشور خبر داد. دکتر خسرو صادق‌نیت در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌مشکل آب تهران را وابسته به افزایش مصرف و تامین […]

متفرقهشهریاریها :  مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت سلامت آب شرب مصرفی تهران، از احتمال آلوده بودن آب برخی از مناطق حاشیه‌ای تهران به دلیل عدم اتصال به شبکه آب کشور خبر داد.

دکتر خسرو صادق‌نیت در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌مشکل آب تهران را وابسته به افزایش مصرف و تامین آب مناسب دانست و گفت: کمبود آب مورد نیاز که ناشی از دلایلی مانند کمبود بارش است، منجر به کاهش کیفیت آب نیز می‌شود. همچنین میزان نیترات از دیگر عواملی است که روی کیفیت آب تاثیرگذار است. افزایش آلودگی آب‌های زیرزمینی از علل افزایش میزان نیترات آب است. بنابراین هرچه از آب‌های زیرزمینی به میزان کمتری استفاده کنیم، احتمال خارج شدن از محدوده استاندارد توسط آبی که با آب‌های زیرزمینی مخلوط می‌شود، کمتر و در مقابل کمبود آب و استفاده بیشتر از آب‌های زیرزمینی، احتمال افزایش نیترات در آب را افزایش می‌دهد.

اضافه شدن سد “ماملو” به منابع آب تهران

وی ضمن تشریح راهکار این مساله اظهار کرد: بنابراین اقدام اول این است که یا میزان مصرف آب را کنترل کنیم یا منابع تامین آب تهران را افزایش دهیم؛ به همین دلیل یکی از اقداماتی که امسال برای کمک به عدم افزایش نیترات آب از حد استاندارد و استفاده کمتر از آب‌های زیرزمینی انجام شد، اضافه شدن سد «ماملو» به منابع آب شهر تهران بود و این موضوع به حفظ آب تهران در حد استاندارد کمک کرده است.

صادق نیت با بیان اینکه ممکن است آب برخی مناطق حاشیه‌ای تهران در حدود استاندارد نباشد، گفت: برخی مناطق حاشیه‌ای تهران از آب‌های مستقل استفاده می‌کنند، زیرا بعضی از روستاها و شهرهای اطراف ممکن است به شبکه آب کشور و وزارت نیرو متصل نباشند و آب مورد نیاز خود را از چاه‌های خصوصی و سایر روش‌ها تامین کنند و ممکن است آب در این موارد از حدود استاندارد خارج باشد. در این زمینه نیز وزارت بهداشت ورود کرده و با وزارت نیرو برای اتصال این روستاها و شهرک‌ها به آب شهری رایزنی کرده است تا زمینه‌های اصلاح مشکلات آنها فراهم شود.

استفاده سودجویان از شبکه آب؛ معضل وزارت نیرو

وی در همین راستا افزود: یکی از معضلاتی که وزارت نیرو هم با آن مواجه است، استفاده غیرقانونی از شبکه‌های آب و صدماتی که به این سیستم از طریق افراد سودجو برای استفاده غیرقانونی از شبکه آب به این سیستم وارد می‌شود است که این موضوع نیز می‌تواند در کاهش کیفیت آب موثر باشد که در این زمینه نیز اقداماتی را شروع می‌کنیم.
سلامت نیوز: احتمال آلودگی آب برخی مناطق حاشیه‌ای تهران