آیا خوردن بال و گردن مرغ برای بدن مضر است؟
آیا خوردن بال و گردن مرغ برای بدن مضر است؟
شهریاریها - بال و گردن مرغ محل تجمع چربی‌های اشباع‌شده است که به‌گفته متخصصان خوردن آن برای مردان و زنان مضر و بیماری‌زاست.

به گزارش شهریاریها ، یک  متخصص تغذیه درباره اینکه آیا خوردن بال و گردن مرغ برای بدن مضر است یا نه، اظهار کرد: نواحی پرچرب مرغ بیشتر در پاچین و بال و گردن مرغ متمرکز شده است. این نواحی پرچرب دو مشکل برای ما دارد؛ اینکه چربی ارزش غذایی کمتری دارد و باعث چاقی می‌شود و دیگر اینکه منبع آلودگی‌هاست. در نتیجه ‌توصیه می‌کنیم این قسمت‌ها به‌دلیل چربی زیادشان کمتر استفاده شوند.
به‌گفته دکتر مجید غیور، در مقطعی چاقی بین اقشار مرفه جامعه شایع بود، اما اکنون به اقشار ضعیف و ‌کم‌درآمد نیز منتقل شده است. دلیلش این است که عده‌ای از مردم از ضایعات مرغ که چربی زیاد و ارزش غذایی کمی دارد، به‌علت قیمت کم برای سوپ و طعم غذا استفاده می‌کنند، ولی مطلع نیستند که این استفاده در بلندمدت به بدن آسیب می‌زند و ‌مضر است.
پوست مرغ آلودگی‌های محیطی زیادی را می‌تواند منتقل کند. همچنین چربی‌های اشباع‌شده‌اش می‌تواند میزان کلسترول را بالا ببرد و به کبد آسیب برساند. اگر زندگی سالم می‌خواهید یا می‌خواهید خودتان را در برابر بسیاری از بیمار‌ی‌ها بیمه کنید، بهتر است از خوردن چربی‌ حیوانی در حد امکان پرهیز کنید.
به‌گفته این استاد دانشگاه، ضعف مالی یک بعد موضوع است و آسیبی که به بدن وارد و باعث بیماری می‌شود هم بعد دیگر مصرف این مواد است.
وی گفت: محل تجمع چربی‌ها معمولا زیر پوست است و این چربی‌ها اشباع‌شده و برای بدن انسان مضر است. هورمون‌هایی که برای رشد ‌مرغ تزریق می‌شود، از طریق همین چربی‌ها وارد بدن می‌شود که بسیار مضر است.
همچنین به افرادی که در سن بلوغ هستند به تأکید توصیه می‌شود که پوست مرغ و ماهی مصرف نکنند. بدن دخترهای نوجوان قبل از بلوغ از نظر ذخایر چربی با پسرها یکسان است، ولی به‌محض اینکه به مرحله بلوغ می‌رسند و اولین دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند، مقدار چربی انباشته‌شده بدن‌ آن‌ها تا ۳۰درصد افزایش می‌یابد و به این دلیل خانم‌ها نسبت به آقایان در معرض خطر شدیدتری برای افزایش وزن و انباشتگی چربی قرار دارند.
وی درباره خاصیت پای مرغ که در بین عموم رواج دارد، تصریح کرد: این موضوعات در علم نوین تأیید نشده است. به‌عنوان مثال گفته می‌شود پای مرغ برای تقویت استخوان‌های پا مفید است؛ ما نمی‌توانیم مفید یا مضربودن آن را قطعی قبول و رد کنیم.
دکتر غیور درباره مواد پروتئینی جایگزین برای مرغ و گوشت گفت: معمولا مصرف گوشت سفید به گوشت قرمز اولویت دارد و ماهی در اولویت نخست است. ‌بهتر است از فراورده‌های دریایی مصرف کنیم و ‌اگر این گوشت‌ها تازه‌تر هم استفاده شود، خاصیت بیشتری دارد. گوشت سفید در بازار متنوع است و ‌مردم می‌توانند مصرفشان را از انحصار گوشت مرغ خارج کنند و از گوشت بوقلمون و… نیز استفاده کنند.