آمازون سایت رتبه‌بندی الکسا را تعطیل می‌کند
آمازون سایت رتبه‌بندی الکسا را تعطیل می‌کند
شهریاریها - آمازون اعلام کرده است که قصد دارد به فعالیت سایت رتبه‌بندی و تحلیل ترافیک Alexa.com خاتمه دهد.

به گزارش شهریاریها ،براساس بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد، آمازون اعلام کرد که قصد دارد وب‌سایت Alexa.com را تا بهار سال آینده «بازنشست» کند. الکسا یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های رتبه‌بندی سایت‌ها (ازلحاظ میزان بازدید) و ارائه‌ی ابزارهای آنالیز سئو در ایران است. این‌ابزار مدت‌ها است که اکثر کشورهای دنیا دیگر استفاده نمی‌شود. در بیانیه‌ی منتشر شده توسط آمازون آمده است:

۲۵ سال پیش ما «الکسا اینترنت» را بنیان گذاشتیم. پس از دو دهه کمک به شما برای یافتن و تبدیل کردن مخاطب دیجیتال، تصمیم سختی گرفتیم تا Alexa.com را در اول می ۲۰۲۲ بازنشست کنیم.

از شما سپاس‌گذاریم که ما را به اولین منبع تحقیق محتوا، آنالیز رقابتی و تحقیق کلید واژه تبدیل کردید.

آمازون از همین حالا ثبت نام کاربران جدید در الکسا را متوقف کرده است؛ هرچند مشترکین قدیمی می‌توانند تا اردیبهشت ۱۴۰۱ همچنان از سرویس‌های الکسا استفاده کنند. API های الکسا نیز تا اواخر سال ۲۰۲۲ از دسترس خارج خواهد شد.

براساس آمار منتشر شده توسط سمراش، ترافیک ارگانیک الکسا مدت زیادی است که روند نزولی داشته است. تصمیم به تعطیل کردن الکسا شاید ناشی از افت شدید محبوبیت آن بوده باشد.

پایان یک دوران

پیش از این در زومیت در مطلبی تحت عنوان «الکسا چیست و چگونه وب‌سایت‌های ایرانی برای تصاحب رتبه بهتر در آن، از روش‌های غیر اخلاقی استفاده می‌کنند» توضیح داده بودیم که الکسا غیردقیق است و برخی سایت‌ها چطور سیستم رتبه‌بندی الکسا را فریب می‌دهند.

الکسا ابزار کارآمدی به‌حساب می‌آمد، اما هیچ‌گاه دقیق و صد درصد قابل اعتماد نبود. اگرچه الکسا دید کلی نسبتا خوبی از پربازدیدترین سایت‌ها در زمینه‌های مختلف یا مناطق جغرافیایی به‌دست می‌داد، اما سیستم رتبه‌بندی آن باعث شده بود برخی از سایت‌ها مخصوصا در ایران به جذب ترافیک فیک برای افزایش رتبه‌ی غیر واقعی ترغیب شوند تا از این طریق بتوانند برای تبلیغات خود مشتری جذب کنند.

الکسا در بسیاری از مناطق دنیا محبوبیت نداشت و ایران جزو معدود کشورهای دنیا بود که در آن به عنوان یک معیار رتبه‌بندی استفاده می‌شد. اما جایگزین مناسب الکسا چیست؟

به‌زودی در زومیت در مطلبی جامع بهترین جایگزین‌های الکسا برای مقایسه‌ی ترافیک سایت‌ها و استفاده از ابزارهای سئویی را معرفی خواهیم کرد؛ اما تا آن زمان بهتر است به‌صورت خلاصه بدانید وب‌سایت رتبه‌بندی SimilarWeb که در دنیا نیز محبوب است، یکی از ابزارهای مناسب برای کسب اطلاعات در رابطه با ترافیک تخمینی وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود.