آغاز سی و پنجمین تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان
آغاز سی و پنجمین تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان
شهریاریها- سی و پنجمین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان با انصراف دو تیم و حضور 11 تیم داخلی و خارجی از ظهر امروز رسما آغاز خواهد شد.

به گزارش شهریاریها، سی و پنجمین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران – آذربایجان با انصراف دو تیم و حضور 11 تیم داخلی و خارجی از ظهر امروز رسما آغاز خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان قدیمی‌ترین و یکی از معتبرترین تورهای دوچرخه‌سواری در قاره آسیا و تنها تور منطقه خاورمیانه است که از سال ۱۳۶۵ آغاز شده و در سال ۷۱ تیم‌های خارجی به آن اضافه شده است. این تور پس از یک وقفه دو ساله قرار است از ظهر امروز پنجشنبه هفتم مهرماه با حضور ۱۱ تیم داخلی و خارجی آغاز شود.

 

نگاهی به تیم ها و مهمانان حاضر در تور سی و پنجم

قرار بود ده تیم خارجی به همراه سه تیم داخلی در این رویداد شرکت کنند که دو تیم هلند و قزاقستان از شرکت در مسابقات انصراف دادند. به این ترتیب این تور با شرکت ۶۲ ورزشکار از ۱۱ تیم برگزار خواهد شد. تیم‌های ترنگانو مالزی، پروتاچ آفریقای جنوبی، بایک‌آید آلمان، روجای اندونزی، سیدی‌آلی مراکش، تی‌سی‌سی تایلند، تارتلتو ایزورکس بلژیک و تیم ملی عراق ۱۰ تیم خارجی و تیم ملی ایران، دانشگاه آزاد تبریز و آرویج شرق تیم‌های داخلی حاضر در تور هستند.

 

اروین سرداور و نماینده اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری به همراه جمال محمود از مالزی، پارک از کره جنوبی و مجید ناصری از ایران نمایندگان اتحادیه جهانی دوچرخه سواری در این رویداد می باشند.

 

ایرانی ها پرافتخارترین رکابزنان ادوار گذشته تور

گفتنی است، در ۳۴ دوره گذشته تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز که در حال حاضر وجود خارجی ندارد با کسب هشت عنوان قهرمانی، عنوان بهترین تیم را در اختیار دارد و تیم های آذربایجان شرقی الف با هفت بار و قراقستان با سه بار در رده های بعدی هستند.

 

در مجموع انفرادی ۳۴ دوره گذشته نیز قادر میزبانی در قالب تیم های فجر تبریز، ترکیه، تایوان و پتروشیمی تبریز هفت بار قهرمان شده و عنوان بهترین رکابزن تور را در اختیار دارد و پس از وی، احد کاظمی قرار دارد که پنج بار قهرمان انفرادی این رقابت ها شده است.

 

تور رسماً افتتاح شد؛ پیام رئیس اتحادیه جهانی دوچرخه سواری به ایران

آئین افتتاحیه سی‌وپنجمین دوره تور دوچرخه‌سواری بین‌المللی ایران-آذربایجان عصر (چهارشنبه ششم مهرماه) با حضور مسئولان ورزشی و سیاسی استان آذربایجان‌شرقی، سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری و اعضای تیم‌های حاضر در این مسابقات در سالن آمفی تئاتر پتروشیمی تبریز برگزار شد.

 

حبیب ستوده‌نژاد، مدیرکل ورزش و جوانان استان در آئین افتتاحیه سی‌وپنجمین دوره تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان اظهار داشت: این دوره از تور در پنج مرحله به میزبانی استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل برگزار خواهد شد و حضور دوچرخه‌سواران المپیکی آذربایجان‌شرقی و خارجی کیفیت این تور را افزایش داده است.

 

عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به تیم‌های داخلی و خارجی اظهار داشت: امیدواریم این تور منشا خیر و برکت هم برای ورزشکاران ما و هم استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل باشد. مایه مباهات است که در شهر تاریخی و قهرمان تبریز میزبان این مسابقات هستیم.

 

وی ادامه داد: در دنیای امروز ورزش به عنوان نیروی محرکه جهت افزایش روحیه جامعه کارکرد دارد و به همین دلیل هرگونه هزینه در توسعه اماکن ورزشی نوعی سرمایه‌گذاری است.

 

رسول هاشم‌کندی، سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز در آئین افتتاحیه تور سی‌وپنجم گفت: وقتی از سی‌وپنجمین دوره برگزاری یک رویداد صحبت می‌شود باید یاد کنیم از کسانی که در این رویداد زحمت کشیدند. این رویدادها به دلیل اینکه در معابر شهری و گردشگری برگزار می‌شود، اجازه می‌دهد که زیبایی‌ها و فرهنگ شهرها دیده شود و به همین علت تورهای دوچرخه‌سواری در تمام دنیا با این اهداف برگزار می‌شود.

 

وی اذعان داشت: تور ایران و آذربایجان به دلیل پاندمی کرونا ۲ سال برگزار نشد و برگزاری آن بعد از این وقفه کار بزرگی بود که مدیون مسئولین استان است.

 

همچنین در حاشیه این تور، نماینده UCI پیام رئیس اتحادیه جهانی دوچرخه سواری به برگزارکنندگان این تور ابلاغ کرد. در بخشی از این پیام از حضور هاشم کندی از خانواده دوچرخه سواری به عنوان سرپرستی این رشته ابراز خوشنودی شد و این حضور را یکی از عوامل فعالیت های حرفه ای و خوب این رشته در این مدت عنوان کرد.

 

تبریز استارت تور را می زند

مرحله اول این تور پنجشنبه ۷ مهرماه ساعت ۱۱ صبح از پارکینگ ائل گلی استارت خواهد خورد و دوچرخه سواران با طی ۱۵۰ کیلومتر مسافت به طرف اتوبان شهید کسایی، جزیره اسلامی و در نهایت شهر ارومیه حرکت خواهند کرد. جایزه ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورویی برای این دوره از رقابت ها تعیین شده و هزینه ارزی تور ۷۳ هزار یورو و مخارج کلی تور ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 

ترکیب تیم های ایرانی حاضر در تور

سه تیم ایران، دانشگاه آزاد تبریز آرویچ شرق به عنوان نمایندگان ایران در این تور بین المللی حاضر هستند. حسین عسگری رکابزن شایسته ایران که سالها به عنوان سلطان جاده های آسیا شناخته می شد نیز بعد از پایان دوره چهار ساله محرومیت اش به دلیل دوپینگ در این تور در جمع تیم ملی حاضر خواهد شد. عسگری چهار سال قهرمان این تور بین المللی بوده است. محمدگنج خانلو رکابزن المپیکی ایران هم در ترکیب تیم دانشگاه آزاد رکاب خواهد زد.

 

تیم ملی ایران: حسین عسگری، میرصمد پورسیدی، محمداسماعیل چایچی، امیرحسین جمشیدیان، آیدین علیاری، مهدی ناطقی / سرمربی تیم: مهران اسماعیلی و سرپرست تیم: محمد باقری

 

دانشگاه آزاد تبریز: امیر کلاهدوز، علی لبیب، محمد گنج‌خانلو، بهنام آرین، علی‌اصغر موسی‌زاده، خلیل خورشید / سرمربی تیم: بهزاد کرمزاده و سرپرست تیم: حبیب محمدپور

 

آرویچ شرق: سعید صفرزاده، مرتضی رضوانی، حسن سیف‌الهی، بهنام خسروشاهی، مهدی روزبهانی، میثم رضایی / سرمربی تیم: رامین مهربانی و سرپرست تیم: عبدالمطلب کریمی

 

تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان در سال های ۱۳۹۹ و ۱۳۴۰۰ به دلیل همه گیری کرونا برگزار نشد و امسال با توجه به رفع محدودیت های ناشی از کرونا، سی و پنجمین دوره با حضور ۱۱ تیم داخلی و خارجی از هفتم تا یازدهم مهرم ماه در پنج مرحله به میزبانی استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل برگزار می‌شود.