شهرستان اسلامشهر

۱-۳-۱ تاریخچه تابلوی خوش‌آمد به شهر
به شهر حافظان قرآن و نهج البلاغه خوش آمدید.
۱-۱-۳-۱ معرفی شهرستان اسلامشهر

اِسلام‌شَهر مرکز شهرستان اسلام‌شهر واقع در استان تهران است که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر تهران واقع شده‌است و از طریق بزرگراه‌های قدیم و جدید تهران-ساوه و همچنین آزادگان و احمدآباد مستوفی قابل دسترسی است. فاصله آن تا مرکز شهر تهران حدود ۱۵ کیلومتر است. این شهرستان از شرق و جنوب به ری از غرب به رباط کریم و از شما غرب به شهریار محدود است و بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت  به طور غیر رسمی دارد.باستانی‌ترین محله‌های اسلامشهر سالور، مافین آباد و روستای ضیاآباد می‌باشد که محوریت بقیه آبادی‌ها را داشته است. وسعت شهرستان در حدود ۲۴۵کیلومتر مربع است. این شهر، دارای ۳ بخش (مرکزی ،چهاردانگه واحمد آباد مستوفی )و ۲۶ روستا است که ۲۱ روستای این شهرستان دارای سکنه می باشد. در گذشته به دلیل همجواری روستای قاسم‌آباد با جاده ساوه، اسلامشهر را به نامقاسم‌آباد شاهی و یا قاسم‌آباد خالصه می‌شناختند و مدتی نیز نام آنشادشهر بوده است. این شهرستان دارای تعدادی شهرک به نام‌های موسی‌آباد – مفیدی (بلوار مفیدی) -باغ فیض – زرافشان – مهدیه – شهرک صادقیه (شهرموسی) – محمدیه – قائمیه (زاهدی) – شهرک امام حسین (میان‌آباد) – واوان – سالور -سعیدیه – باغ نرده – سرنوری – کاشانی – حاج محمود و … می‌باشد.


۲-۱-۳-۱ سابقه تاریخی

اسلامشهر دارای قدمتی مقارن با هزاره پنجم پیش از میلاد می‌باشد و در روزگار کهن روستایی به نام قاسم‌آباد شاهی بوده‌است. یکی از روستاهای اسلامشهر فیروز بهرام است که بنای آن را به فیروز ساسانی نسبت داده‌اند. اسلامشهر در دوران قاجار منزلگاه اردوی همایونی بوده و به نام قاسم‌آباد خالصه نیز خوانده می‌شده‌است
وجود بقایای پایه‌های پل بر روی رودخانه سالور و تپه‌های واقع در مجاورت و یا نزدیکی آن و آثار مدفون در آنها دلالت بر وجود دوره‌های تاریخی مختلف داشته و حاکی از اهمیت این منطقه‌است

پژوهشهای انجام شده حاکی از آن است که منطقه اسلامشهر همواره در طول تاریخ به علل گوناگون مورد توجه بوده و از کهن ترین دوره های تاریخی سکونتگاههای ایران محسوب میشود. محوطه باستانی مافین آباد دارای کهن ترین دوره های تاریخی میباشد که قدمت آن به هزاره پنجم پیش از میلاد می رسد. آثار مکشوفه از تپه تاریخی واوان نیز قدمت این منطقه را به دوران حکمرانی ساسانیان ، آل بویه و سلجوقیان می رساند . وجود امامزاده های متعدد که قدمت آنها به دوره صفویه می رسد هسته اولیه بافت روستایی آن به این دوره مربوط میشود. پیدایش اسلامشهر بعنوان یک نقطه شهری حول محور روستای قاسم آباد شاهی که سابقه سکونت در آن به قرن دهم میرسد شروع گردید. اسلامشهر در سال ۱۳۵۲ بواسطه گسترش جمعیت و توسعه نقاط شهری « شاد شهر » نام گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۵۸ به « اسلامشهر » تغییر نام یافت.
تاکنون ۱۲ اثر تاریخی و یاستانی شهرستان اسلامشهر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این منطقه به دلیل مرغوبیت و حاصلخیزی زمین‌های مستعد کشاورزی، وجود رودخانه‌های پرآب و رشته قانت‌های جاری آن و همچنین نزدیکی آن به تهران از دیرباز مورد توجه بوده‌است. محوطه باستاتی مافین آباد اسلامشهر که به دلیل حفاری‌های غیرمجاز سال‌های اخیر آسیب دیده‌است دارای کهن‌ترین دوره تاریخی است که دیرینگی آن به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد

محوطه‌های ارزشمند باستانی که هم دوره با محوطه‌های باستانی چشمه علی شهر ری، مرتضی گرد و تپه سیلک کاشان هستند مانند تپه مافین آبادو [تپه نظام آباد] با دارا بودن هفت هزار سال پیشینه تاریخی و فرهنگی از شهرت زیادی در مجامع علمی برخوردار بوده و از شاخص‌های تمدن پیش از اسلام در جهان شناخته می‌شود. همچنین تپه‌های باستانی پراکنده در سطح منطقه را می‌توانید با محوطه‌های تاریخی مجاور آن در دشت بزرگ ری مقایسه کرد.

اسلام شهر را در آغاز روستاهای چندی تشکیل می‌داد؛ به گونه‌ای که کهن‌ترین کهریز (قنات)، مدرسه، گرمابه همگانی، آتشکده زرتشتیان باستان (درنزدیکی ایرین) و گردشگاه‌های ثروتمندان شهرنشین در روستای ضیاآباد بوده است. سالور به دلیل نزدیکی به رودخانه از آبادی‌های بسیار قدیمی و زیبا بوده است. قاسم‌آباد و ایرین و چیچکلو و محمدآباد چهار طاقی از دیگر آبادی‌های اسلامشهر بوده‌اند

۳-۱-۳-۱ زبان و دین

دین مردم این شهرستان تشیع و از اقوام مختلف ایرانی تشکیل شده‌اند که اکثریت را ترکهای شمال غرب ایران تشکیل می‌دهند وگیلکیها و کردها و لرها از دیگر اقوام این شهرستان می‌باشند

۲-۳-۱ موقعیت جغرافیایی

شهرستان اسلامشهر با مساحتی معادل ۱۹۵ کیلومتر مربع و با ارتفاع ۱۱۶۵ متر از سطح دریا بر روی آبرفتهای سیلابی یا مخروط افکنه سیلابهای جاری شده از دامنه های جنوبی البرزو در مختصات ۳۵°۳۳′۵۷″ شمالی ۵۱°۱۵′۰″ شرقی  واقع شده است و پستی و بلندی قابل ملاحظه ای در آن یافت نمی شود. متوسط درجه حرارت سالیانه آن حدود ۱/۱۷ درجه سانتی گراد و معدل بارندگی سالانه آن ۲۳۱ میلی متر است.
برای جا به جایی بر روی نقشه بر روی آن کلیک کنید

۱-۲-۳-۱  جمعیت

بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این شهرستان در سال ۱۳۹۵، ۵۴۸٬۶۲۰ نفر جمعیت داشت که ۲۷۹٬۲۸۲ نفر آن مرد و ۲۶۹٬۳۳۸ نفر آن زن می‌باشند.. شهر اسلامشهر بعد از شهر بزرگ تهران پر جمعیت ترین شهر استان تهران محسوب می شود.


۲-۲-۳-۱ راه ها

اسلامشهر از طریق محور تهران-ساوه، شاهراه ارتباطی با استان‌های غرب و جنوب غرب کشور است و از محور جنوب با راه آهن استان‌های اصفهان، یزد و کرمان از یکسو و لرستان و خوزستان از سوی دیگر مرتبط می‌شود.

۳-۳-۱ موقعیت اجتماعی و سیاسی


در سال ۱۳۶۷ بخشداری در آن تأسیس شده و تحت پوشش فرمانداری ری درآمد و نهایتاً با تصویب هیأت وزیران در سال ۱۳۷۳ از بخش به شهرستان ارتقاء یافت.

۱-۳-۳-۱   تقسیمات کشوری

این شهرستان دارای ۳ بخش ( مرکزی ، چهاردانگه و احمد آباد مستوفی ) ۶ دهستان و ۲۴  روستا است که ۲۱ روستای این شهرستان دارای سکنه می باشد. 

تقسیمات کشوری این شهرستان بر حسب بخش، شهر، دهستان ، روستا و مناطق شهرداری  به شرح زیر است

۱-۱-۳-۳-۱  بخش‌ها

بخش مرکزی 
بخش چهاردانگه 
بخش احمدآباد مستوفی

۲-۱-۳-۳-۱  شهر ها

شهر اسلام‌شهر
شهر چهاردانگه
شهر احمدآباد مستوفی

۳-۱-۲-۳-۱  دهستان‌ها

دهستان بهرام آباد
دهستان چیچکلو
دهستان ده عباس
دهستان احمد آباد مستوفی
دهستان فیروز بهرام
دهستان چهار دانگه


۴-۱-۲-۳-۱ روستاها

روستای مافین آباد
روستای ضیاءآباد
روستای فیروزبهرام
روستای محمدآباد چهار طاقی
روستای نصیرآباد. این روستا دارای کمتر از ۳ خانوار ساکن می‌باشد.
روستای ترشنبه
روستای گلدسته (اسلام‌شهر)
روستای شمس‌آباد (اسلام‌شهر)
روستای شاطره
روستای بهرام‌آباد
روستای حسین‌آباد سیاه‌آب
روستای ده‌عباس
روستای کرک‌اینکچه
روستای سیمون
روستای لهک. این روستا دارای کمتر از ۳ خانوار ساکن می‌باشد و فاقد اطلاعات جمعیتی است.   
روستای مهران‌آباد (اسلام‌شهر)
روستای نظام‌آباد (اسلام‌شهر)
روستای ایرین
روستای ملک‌آباد (اسلام‌شهر)
روستای چیچکلو
روستای علی‌آباد طپانچه
روستای بهمن‌آباد (اسلام‌شهر)
روستای رضی‌آباد حریری (اسلام‌شهر)
روستای علی‌آباد طپانچه (اسلام‌شهر)
روستای قلعه اکبربک. این روستا دارای کمتر از ۳ خانوار ساکن می‌باشد و فاقد اطلاعات جمعیتی است.
روستای حسن‌آباد خالصه

۵-۱-۲-۳-۱  مناطق شهرداری

شهر اسلامشهر از ۶ منطقه تشکیل شده که مناطق ۱ و ۲ مرکزی و منطقه ۳ آن شهرک واوان، منطقه ۴ شاطره، منطقه ۵ احمدآباد مستوفی و منطقه ۶ شهرک امام حسین (ع) است.






۴-۳-۴ موقعیت اقتصادی 

شهرستان اسلامشهر یکی از مناطق مهم کشاورزی ، دامپروری و صنعتی در استان تهران محسوب میشود و تقریباً ۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که در حال حاضر بالغ بر ۹ هزار هکتار آن زیر کشت محصولات مختلف است. شهرستان با دارا بودن ۲۱۳ واحد گاوداری و ۱۱ واحد مرغداری ، ۱۰ درصد گوشت قرمز ، ۱۸ درصد شیر و ۱۰ درصد تخم مرغ و ۸ درصد گوشت مرغ استان را تولید و روانه بازار می کند.
در شهرستان حدود ۱۲۰۰۰ بنگاه کوچک ، متوسط و بزرگ اقتصادی مستقر و فعالند.تعدادی از واحدهای بزرگ اقتصادی شامل : ایران خودرو دیزل ، لبنیات و بستنی میهن ، لبنیات و بستنی دومینو ، فیلور ، سینجرگاز ، الکتروژن ، لوله و ماشین سازی ایران ، شرکت صنایع بهسازی چوب ایران ، گروه صنعتی سدید ( شامل سه شرکت ) ، کیان تایر و پایان گل در این منطقه مستقر میباشد.
مجتمع صنفی و صنعتی اسلامشهر با ۴۰۰ واحد کارگاهی ، ۲۵۰۰ واحد تجاری ، ۳۵۰ واحد اداری و ۱۰ واحد خدماتی زمینه اشتغال حدود ۲۰۰۰۰ نفر را فراهم نموده است. فعالیت بزرگترین مرکز نمایشگاههای ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین استان و حتی کشور در این منطقه است.
ـ در سال ۱۳۹۱ برای شهرستان اسلامشهر تعداد ۱۳۳۴۳ نفر ایجاد فرصتهای شغلی جدید در نظر گرفته شده بود که اشتغال ثبت شده شهرستان در سامانه رصد ۲۲۴۸۴ نفر میباشد با ۴/۱۶۵ درصد
ـ تعداد تعاونیهای ثبت شده شهرستان                 ۵۸۰ تعاونی
ـ تعداد تعاونیهای فعال شهرستان                 ۳۲۰ تعاونی
ـ تعداد اشتغال مستقیم ایجادی توسط تعاونیها            ۳۴۳۰ نفر
ـ تعداد اشتغال غیر مستقیم ایجادی توسط تعاونیها        ۶۴۰۵ نفر
ـ تعداد شعبات بانکهای دولتی و خصوصی فعال در شهرستان اسلامشهر حدود ۷۰ شعبه و باجه میباشد.
ـ تعداد خودپردازهای ( ATM ) شهرستان حدود ۷۵ دستگاه

۱-۴-۳-۱ کارخانه‌ها

اسلامشهر دارای تعدادی زیادی  کارخانه است که نامورترین آن‌ها کارخانه‌های بستنی میهن و دومینو، کارخانه آلمیران ، کیان تایر و کارخانه آجر سفید می‌باشد.

۲-۴-۳-۱ مزیتهای شهرستان :

۱ ـ واقع شدن در مسیر راههای عمده مواصلاتی استان و کشور
۲ ـ همجواری با فرودگاههای بین المللی امام خمینی (ره) و مهر آباد تهران
۳ ـ واقع شدن بزرگترین پایانه ریلی کشور ( آپرین ) در منطقه
۴ ـ استقرار مجتمع های صنفی و صنعتی اسلامشهر و سهند در شهرستان
۵ ـ واقع شدن بزرگترین مرکز نمایشگاههای ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین استان و کشور در اسلامشهر با وسعت حدود ۲۰۰ هکتار
۶ ـ استقرار صنایع بزرگ کشور از جمله : گروه صنعتی ایران خودرو دیزل ، گروه کارخانجات صنعتی سدید ، گروه صنعتی بهمن( فیلور ) . گروه لبنیات و بستنی میهن و دومینو ، شرکت صنایع بهسازی چوب ایران ، شرکت بین المللی پایا گل ، شرکت لوله و ماشین سازی ایران ، شرکت سینجر گاز ، شرکت الکتروژن ، شرکت جام ایمن گستر در منطقه
۷ ـ وجود دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر ، دانشگاه پیام نور واحد اسلامشهر ، مرکز دانشگاهی علمی و کاربردی و مرکز تربیت معلم که در حال حاضر ظرفیت دانشگاههای شهرستان بالغ بر ۳۰ هزار نفر می باشد.
۸ ـ همجواری با تهران بزرگ ( پایتخت )
۹ ـ استقرار مرکز پژوهشهای علمی و تحقیقاتی ایران ( عصر انقلاب ) در شهرستان
۱۰ ـ استقرار کلیه ادارات و دستگاههای دولتی در شهرستان
۱۱ ـ وجود مراکز متعدد فنی و حرفه ای جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز
۱۲ ـ وجود نیروی کار جوان و آموزش دیده که بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهرستان را تشکیل میدهند.
۱۳ ـ وجود زیر ساختهای لازم ( آب ، برق ، گاز ، تلفن ، بانک ) در تمامی نقاط شهرستان
۱۴ ـ وجود مرکز پر قدرت رادیویی در شهرستان
۱۵ ـ استقبال و گرایش جوانان به ورزش و کسب موفقیتهای متعدد بین المللی و کشوری
۱۶ ـ وجود تنوع فرهنگی و قومی با برخورداری از وحدت و انسجام
۱۷ ـ جمعیت بالغ بر ۵۰۰۰۰۰ نفری شهرستان

۳-۴-۳-۱ عمده مسائل ، مشکلات و نارسائیهای شهرستان :

۱ ـ مشکل محدودیت سرمایه گذاری در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران که مانع جدی در انجام سرمایه گذاری در شهرستان است.
۲ ـ عدم وجود شهرک صنعتی مصوب و بزرگ در شهرستان جهت سرمایه گذاری و ساماندهی صنعت شهرستان
۳ ـ ضرورت اتصال هرچه سریعتر شهرستان به خطوط متروی تهران
۴ ـ ضرورت تکمیل و راه اندازی بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی دولتی شهرستان جهت افزایش سرانه درمان
۵ ـ ضرورت تخصیص اعتبارات مکفی جهت نوسازی و بازسازی بافتهای فرسوده مسکونی شهرستان
۶ ـ کمبود محسوس شعبات بانکها
۷ ـ عدم وجود مدیریت و سرپرستی بانکها در شهرستان
۸ ـ ضرورت تزریق تسهیلات بانکی ( ارزی و ریالی ) جهت ایجاد سرمایه گذاری جدید ، جلوگیری از رکود و ورشکستگی واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل دار و ایجاد اشتغال مولد و جدید
۹ ـ ضرورت تسریع در ساخت کمربند شمالی شهر اسلامشهر
۱۰ ـ وجود بیکاری آشکار و پنهان جوانان جویای کار و پایین بودن متوسط درآمد خانوارها
۱۱ ـ وجود اقشار آسیب پذیر بسیار در شهرستان
۱۲ ـ مشکل پایین بودن کیفیت آب شرب شهرستان و ضرورت ایجاد خطوط جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب
۱۳ ـ تراکم بالای جمعیت شهرستان ( حدود ۲۵۰۰ نفر در هرکیلومتر مربع )و کمبود امکانات و زیر ساختها
۱۴ ـ وجود صنوف مزاحم و آلاینده در سطح شهرهای شهرستان
۱۵ ـ وجود سکونتگاههای غیر رسمی در شهرستان
۱۶ ـ عدم وجود بانک صنعت و معدن در شهرستان
۱۷ ـ عدم وجود بانک توسعه صادرات در شهرستان
۱۸ ـ کمبود محسوس آب جهت آبیاری اراضی کشاورزی بایر شهرستان
۱۹ ـ خواست عمومی مردم منطقه جهت برخورداری از نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی
۲۰ ـ عدم وجود سیستم صنعتی بازیافت و پردازش مواد زائد شهری
۲۱ ـ ضرورت نوسازی شبکه آب شرب شهری و روستایی شهرستان
۲۲ ـ ضرورت استقرار ادارات : بنیاد مسکن ، استاندارد ، حج و زیارت ، هواشناسی در شهرستان
۲۳ ـ کمبود سرانه های فرهنگی و ورزشی و درمانی شهرستان
۲۴ ـ خواست عمومی مردم مبنی بر احداث دانشگاه دولتی در شهرستان
۲۵ ـ کمبود مراکز تفریحی ( پارک ، شهربازی ، باغ وحش ) در شهرستان ۵-۳-۱ اماکن زیارتی ،فرهنگی ،تاریخی و گردشگری
۱-۵-۳-۱   اماکن زیارتی ،بقاع متبرکه و امامزادگان علیهم السلام شهرستان اسلامشهر

۱-۱-۵-۳-۱   امامزاده عقیل (ع)

  حضرت امامزاده عقیل (ع)از نوادگان حضرت عباس بن علی بن ابی طالب (ع) است .بقعه او در خیابان شهید مدنی اسلام شهر واقع شده است .بنای بقعه در مساحتی حدود ۳۷۰۰۰متر مربع قرار دارد .پلان بنا مستطیل شکل دارای گنبدی خشتی است .نمای بیرونی بقعه با کاشیهای معرق آبی ،زرد و فیروزه ای رنگ پوشیده شده و بر روی کاشیها کتیبه های زیادی به خط کوفی و نستعلیق کتیبه های زیادی به خط کوفی و نستعلیق وجود دارد .ضریح مشبک روی مرقد درسال ۱۳۷۲ در اصفهان ساخته شده و در حرم مطهر نصب گردیده است . اصالت بنای بقعه به دوره صفویه باز می گردد و در دوره های قاجاریه و معاصر نیز مورد مرمت قرار گرفته و قسمتهایی به آن افزوده شده است .نام این بقعه در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است
این امامزاده در داخل قبرستان و گلزار شهدای اسلامشهر قرار گرفته و هموازه مورد توجه مسئولین , هیات امنا امامزاده و مردم بوده و طی سالهای اخیر بنای فوق نوسازی و بخش های جدیدی به آن اضافه شده است . بنای جدید شکیل و سطوح آن با کاشی های رنگی پوشیده شده است .
قدمت : سلسله صفویه – واقع در خیابان زرافشان – منسوب به حضرت موسی بن جعفر : قدمت : سلسله صفویه – واقع در خیابان زرافشان – منسوب به حضرت موسی بن جعفر

۲-۱-۵-۳-۱   امامزاده عیسی (ع)

  ساختمان از دور قابل رؤیت نیست اما از فاصله دویست متری گنبد با روکس سیمانی، دیده ی اهل ماورا را می رباید.
سی (علیه السلام) در جنوب غرب شهرستان اسلام واقع شده و از شمال به شهرک قائمیه و میدان قائم، و از شرق به روستای میان آباد و میدان الغدیر، و از غرب به روستای علی آباد طپانچه، و از جنوب به بزرگراه تهران – قم و کانال نواب صفوی محدود می باشد.آستان امامزاده عی گنبدخانه، دو شبستان شمالی و جنوبی در دو طرف گنبدخانه، ایوان ورودی در شرق مجموعه، دو اتاق مرتبط به ایوان، با حدود یک هکتار مساحت عرصه. نمازخانه و آشپزخانه و خانه ی سرایداری و سرویس بهداشتی، از مشخصه های بقعه به شمار می آید. ضریح مشبک و فلزی در سال ۱۳۸۱، جایگزین ضریح چوبی و مشبک قبلی شده است، با ۲۲ برگ مزین به اسامی ائمه ی اطهار (علیهم السلام). مساحت کل بنا ۹۹۳۰ متر مربع می باشد.
آدرس :استان تهران ـ شهرستان اسلامشهر ـ بخش مرکزی ـ شهرک واوان (میدان الغدیر)، بلوار ولی عصر، شهرک امامزاد عیسی (علیه السلام)
۳-۱-۵-۳-۱   امامزاده محمد (ع)

  صاحب کتاب «اختران فروزان ری و طهران» (۴۷۳) در خصوص تاریخچه و شجره ی امامزاده این بزرگوار تا امام حسن مجتبی (علیه السلام) هفت پدر فاصله است، و قبر این بزرگوار و برادرش ابوالحسن علی الاصغر در روستای ششکلو مزار معتبریست؛ و گمان نگارنده این است که اصل آن لقب «ششدیو» پدر این دو بزرگوار است که در کنار یکدیگر واقع شده اند. امامزاده محمد ششدیو اولین امامزاده ای است که به این قریه نازل شده است و سکونت نموده، و ممکن است بانی تأسیس آن قریه خود آن جناب بوده باشند، و بدین سبب روستا نام خود را از ایشان اخذ کرده است. مؤلف در ادامه آورده است که سید محمد ششدیو دارای هفت پسر بوده اند: ۱)ابوهاشم حسین؛ ۲) ابوطالب محمد؛ ۳) ابوالعباس احمد (مانکدی)؛ ۴) حمزه (که اولادی نداشته)؛ ۵) الناصر عیسی؛ ۶) ابوطالب حسین؛ ۷) ابوزید حسن القاری (شهید در خراسان).  قدمت: دوره قاجاریه – پلان:مدور و پوشش گنبد پله ای – مصالح: خشت و اندود کاهگل : قدمت: دوره قاجاریه – پلان:مدور و پوشش گنبد پله ای – مصالح: خشت و اندود کاهگل  
۴-۱-۵-۳-۱   امامزاده ابراهیم(ع)

  آستان امامزاده ابراهیم (علیه السلام) در جنوب شهرستان اسلامشهر واقع، و از شمال به روستای ده عباس و کمربندی الغدیر اسلامشهر، و از شرق به روستای کاشانک، و از غرب به روستان میان آباد، و از جنوب به بزرگراه تهران ـ قم و روستای طرقوزآباد محدود می شود. این بقعه در کنار رودخانه ی کن (کانال شهید نواب صفوی) واقع شده است، و اطراف آن گورستان محلی و بوستان شهداست، و قدیمی ترین سنگ قبر آن تاریخ ۱۲۳۰ ق را داراست. بنا به نوشته روی سنگ قبر مرمرین: «ابراهیم بن ابی عبدالله بن محمدبن عبیدالله بن عبدالله الحسن ابن جعفر بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد. وجه تسمیه روستا به آبادگر آن بر می گردد: نظام. تا چهل سال پیش، اطراف روستا حصاری بوده است با دیواری کاهگلی و کنگره ای؛ و در چهار جهت این حصار، چهار دروازده قرار داشته و در فاصله ۴ کیلومتری شمال بقعه، امامزاده عقیل واقع شده اند. و از ۲ کیلومتری بقعه، گنبد فیروزه ای آن در میان درختان سرسبز چون نگین درخشیدن دارد که توجه هر بینایی را به خود جلب می سازد. قدمت اولیه آن به دوره صفویه باز می گردد و در دوره های جدید تر برخی قسمتها به آن اضافه شده است. بنای مزبور در مساحتی حدود۲۰۰۰۰ متر مربع قرار دارد.
ی روزگاریان دهیاران). این بقعه در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران ثبت شده است.۴۸۰۰ متر مساحت عرصه، ۴۶۱ متر مربع مساحت بنا، شبستانی با طاقهای جناغی و ستون دار، ایوان ورودی و گنبدخانه ای استوانه ای، گنبدی خشتی و یک پوسته و فیروزه ای آن جای گنبد مخروطی آن را گرفته است (سال ۱۳۷۰). ضریح ۸ ضلعی و برنجی و مشبک و مزین به اسامی ائمه ی طاهرین در سال ۱۳۸۳ نصب گردیده است (حاج مصطف قدمت: دوره صفویه – واقع در شمال روستای نظام آباد – پلان: ۸ ضلعی و از خارج به صورت مدور و دارای یک گنبد دوپوش است. : قدمت: دوره صفویه – واقع در شمال روستای نظام آباد – پلان: ۸ ضلعی و از خارج به صورت مدور و دارای یک گنبد دوپوش است.
۵-۱-۵-۳-۱   امامزاده اسماعیل (ع)

  آستان امامزاده اسماعیل (علیه السلام) در غرب شهرستان اسلامشهر واقع شده است، و از شمال به روستای بهمن آباد، و از شرق به ایرین شهرک اللهاکبر، و از غرب به شهر نسیم شهر، و از جنوب به خیابان آیت الله کاشانی (اسلامشهر) محدود می شود. چشم انداز روستا بیشتر شبیه شهر است تا روستا. اشتغال عمده ی ایشان کشاورزی است. بقعه متشکل از یک گنبدخانه و دو ایوان شمالی و شرقی است، بدون ارتباط با هم. نمای بیرونی آجری، و نمای اتاق کاهگلی است. عرض ورودی صحن ۴ متر است و کف صحن از قلوه سنگ و سن و ماسه، و ستون میانی ایوان فلزی؛ با گنبد خانه ای ۸ ضلعی. گنبد قیرگونی است و در بدنه ی ساقه ی آن چهار روزن دیده می شود که مسدود است. ضریح چوبی و مشبک و سبز (۱۵۰×۱۸۰×۲۰۰ سانتی متر) و ساخت ۱۳۵۳، بدون هیچ نوشته ای؛ و سنگ قبر آن سیمانی است (۱۰×۱۶۰×۲۰۰ سانتی متر). مساحت عرصه ۱۷۹۳۸ متر مربع می باشد.
قدمت : دوره صفویه – واقع در ۵/۱ کیلومتری شمال غربی روستای چیچکلو – پلان: از داخل به صورت ۸ ضلعی و از خارج مدور : قدمت : دوره صفویه – واقع در ۵/۱ کیلومتری شمال غربی روستای چیچکلو – پلان: از داخل به صورت ۸ ضلعی و از خارج مدور
۶-۱-۵-۳-۱  امامزاده سیدرضا (ع)

  واقع در نزدیکی روستای حسین آباد مفره در قسمت شرقی اسلامشهر منسوب به امام موسی کاظم (ع) : 
صورت رک اجرا شده است و در حال حاضر سیمانی است و دارای ساقه، در صورتی که قبلاً کاهگلی بوده است. ضریح فلزی و مشبک و سبز رنگ آن جایگزین ضریح چوبی و مشبک پیشین شده است. بنا به گفته ی راویان پیش تر در داخل حرم، سنگی شبیه سنگ مرمر وجود داشته است که بلند کردن آن به معنای برآورده شدن حاجت می بوده است. همچنین در قسمتی از امامزاده، دوازده کاشی بوده است که تمثال دوازده امام بر روی آن نقاشی شده بوده، و پشت آن خطوط منحنی نقشه بسته بود، مع الأسف آن نیز به سرقت رفته است.آستان امامزاده سیدرضا (علیه السلام) در شرق اسلامشهر واقع می باشد، که از شمال به روستای علی آباد قاجار و کمربندی آزادگان، و از شرق به روستای مرتضی گرد، و از غرب به روستای حسین آباد مفرح، و از جنوب به روستای عباس آباد محدود می باشد. ۱۵۵۷۷ متر مربع مساحت عرصه، و ۲۰۰ متر مربع مساحت بقعه، گنبد خانه ای به شکل شمسه ی هشت ضلعی، پیش فضای ورودی، درب ۳ متری ورودی به صحن، و کف صحن از سنگ و شن ریزه. صحن قبرستانی است برای دفن اموات ساکنین روستاهای اطراف. گنبد به آدرس :استان تهران ـ شهرستان اسلام شهرـ بخش چهاردانگه ـ شهراسلامشهر ـ دهستان احمدآباد مستوفی ـ مابین روستای علی آباد قاجار و حسین آباد مفرح

۷-۱-۵-۳-۱  امامزاده غیبی (ع)

آستان امامزاده غیبی (علیه السلام) در جنوب غرب شهرستان اسلامشهر می باشد که از شمال به کمربندی الغدیر و از شرق به روستای نظام آباد و از غرب به میدان الغدیر و از جنوب به بزرگراه تهران ـ قم و کانال نواب صفوی محدود می شود. در یک سال گذشته، مغازه هایی در شمال و جنوب بقعه ساخته شده اند، پایگاه بسیج شهید سلیمان زاده شمال شرق بقعه را به خود اختصاص داده، و محوطه ی دور امامزاده را دوره کرده اند (از داخل).
امامزاده دارای گنبدی کاهگلی و کوتاه، با اتاقی در حد ۴×۳ متر مربع، بدون ضریح و صندوق و سنگ قبر و گلدسته، و بدون سقاخانه و اتاق سرایداری و سرویس بهداشتی می باشد.
این بقعه در اراضی وقفی شهرک میان آباد واقع شده است و تولیت آن با مدرسه ی عالی شهید مطهری است.
آدرس :استان تهران ـ شهرستان اسلامشهر ـ بخش مرکزی ـ شهر اسلامشهر، شهرک امام حسین

۸-۱-۵-۳-۱  امامزاده جعفر ابوطالب (ع)

  وجود امامزاده ای به نام جعفر ابوطالب مورد تأیید علمای انساب می باشد، و شجره ی حضرت در کتاب «الفخری فی انساب الطالبیین» (ص ۲۷) به امام جعفر صادق می رسد.
آستان امامزاده ابوطالب (علیه السلام) در شمال اسلامشهر و شمال به بزرگراه تهران ـ ساوه، و از شرق به روستای شمس آباد، از غرب به روستاهای حسن آباد و رضی آباد و یوسف آباد، و از جنوب به روستای گلدسته محدود می شود. مزار امامزاده در میان بوستانی مصفا با درختانی تنومند و قدیمی، و در قبرستانی یک هکتاری واقع شده است که در حال حاضر فاقد بنا می باشد، و سابقه ی قبرهای آن گورستان به بیش از صد سال پیش می رسد، و در آن میان مزار پنج شهید به معنویت گورستان افزوده استف پنج شهید دفاع مقدس در سال های ۶۱ و ۶۲ و ۶۵، ۱۳۶۶ می باشند. سنگ قبری سیمنی در ابعاد ۲۶×۱۱۳×۱۶۳سانتی متر (بدون گنبد و ضریح و صندوق و فاقد چاردیواری و سقف) در میان قبرستان روستا به چشم می خورد که به امامزاده جعفر ابوطالب مسما می باشد. مساحت اعیان آن ۲۱۵۳۹ متر مربع می باشد.
آدرس :استان تهران ـ شهرستان اسلام شهر ـ بخش چهاردانگه ـ شهر ـ دهستان فیروزبهرام ـ روستای فیروزبهرام، خیابان میرزاقوام، کوچه ی بوستان شهدا

۹-۱-۵-۳-۱ امامزاده عباس (ع)

  امامزاده عباس (علیه السلام) از نوادگان امام زین‌العابدین (علیه السلام) است و به ۱۰ فاصله به وی می‌رسد. در کتاب الفخری فی انساب الطالبیین، ص۷۵ نسب امامزاده مشخص شده است.  
۱۰-۱-۵-۳-۱  امامزاده عبدالله (ع)

واقع در روستای حسن آباد خالصه در محوطه گورستان عمومی : واقع در روستای حسن آباد خالصه در محوطه گورستان عمومی

۱۱-۱-۵-۳-۱  امامزاده زکریا (ع) واقع در یک کیلومتری روستای ایرین- پلان: از خارج مدور و از داخل به صورت ۱۶ ضلعی می باشد. منسوب به امام موسی بن جعفر (ع) : واقع در یک کیلومتری روستای ایرین- پلان: از خارج مدور و از داخل به صورت ۱۶ ضلعی می باشد. منسوب به امام موسی بن جعفر (ع)   ۲-۵-۳-۱ اماکن فرهنگی ،تاریخی ، گردشگری     ۱-۲-۵-۳-۱  تپه مافین‌آباد

  تپه مافین آباد مربوط به هزاره ۵ و ۴ قبل از میلاد است و در اسلامشهر، در حاشیه روستای مافین آباد اسلامشهر  ، جنوب شهرک قائمیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حفاریهای علمی و باستان شناسی انجام شده طی سالهای قبل از وجود آثاری مربوط به دوره پیش از تاریخ خبر می دهد . هرچند که آثار دوره اسلامی نیز در سطوح تپه مشاهده شده که به اهمیت این منطقه از نظر باستان شناسی اشاره دارد . سفالینه های به دست آمده به همراه دیگر آثار و اشیاع تاریخی این تپه را در شمار تپه های ارزشمند پیش از تاریخی ( هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد) قرار داده است .
این اثر در تاریخی ۱۳۷۷/۱۲/۳ به شماره ۲۲۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
قدمت: هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح واقع در شمال روستای مافین آباد

۲-۲-۵-۳-۱ تپه واوان  

مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان اسلام‌شهر، شهرک واوان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اینتپه در کنار «شهرک واوان» قرار دارد. طبق مطالعات انجام شده تپه واوان جزو غار تهران بود و دروازه غار تهران به این تپه منتهی می شد. آنچه در این تپه کشف شده بنایی است که ۱۴ اتاق منظم دارد. شکل اتاق ها نشان می دهد که این بنا به مردم عادی تعلق نداشته و به احتمال زیاد بنایی نظامی یا دولتی بوده است. درهای ورودی اتاق های بنا از یک جهت باز می شود. اتاق ها دارای دیوار مشترک هستند و اندازه آنها نیز یکسان است.
در تپه واوان آثار مُهری به دست آمده که احتمالاً برای ممهور کردن بسته هایی که به این محل ارسال می شد، به کار می رفت. از دیگر آثار یافت شده در تپه واوان ، آثار گچبری و اشیاء فلزی است که ۹۵% این اشیا خاص جنگ افزارهایی چون سر پیکان ، شمشیر و خنجر است. کشف این اشیا بر گمان نظامی بودن بنا می افزاید. در این منطقه همچنین سکه های مسی ( فلوس) باقی مانده از دوران صفویه یافت شده است.
ظروف چینی و سفالینه های آبی و سفید رنگ یافت شده در این مکان نیز متعلق به دوران صفویه است. کشف النگوهای زنانه و نیز وسایل کره گیری که از دوران آل بویه باقی مانده ، این حدس را تقویت می کند که شاید در دوران آل بویه این تپه محل زندگی، خانواده هایی بوده که زندگی شبانی داشتند
قدمت: قلعه ی متعلق به اشکانیان – واقع در شمال شهر جدید واوان 

۳-۲-۵-۳-۱ تپه علی آباد

در روستای علی آباد مجموعه ای تاسیسات تاریخی و فرهنگی وجود دارد که یخچال علی آباد یکی از آثار تاریخی آن به شمار می رود . علاوه بر بنای خود یخچال این مجموعه شامل آب انبار و دیواری برای انبار کردن آب در پشت آن و یخ بستن و سپس انتقال یخ به درون یخچال است .
این اثر در تاریخی ۱۳۸۲/۱۱/۲ به شماره ۱۰۸۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
واقع در روستای علی آباد احمد آباد 

۴-۲-۵-۳-۱ سفید تپه گلدسته

قدمت: به قرن ۵-۷ هجری قمری – واقع در جنوب غربی روستای گلدسته ،ده عباس -سفال هایی مربوط به دوره اسلامی از نوع ساده و لعابدار به رنگ های سبز و آبی و قهوه ای وجود دارد که تعلق دارد. 

۵-۲-۵-۳-۱ تپه قائمیه

این تپه در میان اراضی کشاورزی شهرک قائمیه واقع شده است.

۶-۲-۵-۳-۱ تپه چیچکلو

قدمت: دوران تاریخی (اشکانی و ساسانی) – واقع در غرب شهرستان اسلامشهر و به فاصله ۲ کیلومتری جنوب روستای چیچکلو  ۷-۲-۵-۳-۱ تپه نظام آباد
قدمت:دوران ساسانیان تا دوران اواسط اسلامی – واقع در جنوب شرقی روستای نظام آباد و در میان اراضی کشاورزی – در قسمت هایی از تپه گودال هایی حفر شده است.

۸-۲-۵-۳-۱ تپه ده عباس

قدمت:دوران تاریخی اشکانی و ساسانی – واقع درجنوب غربی روستای ده عباس

۹-۲-۵-۳-۱ یخچال قدیمی ترشنبه  

یخچال قدیمی ترشنبه مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اسلامشهر، بخش چهار دانگه، روستای ترشنبه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این یخچال واقع شده در جاده احمد اباد اسلامشهر است ولی مرز ان واقع شده بین منطقه ۱۸ تهران و اسلامشهر است در واقع جزو تهران محسوب میشود .تا بحال روی این اثر تاریخی سرمایه گذاری توریستی نشده ولی میشود با کمی اطلاع رسانی این اثر را بین مردم جا انداخته و درامد زایی داشته باشیم .
مناطق کویری و حاشیه کویر به دلیل شرایط خاص جغرافیایی همواره دچار کمبود آب و گرمای شدید هوا بوده اند لذا افراد نیکوکار اقدام به ساخت یخچال می نموده اند . در مجاورت روستای ترشنبه این یخچال متعلق به دوره قاجاریه می باشد .

قدمت: دوره قاجاریه – واقع در جنوب روستای ترشنبه و به فاصله کمی از قلعه قدیمی ترشنبه : قدمت: دوره قاجاریه واقع در جنوب روستای ترشنبه و به فاصله کمی از قلعه قدیمی ترشنبه به ابعاد: مدور و ۵/۱۶ متر قطر و ۱۵ متر

۱۰-۲-۵-۳-۱  یخدان جعفرآباد جنگل

در فاصله ۱۵۰۰ متری جنوب غرب روستای جعفرآباد جنگل شهرستان اسلامشهر مجموعه ای از سازه های معماری , خدماتی در کنار یکدیگر و به فاصله بسیار نزدیک قرار گرفته اند . شاید کمتر نقطه ای از نظر باستان شناسی یافت شود که چنین ویژگی داشته باشد .
آسیاب منبع آب و یخچال تشکیل دهنده این سازه های معماری اند و قدمت آنها به دوره قاجار باز می گردد.
قدمت: دوره قاجاریه واقع در مجاورت رودخانه کن – ابعاد مکان جوار رودخانه: ارتفاع ۷ متر -شکل به طول ۱۸ متر و عرض ۷ متر و ارتفاع ۸ متر با پوشش طاق های ضربی به شیوه طاق و تویزه : قدمت: دوره قاجاریه واقع در در مجاورت رودخانه کن ابعاد مکان جوار رودخانه: ارتفاع ۷ متر شکل به طول ۱۸ متر و عرض ۷ متر و ارتفاع ۸ متر با پوشش طاق های ضربی به شیوه طاق و تویزه
۱۱-۲-۵-۳-۱  یخدان علی آباد 

  قدمت: دوره قاجاریه – دیوارچینه های بلندی برای ایجاد سایه و ممانعت از تابش نور خورشید – واقع در بافت قدیمی روستای علی آباد(احمد آباد مستوفی) به ابعاد۱۰ متر قطر داخلی و ارتفاع ۱۲ متر می باشد : قدمت: دوره قاجاریه – دیوارچینه های بلندی برای ایجاد سایه و ممانعت از تابش نور خورشید – واقع در بافت قدیمی روستای علی آباد(احمد آباد مستوفی) به ابعاد۱۰ متر قطر داخلی و ارتفاع ۱۲ متر می باشد    
فرمانداری اسلامشهر  

  استادیوم ۷۰۰۰ نفری اسلامشهر 

  مصلی شهر اسلامشهر

میدان نماز اسلامشهر

میدان قائم اسلامشهر