آدرس سامانه ثبت اطلاعات مسکن
آدرس سامانه ثبت اطلاعات مسکن
همه خانوارها از امروز باید اطلاعات مربوط به واحد مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند تا وضعیت خانه‌های خالی مشخص شود.

به گزارش شهریاریها بر اساس مصوبه مجلس، به منظور شناسایی قطعی خانه‌های خالی برای دریافت مالیات، با فراخوان وزارت راه و شهرسازی از امروز باید تمام ساکنان، املاک خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.

طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به‌ عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد:

سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه

سال سوم- معادل مالیات متعلقه

سال چهارم به بعد- معادل یک و نیم (۵/۱) برابر مالیات متعلقه

این نرخ ها برای واحدهای مسکونی خالی متعلق به اشخاص حقوقی دو برابر است.

به این ترتیب، به عنوان مثال اگر یک واحد مسکونی با ودیعه ۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه دو میلیون تومان بیش از چهار ماه خالی بماند ،در سال اول مشمول ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. شهروندانی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکنند،از همه خدمات دولتی، بانکی و یارانه محروم می‌شوند.

در این راستا، وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی واحدهای خالی ،سامانه املاک و اسکان را که اطلاعات واحدهای مسکونی کشور در آن درج می‌شود، از بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی و مردادماه ۱۳۹۹ اجرایی کرد و به این سامانه وظیفه‌ دیگری هم علاوه بر شناسایی خانه‌های خالی محول شد که شناسایی محل سکونت خانوار است و طبق قانون هر خانواری می‌تواند یک اقامتگاه دایمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که این موارد مشمول مالیات نمی‌شوند. همچنین زمان‌بندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان برای درج اطلاعات سکونتی و ملکی به این شرح است:

۱۹ و ۲۰ فروردین سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۹ است.

۲۱ و ۲۲ فروردین سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۸ است.

۲۳ و ۲۴ فروردین سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۷ است.

۲۵ و ۲۶ فروردین سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۶ است.

۲۷ و ۲۸ فروردین سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۵ است.

۲۹ و ۳۰ فروردین سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۴ است.

۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ۱۴۰۰ سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۳ است.

۲ و ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۲ است.

۴ و ۵، ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها یک است.

۸ و ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها صفر است.

سرپرستان خانواری که موفق به ثبت‌نام در تاریخ اعلام شده نشوند، می‌توانند از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد برای ثبت اطلاعات اقدام کنند.