پایانه حمل و نقل قارچ با ۱۲ میلیارد اعتبار در شهریار احداث می‌شود
پایانه حمل و نقل قارچ با ۱۲ میلیارد اعتبار در شهریار احداث می‌شود

شهریاریها : رئیس جهاد کشاورزی شهریار با اشاره به جایگاه دوم شهرستان شهریار در تولید قارچ استان تهران گفت: پایانه حمل و نقل قارچ با ۱۲ میلیارد تسهیلات تأمین شده به زودی در این شهرستان احداث می‌شود. رسول سلگی در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت شهرستان شهریار به عنوان ریه استان تهران […]

شهریاریها : رئیس جهاد کشاورزی شهریار با اشاره به جایگاه دوم شهرستان شهریار در تولید قارچ استان تهران گفت: پایانه حمل و نقل قارچ با ۱۲ میلیارد تسهیلات تأمین شده به زودی در این شهرستان احداث می‌شود.

رسول سلگی در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت شهرستان شهریار به عنوان ریه استان تهران و تأمین‌کننده میزان قابل توجهی از محصولات مصرفی استان اظهار داشت: در حال حاضر از ۱۸ هزار و ۸۰۰  هکتار اراضی کشاورزی شهریار بالغ بر ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار زیرکشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد و مابقی اراضی به دلیل کمبود آب و محل قرارگیری، آن‌گونه که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما اراضی به طور جدی از سوی جهاد کشاورزی برای عدم تغییر کاربری حراست می‌شود.

وی تصریح کرد: اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهریار بالغ بر ۴۷۶ هزار تن تولیدات باغی را وارد سبد غذایی کشور می‌کند که توسط ۵ هزار و ۲۵۴ نفر بهره‌بردار صورت می‌گیرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهریار با اشاره به مصرف ۱۴۱ میلیون متر مربع آب مصرفی در بخش کشاورزی شهریار افزود: برای زیر کشت قرار دادن تمام عرصه کشاورزی شهریار امروز نیاز به ۲۷۷ میلیون متر مربع آب است که تلاش داریم تا در کنار حق آبه از دو منبع سد امیرکبیر و کانال FC5  که ضلع غربی، جنوب و جنوب غربی را پوشش می‌دهد بتوان پساب تصفیه‌خانه‌های موجود در شهرستان و در حال احداث در منطقه را برای تأمین نیاز آبی کشاورزی جذب کنیم.

سلگی بیان کرد: در حوزه تولید محصولات هسته‌ای هلو و شلیل با کشت ۲ هزار هکتار زیر کشت، زردآلو با ۲ هزار و ۵۷۰  هکتار زیر کشت و گوجه سبز با  980 هکتار زیر کشت رتبه برتر استان تهران را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین ادامه داد: در تولید قارچ نیز شهریار در استان تهران پس از شهرستان ملارد رتبه دوم را با تولید ۶ هزار و ۵۰۰ تن در ۱۰ واحد تولیدی دارا است و به زودی با افزایش ۲ واحد تولیدی که در دست احداث است مقدار قابل توجهی به میزان تولید این محصول افزوده می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهریار ادامه داد: با توجه به جایگاه شهرستان شهریار در تولید قارچ و با پیگیری جهاد کشاورزی پایانه حمل و نقل قارچ با ۱۲ میلیارد تسهیلات تأمین شده به زودی در این شهرستان احداث می‌شود.

سلگی با اشاره به لزوم بهبود تولید و کاهش کشت‌های آب‌بر با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود آب گفت: شهریار دارای ۵۹ واحد گلخانه‌ای فعال است که  42 هکتار زیر کشت را به خود اختصاص داده که از این تعداد ۳۲ واحد تولید گل و گیاه با ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه و ۲۴ واحد تولید سبزی و سیفی با تولید ۲ هزار و ۲۴۰ تن تولید تأثیر بسزایی در میزان تولید در شهرستان ایجاد کرده است.

وی سپس با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی بیان کرد: جدی‌ترین چالش در این زمینه بحث ساخت‌وسازهای غیرمجاز و دیوارکشی‌ها است که با تلاش‌های صورت گرفته در ۹ ماه اخیر در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰، ۲۱ هکتار از اراضی باغی به حوزه کشاورزی بازگشت داده شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهریار افزود: در حوزه حفظ و حراست از داشته‌های کشاورزی در دستگاه قضایی امروز در حدود ۷۷۰ پرونده در حال پیگیری است که امیدواریم به بهترین نحو نسبت به آن اقدام شود و با صدور رأی در این تعداد پرونده میزان بالایی از اراضی را به چرخه کشاورزی بازگردد.

سلگی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث کاهش هدررفت آب نیز جهاد کشاورزی در حوزه غربی شهرستان و در محدوده روستا قجرآباد حدود ۶ هزار و ۲۷۹ متر پروژه خط انتقال آب با اعتباری بالغ بر ۷۲۰ میلیون تومان از کانال فردیس و همچنین بالغ بر ۷ کیلومتر لوله‌گذاری برای روستای اصیل‌آباد و فرارت با تخصیص ۱ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار در حال انجام است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها شاهد کاهش هدر رفت آب در منطقه هستیم.