تمام نانوایی‌های استان تهران فعالند/ شوک نیم روزه رفع شد
تمام نانوایی‌های استان تهران فعالند/ شوک نیم روزه رفع شد

شهریاریها : بی شک نان را می توان اصلی ترین خوراکی سفره ایرانیان دانست، که بر سر هر سفره ای یافت شده و احترام خاصی به نان گذاشته می شود، این احترام به نان و نیز نقش عمده نان در قوت روزانه مردم کشورمان به دیروز و امروز مربوط نیست و در فرهنگ کهن مردم […]

شهریاریها : بی شک نان را می توان اصلی ترین خوراکی سفره ایرانیان دانست، که بر سر هر سفره ای یافت شده و احترام خاصی به نان گذاشته می شود، این احترام به نان و نیز نقش عمده نان در قوت روزانه مردم کشورمان به دیروز و امروز مربوط نیست و در فرهنگ کهن مردم این سرزمین جای دارد.

اما چندی است، مباحثی چون قیمت نان، سهمیه آرد نانوایی های آزادپز و دولتی و کیفیت نان، از جمله مباحث مهم و مطرح در بین مردم شده است و در این بین خبر تعطیلی برخی از نانوایی های استان تهران به ویژه نانوایی های آزادپز، طی چند روز اخیر در برخی محافل و فضای مجازی مطرح شد، برای بررسی صحت و یا سقم این خبر به سطح شهرستان های استان تهران رفته و وضعیت نانوایی ها را در گفتگو با نانوایان، مردم و مسئولین اتحادیه های نانوایی بررسی کرد.

نانوایی در غرب استان تهران تعطیل نیست

یک نانوای آزادپز ملاردی در خصوص تعطیلی و کمبود آرد به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه هیچ کمبود آردی در ملارد نداریم و به اندازه نیاز و پخت نان در این شهرستان آرد وجود دارد و من بین همکارانم نیز کسی را سراغ ندارم، که نانوایی خود را تعطیل کرده باشد، اما کیفیت آرد رضایت بخش نیست و مجبوریم با افزودنی ها نان بپزیم.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر ما افزایش چندین برابری برخی مواد مصرفی مانند گاز و … است، که در شرایط ثبات قیمت نان اتفاق می افتد، یعنی هزینه های حقوق کارگر، گاز و دیگر موارد چندین برابر شده است، اما هنوز خبری از افزایش قیمت نان نیست و در این خصوص گلایه مندیم.

بررسی های خبرنگار مهر در رباط کریم نیز نشان از باز بودن تمام نانوایی های این شهرستان دارد، اما یکی از مشتریان نان که در مقابل یک نانوایی در رباط کریم قرار داشت، ضمن رد تعطیلی نانوایی های این شهرستان با گله‌مندی از وضعیت کیفیت آرد به خبرنگار مهر گفت: فقط از کیفیت نان دل خوشی نداریم.

این شهروند رباط کریمی اضافه کرد: هرگاه به مسئولان شهرستان برای کیفیت نان حرفی زدیم، تنها وعده دادند و از تصمیمات خود برای افزایش کیفیت نان و جلسات متعدد سخن گفتند و در عمل افزایش کیفیت نان را نمی بینیم.

۲۲۰ نانوایی دولتی و ۶۰ نانوایی آزادپز در شهرستان رباط کریم فعالیت می کنند.

بررسی های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد، که نانوایی های اسلامشهر نیز همچون روزهای گذشته به فعالیت خود و عرضه نان ادامه می دهند.

همه نانوایی های پاکدشت مشغول پخت هستند

 

در پاکدشت نیز که ۲۸۰ نانوایی دولتی و بیش از ۱۲۰ نانوایی آزادپز فعال هستند، خبری از تعطیلی نانوایی ها نیست، رئیس اتحادیه نانوایان پاکدشت در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هیچ کمبود آردی در این شهرستان در نانوایی های آزادپز و دولتی گزارش نشده است و از همه نانوایی ها خواستیم، که سهمیه خود را در طول ماه مدیریت کنند.

بهمن محمودی تخصیص سهمیه به نانوایی ها را بر اساس کارشناسی های متعدد دانست و افزود: این سهمیه به تعداد نانوایی های موجود در هر منطقه و نیز جمعیت ساکن در منطقه مرتبط است و البته پاکدشت شهرستانی صنعتی است، که هر روز صبح تعداد کثیری کارگر در شهرک های صنعتی این شهرستان مشغول به کار می شوند، که در آمار جمعیتی و نیز تخصیص آرد محاسبه نمی شوند و باید مسئولین به این موضوع توجه داشته باشند.

وی در پاسخ به گلایه برخی نانواها از عدم افزایش قیمت نان و نیز کیفیت آرد نیز گفت: این گلایه خود ما نیز هست، بسیاری از نانوایی های دولتی در حال حاضر ضرر می دهند، چرا که هزینه های اولیه تولید نان افزایش یافته اما خبری از افزایش قیمت نیست.

ثبت نام در سامانه آرد و نان شوک نیم روزه ای داشت

نانوایی های قرچک نیز مانند روزهای عادی به فعالیت خود و عرضه نان ادامه می دهند و رییس اتاق اصناف این شهرستان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ما ۵ روز پیش یک شوک کمبود آرد از صبح تا ظهر داشتیم، که با حضور خود بنده و پیگیری های دقیق به سرعت رفع شد.

حمیدرضا تاجیک افزود: علت این شوک نیز سامانه ای شدن ثبت تقاضا و دریافت آرد توسط نانوایی ها است، در حال حاضر می بایست، نانوایی های به دلیل ایجاد سازوکار بهتر برای نظارت بر عرضه نان در سامانه تقاضای خود برای دریافت آرد را ثبت کنند و همین ثبت نام در سامانه سبب شوک نیم روزه ای در قرچک شد که به سرعت اقدام به ثبت نام تمام نانواها و روی روال انداختن امور کردیم.

وی گفت: بیش از ۳۳۰ نانوایی در قرچک فعالیت دارند، که بیش از ۱۰۰ نانوایی آزادپز هستند، اما در حال حاضر حتی یک نانوایی نداریم، که کمبود آرد داشته و یا تعطیل باشد.

به نظر می رسد، که بحث تعطیلی و توقف کار نانوایان شایعه ای بیش نبوده و فقط مسئولان می بایست نظارت دقیق تری بر فعالیت نانوایی ها از نظر رضایتمندی نانوا و نیز شهروندان داشته باشند، تا تولید و عرضه این کالای اساسی مردم که تامین کننده اصلی ترین مواد مورد نیاز بدن است، با کیفیت بهتری ارائه شود.