برق، بی‌خبر گران شد
برق، بی‌خبر گران شد

شهریاریها :معاون وزیر نیرو با هشدار نسبت به خاموشی اجتناب‌ناپذیر در تابستان ۱۳۹۴و کسری ۳ هزار مگاواتی تراز تولید، درصورت عدم‌همکاری مردم هشدار داد و گفت: از ابتدای اسفند‌ماه قیمت برق ۱۰درصد افزایش یافته است. معاون وزیر نیرو این خبر را در شرایطی اعلام کرده که در سوی دیگر هم مجلس در جریان بررسی لایحه […]

متفرقهشهریاریها :معاون وزیر نیرو با هشدار نسبت به خاموشی اجتناب‌ناپذیر در تابستان ۱۳۹۴و کسری ۳ هزار مگاواتی تراز تولید، درصورت عدم‌همکاری مردم هشدار داد و گفت: از ابتدای اسفند‌ماه قیمت برق ۱۰درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو این خبر را در شرایطی اعلام کرده که در سوی دیگر هم مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه عوارض 50تومانی را برای مشترکان برق وضع کرده و پیش‌بینی می‌شود در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها، مجوزهای جدیدی برای افزایش قیمت انرژی ازجمله برق صادر شود. با این حال دولت خود زودهنگام به استقبال افزایش قیمت برق رفته و از ابتدای اسفند‌ماه آن‌را گران کرده است.

آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است روز گذشته، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در نشستی خبری با اعلام گرانی 10درصدی برق گفت: اگر مردم 10درصد در مصرف برق نسبت به تابستان 1393صرفه‌جویی داشته باشند و از لوازم پرمصرف در ساعات پیک استفاده نکنند، درصورتی که بتوانیم بار را در رقم 50مگاوات مدیریت کنیم تجربه خاموشی نخواهیم داشت، اما در غیراین صورت اعمال خاموشی اجتناب‌ناپذیر است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه در سال آبی جاری بارش‌های آسمانی کاهش قابل توجهی داشته‌اند، گفت: در سال آینده با تابستان زودهنگام مواجه می‌شویم لذا مردم باید همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند تا بتوانیم برق مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 1394پیشنهاد دادیم که مشترکین مگاواتی در طول سال که حدود 8‌هزار ساعت است، حداقل به میزان 300ساعت و به‌صورت عمده در تیرماه و مرداد‌ماه بارشان را متناسب با جدول زمانی که شرکت‌های برق با آنها تفاهم می‌کنند در ساعات اوج کاهش دهند.

فلاحتیان افزود: درصورت قانونی‌شدن این ماده تعاملات لازم با مصرف‌کنندگان مگاواتی صورت می‌گیرد. پیک بار در تابستان 1393، 45هزار و 600مگاوات بوده و پیش‌بینی می‌شود در تابستان 1394به 52هزار مگاوات برسد، اما با توجه به ظرفیت جدید ایجاد شده 3 هزار مگاوات کسری وجود دارد که باید با مدیریت تقاضا آن را پوشش دهیم تا با خاموشی مواجه نشویم.وی در ادامه از افزایش 10درصدی قیمت برق از اول اسفند‌ماه خبر داد و گفت: تعرفه برق خانگی و کشاورزی 10درصد و سایر بخش‌ها، صنایع، اداری و تجاری 20درصد از ابتدای اسفند‌ماه سال‌جاری افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه هزینه 70درصد قبض‌های برق ماهانه کمتر از 7 هزار تومان است، اظهار کرد: در سال 1392اجازه افزایش تعرفه به میزان 38درصد را داشتیم، اما تنها 20درصد افزایش قیمت برق داریم. در سال‌جاری نیز مجوز افزایش 30درصدی تعرفه برق را به ما داده بودند، اما از این شرایط استفاده نکردیم تا اینکه از‌ماه اسفند قیمت برق خانگی و کشاورزی 10درصد افزایش پیدا کرد.

معاون وزیر نیرو این خبر را در شرایطی اعلام کرده که از اواخر سال گذشته با وجود اینکه به وزارت نیرو اجازه افزایش 24درصدی تعرفه داده شده بود، صنعت برق درآمد خود را 24درصد افزایش داد به‌گونه‌ای که تعدیل تعرفه در برخی پله‌های قبوض به 90درصد رسید. گرچه پس از اعتراض به این عملکرد، با ورود دولت تمام قبوض باطل و تعرفه در همه به میزان 24درصد افزایش یافت.

فلاحتیان در ادامه نشست خبری در مورد واردات برق با توجه به کسری 3 هزار مگاواتی ظرفیت تولید گفت: در حال حاضر از 2 کشور ارمنستان و ترکمنستان سالانه حدود 600مگاوات برق وارد می‌کنیم و با آذربایجان نیز در حال مذاکره برای واردات در تابستان 1394هستیم.

وی با اشاره به اینکه درصورت توافق حدود 500مگاوات برق از آذربایجان وارد می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر به ازای هر کیلووات 50تومان دریافت می‌کنیم و واردات برق باید به نرخ بین‌المللی صورت گیرد، قیمت برق وارداتی چندین برابر می‌شود که جز در موارد خاص برای جلوگیری از خاموشی صرفه اقتصادی ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد اخذ دوماهانه عوارض 50تومانی از مشترکین برق که اخیرا به تصویب مجلس رسید، گفت: این 50تومان مربوط به بیمه کردن مشترکین در حوزه آتش‌سوزی و حوادث برق‌گرفتگی است که پیش از این دریافت می‌شده و در بودجه سال 1394تکرار شده است. لذا افزایش قیمت برق در بودجه تاکنون تصویب نشده است.