آموزش تفکیک زباله در شهر قدس را باید از مدارس آغاز کنیم
آموزش تفکیک زباله در شهر قدس را باید از مدارس آغاز کنیم

شهریاریها : رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی استان تهران با تاکید بر اهمیت تفکیک زباله در آینده زمین، گفت: آموزش تفکیک زباله در شهر قدس را باید از مدارس آغاز کنیم.  بنفشه رفیعی عصر دوشنبه همزمان با روز جهانی زمین پاک در مراسمی که با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر […]

شهریاریها : رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی استان تهران با تاکید بر اهمیت تفکیک زباله در آینده زمین، گفت: آموزش تفکیک زباله در شهر قدس را باید از مدارس آغاز کنیم.

 بنفشه رفیعی عصر دوشنبه همزمان با روز جهانی زمین پاک در مراسمی که با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر ، مدیران عامل سازمانهای مدیریت پسماند شهرداری و فرهنگی اجتماعی، ورزشی شهرداری قدس در مدارس شهرقدس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است. 

وی افزود: روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می شود و امسال با شعار«نه به کیسه های پلاستیکی» به همه مردم یاد آوری می کند که بحران زیست محیطی هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و در این میان کیسه‌های نایلونی سهم عمده‌ای در این بحران ایفا می‌کنند.

رفیعی یکی از مهمترین معضلات آلودگی‌ محیط زیست را تولید پلاستیک دانست و یادآور شد: اگر نگاهی به دور و بر خود بیندازید خواهید دید حجم بالایی از از پلاستیک‌های استفاده شده در طبیعت را مواد پلاستیکی مانند نایلون و ظروف یک بار مصرف تشکیل می‌دهد که این مواد نقش مهمی در به خطر انداختن عمر زمین و ضرر و زیان به سلامتی انسان دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و امور بانوان شورای اسلامی شهرقدس بیانداشت: براساس تحقیقات صورت گرفته شده روزانه بیش از سه تن زباله پلاستیک در ایران تولید می‌شود که حجم قابل توجهی از آن شامل ظروف یک بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی است؛ از طرفی آمارهای تفکیکی نشان می دهد هر ایرانی روزانه حداقل از سه کیسه نایلونی استفاده می‌کند که این حجم استفاده از کیسه های نایلونی قابل تامل است.

 کاهش تولید زباله اولین قدم در مدیریت پسماند است

رفیعی با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند عنوان کرد : کاهش تولید زباله اولین قدم در مدیریت پسماند است و یکی از راهکارهای کاهش ، پرهیز از خرید اضافی و تفکیک زباله از مبدا می باشد که نیاز به فرهنگسازی همگانی و توجه ویژه شهروندان دارد.

وی عنوان کرد: در همین راستا کمیسیون فرهنگی  شورا با توجه به اهمیت تفکیک زباله و آموزش شهروندی نسبت به تهیه و پخش تعدادی بروشور در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان ( دو دبیرستان ) و اجرای مسابقه در این زمینه اقدام کرده است.

طرح نمادین تفکیک زباله های تر و خشک در مدارس قدس برگزار شد

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای استان تهران گفت: همچنین طرح دیگری با هدف فرهنگ سازی تفکیک زباله های تر و خشک در این مدارس به صورت نمادین برگزار شد که برای اجرای این طرح سطلهای تکفیک زباله تر و خشک به مدارس اهدا شد.

وی بر ضرورت فرهنگ سازی عمومی جهت استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی تاکید و نقش دانش آموزان را در این زمینه برجسته دانست و خاطرنشان کرد: این مهم تنها زمانی رخ خواهد داد که  تلاش کنیم با تغییر اتفاقات روزمره و تکراری هر روزه مانند «نه گفتن» به کیسه‌های پلاستیکی که به سرعت تبدیل به زباله می‌شوند تا با عمر نیم قرنی‌شان  نشان دهند که آن‌قدرها هم ارزان نبوده‌اند و اتفاقاٌ هزینه گزافی برای سلامت انسان داشته‌اند که هزینه‌ آن را نسل‌های بعدی پرداخت خواهد کرد.

گفتنی است این مراسم به همت کمیسیون فرهنگی و امور بانوان شورای اسلامی شهر ، همکاری  سازمان مدیریت پسماند شهرداری و سازمان فرهنگی اجتماعی، ورزشی شهرداری قدس در مدارس شهرقدس برگزار شد.