وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریار
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریار

شهریاریها : علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ظهر امروز با حضور در شهرستان شهریار ضمن شرکت در همایش اصحاب رسانه و نویسندگان این شهرستان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سال جاری را سال اقتصاد و فرهنگ نامیده است و سال قبل را نیز سال حماسه‌های سیاسی و اقتصادی نامگذاری کرده‌اند که […]

_DSC0229شهریاریها : علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ظهر امروز با حضور در شهرستان شهریار ضمن شرکت در همایش اصحاب رسانه و نویسندگان این شهرستان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سال جاری را سال اقتصاد و فرهنگ نامیده است و سال قبل را نیز سال حماسه‌های سیاسی و اقتصادی نامگذاری کرده‌اند که به تعبیر شخص ایشان حماسه سیاسی در 24 خردادماه سال 92 رقم خورد.

وی افزود: ملت بزرگ ایران در این روز عظیم با انتخابی پرشور رئیس جمهوری فرهخیته را برای تصدی امور اجرایی کشور انتخاب کردند اما در زمینه اقتصادی هنوز حماسه مدنظر رخ نداده است.

جنتی با اشاره به روزهای نخست روی کارآمدن دولت یازدهم بیان کرد:‌ دولت تدبیر آغاز کار خودش را با تورم حدود 40 درصدی کشور شروع کرد اما روز گذشته که در خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم اعلام شد که دولت توانسته است تورم را به زیر 20 درصد کاهش دهد.

وی در ادامه افزود:‌ زمانی که دولت اصلاحات در سال 76 روی کار آمد تورم کشور زیر 20 درصد بود و در سال 81 نیز به همین نحو و در سال 84 حدود 12 درصد بود ولی تورمی که دولت تدبیر با آن دست و پنجه نرم می‌کرد بیش از 40 درصد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسئله رکود اقتصادی موجود در کشورمان خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه بسیاری از کارخانه‌های ما تنها با حدود 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و متأسفانه باید گفت که برخی از کارکنان خود را اخراج کرده‌‌اند.

جنتی افزود: ما به طور میانگین در کشور روزانه حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم ولی در سال 91 این رقم به زیر یک میلیون رسید یعنی کشور تنها توانست از یک سوم ظرفیت خود استفاده کند اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانست مبلغ فروش نفت‌های خود را دریافت کند.

وی قصد دشمن در آن روزها را به صفر رساندن صادرات نفتی ایران دانست و تلاش دولت را در زمینه تنش‌زدایی اعلام کرد و افزود: دولت تلاش کرد با تنش‌زدایی و گفت‌وگو با قدرت‌های جهان گام‌های بزرگی بردارد که نهایتاً این تلاش‌ها به کاهش تحریم‌ها انجامید و بخش عظیمی از پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها بازگشت و ما مجاز به خرید نامحدود کالاهای اساسی مورد نیاز خود شدیم.

وی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام دولت پیشین خاطرنشان کرد: طرح‌های عمرانی و نیمه‌کاره دولت پیشین امروز به بیش از 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که برآورده کردن این اعتبار از توان دولت خارج است.

جنتی با تأکید بر برنامه‌های دولت برای این پروژه‌های نیمه‌کاره اظهار کرد: دولت قصد دارد طرح‌هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند را در مدتی نسبتاً کوتاه تکمیل کند و به مرحله بهره‌برداری برساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بسته خروج از رکود دولت اظهار کرد: دولت برای خروج از رکود 180 طرح پیش‌بینی کرده است که 30 طرح آن در قالب لایحه تقدیم مجلس شده است.

وی خطاب به بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها باید تسهیلاتی در نظر بگیرند تا هرچه بیشتر بتوانند در این ایجاد رونق اقتصادی در کشور تأثیرگذار باشند.

جنتی با تأکید بر حجم بالای نیروهای دولتی نیز گفت:‌ امروز دو یا سه میلیون کارمند روی دست دولت مانده و باید آنها را اداره کند بنابراین با وجود این نیروهای مازاد دولت نمی‌تواند نیرویی جذب کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیکاری را عامل اصلی فساد و نابسامانی‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد:‌ وقتی یک جوان شغلی ندارد ناخودآگاه به سمت نابه‌سامانی‌ها سوق پیدا می‌کند و در نهایت سن ازدواج در کشور افزایش می‌یابد و آمار ازدواج نیز هر روز روبه کاهش می‌رود بنابراین اولویت ویژه دولت ایجاد اشتغال است.

وی با تأکید بر بندهای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی و لزوم اجرای آن در کشور اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغ شده رهبر انقلاب مبنی بر به کارگیری اقتصاد مقاومتی در کشور مورد حمایت همه جانبه سه قوه قرار دارد و بسیار راهگشا است و امروز در کشور همه موافق هستند که باید هرچه بیشتر از وابستگی به خارج دست بکشیم و روی پای خود بایستیم.

جنتی در ادامه فرهنگ را جزو اصلی هویت ملی هر کشور دانست و خاطرنشان کرد: امروز هر کشور با وضعیت فرهنگی آن تعریف می‌شود و ایران اسلامی ما نیز خوشبختانه با فرهنگی چند هزار ساله جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد و از زمان ورود اسلام با فرهنگ غنی اسلامی عجین شد و فرهنگ امروز ما ایرانی اسلامی است.

وی تلاش دشمنان را تنها در جهت مسخ فرهنگی ایران اسلامی دانست و افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی تنها هدف‌شان تأثیرگذاری بر روی فرهنگ اسلامی ایران است و بنیان خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی سبب متلاشی شدن بسیاری از خانواده‌ها و نوع روابط ناسالم موجود در این شبکه‌ها خانواده‌های بسیاری را از بین برده است.

جنتی رسالت اصلی خود را حفاظت از فرهنگ بومی ایران دانست و اظهار داشت:‌ امروز خوشبختانه در همه شهرها و شهرستان‌های کشور شورای فرهنگ عمومی داریم و تمام دستگاه‌های دخیل در امر فرهنگ عضو آن هستند و طبق قانون وظیفه اصلی شورای فرهنگ حراست از فرهنگ بومی جامعه است.

وی با اشاره به کمبود امکانات ادارات ارشاد شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: ما به کمبود امکانات اذعان داریم و تلاش می‌کنیم از بخش خصوصی برای برطرف ساختن این کمبودها استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کانون‌های فرهنگی مساجد و نقش مؤثر آنها در ترویج فرهنگ اسلامی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم کانون‌های فرهنگی مساجد را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا دهیم و امروز خوشحالیم که بگویم بیش از 18 هزار کانون فرهنگی در مساجد مختلف کشور فعال است و ما نیز براساس قانون برنامه پنجم توسعه مؤظفیم که سالانه آنها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به گرانی کاغذ در کشورمان گفت:‌ امروز به دلیل گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب بسیاری از علاقه‌مندان نمی‌توانند کتاب‌های مدنظر خود را تهیه کنند اما خوشبختانه امروز در کشور نهضتی به راه افتاده مبنی بر افزایش استفاده از کتاب‌های الکترونیکی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همت مردم را مایه اصلی توسعه دانست و اظهار کرد:‌ این طور نیست که اگر هر منطقه از کشورمان به استان تبدیل شود پیشرفت کند چرا که در آن صورت تنها هزینه‌های بسیاری بابت ساختن ساختمان‌های اداری مناسب مجبوریم خرج کنیم پس بهتر است که امروز آن هزینه‌ها را صرف امور ضروری‌تری بکنیم.

جنتی اظهار داشت:‌ مسئولان اجرایی بدون تذکر کاری نمی‌کنند و گاهی هم اگر از این مسئولان سؤال شود کارها بهتر انجام می‌شود.

عکس : فرمانداری