نگاهی به روند تقسیمات کشوری ناحیه شهریار
نگاهی به روند تقسیمات کشوری ناحیه شهریار

شهریاریها : ناحیه شهریار در سال ۱۳۰۱ شمسی با ۱۴۴ روستا و قصبه، و با جمعیتی بالغ بر هفده هزار و چهل و چهار نفر، یکی از ولایات تهران به شمار می آمد که مرکزیت آن با دو روستای مجاور هم یعنی کرشته و علی شاه عوض بود. در سال ۱۳۱۰ شمسی، کشور عزیز ما […]

شهریاریها : ناحیه شهریار در سال ۱۳۰۱ شمسی با ۱۴۴ روستا و قصبه، و با جمعیتی بالغ بر هفده هزار و چهل و چهار نفر، یکی از ولایات تهران به شمار می آمد که مرکزیت آن با دو روستای مجاور هم یعنی کرشته و علی شاه عوض بود.

در سال ۱۳۱۰ شمسی، کشور عزیز ما ایران، دارای ۲۷ ایالت بود که یکی از این ایالت ها تهران نام داشت.

در این سال، ایالت تهران دارای ۱۲ ولایت بود که یکی از این ولایت ها شهریار نام داشت.

در تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ شمسی، شهرستان تهران در استان دوم قرار گرفت و ناحیه شهریار به مرکزیت روستایی به نام علی شاه عوض، یکی از بخش های شهرستان تهران تعیین گردید.

با تشکیل استان تهران که مطابق قانون تقسیمات کشوری مصوب ۲۲ مهر ۱۳۲۶ تشکیل گردید؛ ناحیه شهریار همچنان یکی از بخش های تهران باقی ماند تا این که در بهمن سال ۱۳۳۳ بخش شهریار از تابعیت تهران خارج و به تابعیت شهرستان کرج درآمد و مرکز بخش شهریار یعنی روستای علی شاه عوض با جمعیتی کمتر از سه هزار نفر به عنوان شهر معرفی گردید.

280px-Shahriar_Countyچندی پس از آن، نام این مکان یعنی «علی شاه عوض» نیز تغییر یافته، «شهریار» نامیده شد.

این نیز گفته آید که استان تهران که در سال ۱۳۲۶ تشکیل گردیده بود در تقسیمات کشوری سال ۱۳۴۰ منحل و در استان مرکزی ادغام گردید که تا پیروزی انقلاب بر همین روال قرار داشت.

در سال ۱۳۵۷شمسی، بار دیگر به موجب‌ مصوبه شماره ۵۲۸/۶۲ ‌دولت‌، استان‌ تهران‌ به‌ مرکزیت‌ شهر تهران‌ تشکیل‌ گردید.

در سال ۱۳۶۵ شمسی‌، استان‌ تهران‌ یکی‌ از ۲۴ استان‌ کشور و مشتمل‌ بود بر شهرستان های‌ تهران‌، شمیرانات‌، ری‌، کرج‌، ورامین‌، دماوند، و قم‌. در این سال، بخش شهریار همچنان یکی از بخش های شهرستان کرج به شمار می آمد.

در تقسیمات کشوری سال ۱۳۶۷، بخش شهریار با وسعتی معادل ۱۶۳۳ کیلومتر مربع به مرکزیت شهر «شهریار» از شهرستان کرج جدا و به صورت یکی از شهرستان های استان تهران با دو بخش رباط کریم و مرکزی تشکیل گردید.

در تقسیمات کشوری سال ۱۳۷۵ بخش رباط کریم با وسعتی معادل ۳۰۴ کیلومتر مربع از شهرستان شهریار انتزاع و به صورت یکی از شهرستان های استان تهران درآمد و شهرستان شهریار به سه بخش ملارد، قدس و مرکزی تغییر یافت.

از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۸ شهرستان شهریار با وسعتی حدود ۱۳۲۹ کیلومتر مربع با سه بخش ملارد، قدس و مرکزی در جغرافیای ایران نمود عینی داشت تا این که در تقسیمات کشوری سال ۱۳۸۸ دو بخش ملارد و قدس نیز از آن منتزع و هر یک به صورت شهرستانی مستقل در استان تهران قرار گرفتند.

شهرستان ملارد به مرکزیت شهر ملارد با دو بخش مرکزی و صفا دشت و شهرستان قدس به مرکزیت شهر قدس آخرین تقسیمات در ناحیه شهریار به شمار می آیند.

با تشکر از : معین الدین محرابی

 بیشتر بخوانید…

» تاریخچه شهرستان شهریار

» معرفی کامل شهرستان شهریار