نخستین جشنواره موسیقی استان تهران در ملارد به کار خود پایان داد
نخستین جشنواره موسیقی استان تهران در ملارد به کار خود پایان داد

شهریاریها : آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی استان تهران با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان به میزبانی شهرستان ملارد برگزار شد و از برگزیدگان و پیشکوستان این رشته هنری تقدیر به عمل آمد. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی استان تهران به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

1604968شهریاریها : آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی استان تهران با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان به میزبانی شهرستان ملارد برگزار شد و از برگزیدگان و پیشکوستان این رشته هنری تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی استان تهران به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حضور کرمی فرماندار ملارد، خیلدار معاون اداری مالی و اسماعیلی معاون امور سینمایی اداره کل ارشاد، نعیمائی رئیس انجمن موسیقی استان تهران، استادان هوشنگ ظریف و تقی ضرابی از هنرمندان به نام کشور و جمعی از هنرمندان و علاقمندان به موسیقی از شهرستان های استان تهران در سالن شهید طحانی ملارد برگزار شد.

در این مراسم با حضور ۱۵ گروه هنری از برگزیدگان سه بخش موسیقی محلی، سنتی و تک نوازی با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد و هفت گروه برگزیده نیز به اجرای زنده پرداختند که این بخش با استقبال بی نظیر حضار روبه رو شد.

رونمایی از آلبوم چشم انتظار اثر جدید هنرمند موسیقی سنتی پویاینان از خوانندگان استان تهران و تجلیل از  استاد تقی ضرابی و هوشنگ ظریف از دیگر بخش های این جشنواره بود.

عدالت فرهنگی در تمام شهرستانها استان تهران برقرار می شود

در این مراسم محمدحسین اسماعیلی ضمن ارائه گزارش از روند برگزاری این همایش حضور گروه های را بسیار مثبت و قابل تقدیر ارزیابی کرد و اظهار داشت: سیاست های جدید اداره کل ارشاد استان تهران بر تمرکز زدایی از کلانشهر تهران و شهرستان محوری معطوف شده است چراکه این مناطق استعدادهای و ظرفیتهای بالقوه ای دارند که با توجه بیشتر و تامین امکانات مناسب می تواند منبع غنی برای اعتلای موسیقی استان و حتی کشور باشد.

 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: متاسفانه در گذشته بسترهای مناسب باری شکوفایی استعدادهای موجود در شهرستانها فراهم نشد اما دولت تدبیر و امید به این مقوله توجه ویژه ای دارد و به تبع آن اداره کل ارشاد استان تهران نیز با جدیت تمام به دنبال اجرای عدالت فرهنگی در سراسر شهرستانهای تابعه است تا توازن مطلوب در تمام عرصه های فرهنگی استان ایجاد شود.

در گذشته بهای لازم به موسیقی داده نشد/ دولت تدبیر به دنبال اعتلای فرهنگی است

وی با اشاره به اینکه متاسفانه طی سالهای گذشته بهای لازم به هنر موسیقی داده نشده است، متذکر شد: برگزاری این دست جشنواره ها راهکاری عملی برای ارتقای جایگاه هنر و به تبع آن انتقال مفاهیم هنری و فرهنگی در جامعه است.

در ادامه داود کرمی با اشاره به پتانسیلهای شهرستان ملارد در حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد: موسیقی ایرانی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که با توجه به قدمت و اثرگذاری آن در سطوح بین المللی از محبوبیت و اثرگذاری بسیار بالایی برخوردار است لذا باید این هنر را در داخل کشور قدر دانسته و با ایجاد امکانات، زمینه رشد و اعتلای هرچه بیشتر آن را فراهم سازیم.

باید جوانان را با داشته های فرهنگی کشور آشنا کنیم

فرماندار ملارد با اشاره به هجمه فرهنگی دشمنان و تلاش آنان در جذب نسل جوان گفت: امروزه دشمنان با استفاده از ابزار فرهنگی به دنبال جذب نسل جوان هستند که یکی از این ابزار، موسیقی مبتذل و فاقد اصالت غربیها است، در مقابل این جنگ نرم ما نیز باید نسل جوان را با داشته های فرهنگی خود آشنا ساخته و نگذاریم به دام دشمنان بیافتند.

این مسئول در پایان سخنانش از هوشنگ ظریف، استاد و نوازنده برجسته تار کشورمان تجلیل کرد.

هوشنگ ظریف در سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد و از دوران کودکی نزد اساتید برجسته زمان خود نظیر موسی خان معروف، روح الله خالقی، ابوالحسن صبا، بنان و علی اکبر شهنازی به فراگیری فنون موسیقی پرداخت، ظریف یکی از نخستین هنرمندانی است که پس از انقلاب، نشان عالی هنر (معادل دکتری در نظام آموزش عالی) را دریافت کرد، وی عضو شورای‌ عالی خانه موسیقی، ردیف دان و استاد نوازندگی در هنرستان‌های موسیقی است.

گفتنی است؛ جشنواره موسیقی استان تهران از ۱۰ الی ۳۰ بهمن ماه سالجاری در فرهنگسراها و مجتمع های فرهنگی شهرستان های استان برگزار شد و در مراسم اختتامیه نیز هیئت داوران (متشکل از دکتر ایرج نعیمایی، دکتر تقی ضرابی و استاد هوشنگ ظریف) آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره را داوری کرده و برگزیده های اولین دوره جشنواره موسیقی را معرفی کردند.

در این جشنواره که برای نخستین بار در استان تهران برگزار شد، طی مرحله نخست ۲۵ گروه در بخش گروه نوازی و ۱۰ نفر در بخش تکنوازی و در مجموع حدود ۳۰۰ نفر از هنرمندان موسیقی از ۱۴ شهرستان استان تهران در ایام دهه مبارک فجر به اجرای برنامه پرداختندو در مرحله دوم نیز گروه ها به صورت متمرکز در روزهای ۳ الی ۵ اسفندماه به اجرای عمومی پرداختند و عملکرد آنان توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفت، در نهایت نیز مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره امروز در مجموعه فرهنگی شهید طحانی شهرستان ملارد برگزار شد.

بر این اساس در  بخش موسیقی محلی گروه موسیقی درنا به سرپرستی رجبعلی اسلامی از شهریار، عاشیق به سرپرستی صدیف بایرام نژاد از بهارستان و کرمانج به سرپرستی محمد ولی مهربان از ملارد به عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی شدند.

 

همچنین در بخش موسیقی تکنوازی سه هنرمند ابراهیم فخرآور از فیروزکوه، فاضل اسدی جعفری از پیشوا و رضا علینوری از ملارد به دلیل تلاش و جدیت در نوازندگی مناسب و زیبای سازهای نی و دف تقدیر به عمل آمد.

در بخش گروه نوازی – ارکستر تلفیقی نیز در برگزیده اول هیئت داوران انتخابی نداشت اما دو گروه رامشه از ری به سرپرستی علیرضا مهرابی و نغمه بهار از قرچک به سرپرستی حسن روح افزا به طور مشترک به عنوان دوم دست یافتند، گروه نوای شرقی از پاکدشت به سرپرستی مجید شصتی نیز به مقام سوم رسید.

در بخش گروه نوازی ایرانی ۱۰ گروه به عنوان قابل تقدیر انتخاب شدند و دو گروه موسیقی چکامه به سرپرستی احمدرضا فیروزی از پیشوا و قاصدک به سرپرستی سعید اسماعیلی از ورامین بطور مشترک اول شدند، همچنین گروه موسیقی ایلیا به سرپرستی سحر نصیری از ری و گروه موسیقی افق به سرپرستی محمد رضا مهربان از شهریار به ترتیب دوم و سوم شدند.