“قلعه دهشاد شهریار” در حال نابود شدن است
“قلعه دهشاد شهریار” در حال نابود شدن است

شهریاریها : قلعه باستانی دهشاد که در گذشته به قلعه مفید نیز شهرت داشته است در روستایی با همین نام (دهشاد پایین) در جنوب شهرستان شهریار و در نزدیکی اتوبان تهران – ساوه واقع شده است. قلعه ای که مساحت آن حدود ۱۲۵۰۰ متر مربع بوده و به صورت چهار ضلع می باشد که یک […]

شهریاریها : قلعه باستانی دهشاد که در گذشته به قلعه مفید نیز شهرت داشته است در روستایی با همین نام (دهشاد پایین) در جنوب شهرستان شهریار و در نزدیکی اتوبان تهران – ساوه واقع شده است.

قلعه ای که مساحت آن حدود ۱۲۵۰۰ متر مربع بوده و به صورت چهار ضلع می باشد که یک درب ورودی در ضلع شرقی دارد و  گوشه این قلع نیز برجی طراحی شده است؛ این اثر که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد در سال ۱۳۸۲ به فهرست آثار باستانی با شماره ثبت ۹۹۰۰ اضافه گردیده است.

قلعه باستانی دهشاد تنها اثر خشتی در استان تهران می باشد که هنوز علی رغم بی‌توجهی و تخریب زندگی در آن با حضور چندین خانوار اتباع خارجی جریان دارد.

درواقع 13 سال از ثبت این میراث فرهنگی ارزشمند سپری شده است و اداره میراث فرهنگی شهرستان شهریار که تنها متولی رسیدگی و توجه به این اثر بوده به جز نصب یک تابلو در ورودی آن اقدامی کارشناسی شده و اصولی برای حفظ، مرمت و نگهداری از آن را نداشته است به طوری که این آثار باستانی در حال تخریب و محلی برای نگهداری دام و احشام شده است و اگر اقدامی فوری برای مرمت وبازسازی این اثر تاریخی صورت نگیرد در آینده باید هزینه های زیادی پرداخت شود.

دهشاد پایین پتانسیل جذب گردشگری و توریسم دارد

تصمیمات اصولی و کارشناسی شده توسط مسئولان و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در حوزه های مختلف فرهنگی، تفریحی، ورزشی و… می‌تواند این منطقه را به محلی مطمئن برای حضور سرمایه‌گذاران تبدیل نماید و با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و توریسم که نمونه و مزایای آن را در کشورهای توریستی مشاهده می کنیم انتظار می رود مسئولان محلی و استانی با تصمیمات اساسی برنامه ای خوب برای تنها یادگار خشتی و تاریخی  این منطقه داشته باشند.

قلعه دهشاد پایین در نزدیکی بزرگراه تهران – ساوه واقع شده است و به تهران دسترسی آسانی دارد؛ می توان از این پتانسیل خوب برای رونق بازدیدکنندگان برنامه های خوبی تدارک دید و همچنین نزدیکی این اثر به فرودگاه امام خمینی(ره) می تواند در سرمایه گذاری و ایجاد هتل در نزدیکی این قلعه باستانی در جذب مسافران خارجی موثر باشد و از سیمای خوب این قلعه می تواند در زمینه های ساخت فیلم استفاده نمود و با ایجاد موزه در این قلعه باستانی می توان تمام اشیاء قدیمی کشف شده را در یک محل نگهداری نمود.

این قلعه تاریخی با شرایط فعلی در حال تخریب و نابود شدن است و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ورود خود می تواند حمایت‌های مسئولان محلی و استانی را برای رسیدگی به مشکلات این قلعه همراه سازد.

قلعه دهشاد از مشکل بلاتکلیفی مالکیت نیز رنج می برد

بنا به گفته مسئولان روستای دهشاد پایین این قلعه تاریخی مدتی است که با اعتراض فرد حقیقی که مدعی مالکیت این ملک است مواجه بوده که همین مسئله بی‌مهری را متوجه ترمیم و بازسازی این اثر تاریخی می کند و امیدواریم با همت مسئولان هر چه زودتر به این مسئله رسیدگی شود و برنامه های خوبی را برای استفاده از این ظرفیت داشته باشیم.

گزارش: حجت اصغری