درآمد ۵۱ میلیارد تومانی ماهانه ایران از پروازهای عبوری قطر
درآمد ۵۱ میلیارد تومانی ماهانه ایران از پروازهای عبوری قطر

شهریاریها : شرکت فرودگاه‌ها می‌تواند در یک ماه آتی از پروازهای عبوری قطری ها از آسمان ایران، بیش از ۵۱ میلیارد تومان درآمد کسب کند. شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دستورالعملی به زبان انگلیسی در سایت خود قرار داده که بر اساس آن به شرکت های هواپیمایی دنیا اعلام می کند برای عبور […]

شهریاریها : شرکت فرودگاه‌ها می‌تواند در یک ماه آتی از پروازهای عبوری قطری ها از آسمان ایران، بیش از ۵۱ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دستورالعملی به زبان انگلیسی در سایت خود قرار داده که بر اساس آن به شرکت های هواپیمایی دنیا اعلام می کند برای عبور از ایران باید به ازای وزن هواپیما و میزان مسافتی که در آسمان ایران طی می کنند، ماهیانه به این شرکت شارژ پرداخت کنند.

بر اساس این دستورالعمل، شرکت فرودگاه ها از ایرلاین های خارجی به ازای هر هزار کیلوگرم از وزن آنها در هنگام تیک آف (برخاستن) ۴ هزارم دلار (۰.۰۰۴۰۶ دلار) در هر کیلومتر اخذ می کند. به عبارت دیگر تقریبا به ازای هر هزار کیلوگرم از وزن هواپیما، ایران از آنها ۱۶ تومان (با احتساب هر دلار تقریبا ۴ هزار تومان) در هر کیلومتر طی مسافت از آسمان کشورمان، به عنوان حق شارژ ماهانه شرکت فرودگاه ها اخذ می کند.

در این دستورالعمل آمده که ایرلاین متقاضی عبور از آسمان ایران، می بایست هزینه تردد را به صورت دلار آمریکا، یورو یا اعتباری به بانک های ایرانی پرداخت کند. همچنین بر اساس این دستورالعمل شرکت فرودگاه ها، ایرلاین هایی که می خواهند به صورت موقتی یا صرفا برای یک بار از ایران رد شوند، می بایست معادل همین مقدار را به صورت اعتباری و پیش از برخاستن از فرودگاه مبدأ به بانک های ایرانی واریز کنند.

بنابراین اگر بخواهیم به طور تقریبی میزان درآمد شرکت فرودگاه ها از هواپیماهای عبوری از آسمان ایران را محاسبه کنیم، با توجه به اینکه بیشتر هواپیماهای متعلق به قطرایرویز، بوئینگ ۷۷۷ (۴۳ فروند) و ایرباس ۳۲۰ (۳۵ فروند) از مجموع ۱۷۵ فروند همواپیمای متعلق به قطر ایرویز هستند و همچنین وزن این ۲ مدل هواپیما در هنگام برخاستن از باند در صورت پر بودن، به ترتیب ۳۵۱ هزار و ۸۰۰ و همچنین ۳۶۲ هزار و ۸۷۳ کیلوگرم است (که به طور میانگین ۳۵۵ هزار کیلوگرم منظور می شود) و نیز با توجه به اینکه مسافت جنوب خلیج فارس تا شمال غرب ایران و ورود هواپیماهای قطری به آسمان ترکیه، کمی بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر برآورد می شود، به طور تقریبی و میانگین درآمد شرکت فرودگاه های ایران از هر سورت پروازی، ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر هواپیما خواهد بود.

با توجه به اینکه در صورت انتقال مسیر پروازی ایرلاین های قطری به آسمان ایران، روزانه ۲۰۰ سورت پروازی به آسمان ایران منتقل می شود، درآمد شرکت فرودگاه ها از این انتقال مسیر، در هر ۲۴ ساعت، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. براین اساس،  شارژ ماهانه ای که قطری ها بابت تردد از آسمان ایران می پردازند، ۵۱ میلیارد تومان برآورد می شود.

البته با توجه به اینکه کشورهایی چون عراق، اردن و کویت حاضرند بابت انتقال پروازهای قطری به آسمان کشورهایشان، مبالغ کمتری از ایرلاین های قطری اخذ کنند، لازم است شرکت فرودگاه ها نیز رقم پیشنهادی خود را کاهش دهد تا این درآمد نصیب همسایگان ما نشود.

متن بند ششم دستورالعمل مذکور که درباره حق شارژ شرکت فرودگاه ها از پروازهای عبوری غیر ایرانی است، به این شرح است (منبع: Ais.airport.ir):

۶. Air Navigation Facility Charges

۶.۱ Air navigation facility charges basis is Maximum take- off weight;

Route Air Navigation Services for:

a) International flights: ۰.۰۰۴ USD per ton for each km flown. Minimum charge: ۱۰۰.۰۰ USD