خسارت 80 درصدی محصولات باغی شهریار
خسارت 80 درصدی محصولات باغی شهریار

شهریاریها : بدنبال کاهش ناگهانی دمای هوا و بارش تگرگ، محصولات باغی شهرستان شهریار نیز همانند سایر نقاط کشور دچار خسارات شدیدی شد، به طوری که رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان میزان خسارات وارده به محصولات باغی را در برآورد اولیه بیش از 80 درصد اعلام کرد. کاهش غیرمنتظره دمای هوا و بارش برف و […]

IMG08564396شهریاریها : بدنبال کاهش ناگهانی دمای هوا و بارش تگرگ، محصولات باغی شهرستان شهریار نیز همانند سایر نقاط کشور دچار خسارات شدیدی شد، به طوری که رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان میزان خسارات وارده به محصولات باغی را در برآورد اولیه بیش از 80 درصد اعلام کرد.

کاهش غیرمنتظره دمای هوا و بارش برف و تگرگ پس از گرمای چند روزه بهاری و بازشدن شکوفه ها، درختان را با شوک مواجه کرده و موجب بروز خسارات فراوان به محصولات باغی شده است، در واقع آنچه که بخش کشاورزی را از سایر بخشهای اقتصادی متمایز می کند، وجود مخاطرات و حوادث طبیعی از این دست است که همه ساله آسیب هایی را به تولید کنندگان وارد می کند.

سرمازدگی و یخبندان یکی از عوامل آسیب زای طبیعی و غیرمدیریتی در حوزه کشاورزی است که همه ساله خسارتهای جبران ناپذیری به جامعه کشاورزی بویژه باغداران وارد می آورد، افت درجه حرارت و وقوع یخبندان در مراحل مختلف رویشی برای محصولات کشاورزی مخاطره انگیز است و در نهایت موجب محدودیت تولید می شود.

شهرستان شهریار از دیرباز به عنوان باغ شهری با آب و هوای مطلوب در استان تهران مطرح بوده تا آنجا که این شهرستان را نگین سبز غرب استان نامیده اند، متعاقب این موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، کسب و کار بخش اعظمی از بومیان این منطقه نیز در حوزه زراعت و باغداری است بنحوی که بخش قابل توجهی از باغات و اراضی زراعی استان تهران در این منطقه واقع شده و سهم چشمگیری در تولید محصولات کشاورزی استان دارد.

خسارت 100 درصدی محصول گردو/ گوجه سبز و زردآلو 90 درصد آسیب دیدند

اما متاسفانه محصولات باغی این شهرستان نیز از کاهش ناگهانی دمای هوا و بارشهای جوی در امان نمانده و دچار خسارات شدیدی شده است، در این زمینه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سرمای هوا و بارش تگرگ خسارات قابل توجهی به محصولات باغی شهریار وارد آورده است، البته میزان قطعی خسارات وارده با حضور کارشناسان در حال بررسی است و آمار نهایی منوط به نظرات کارشناسی صندوق بیمه خواهد بود اما در مجموع برآورد اولیه نشان از خسارت بالای 80 درصد دارد.

مهدی صالحی بیان کرد: محصولات سردرختی باغات شهریار در حداقل 6 الی 7 نوع میوه دچار خسارت شدید شده است، به عنوان مثال محصول گردو به طور 100 درصد آسیب دیده است، خسارت وارد به گوجه سبز و زردآلو بسیار شدید و در حدود 80 الی 90 درصد برآورد شده و هلو و شلیل نیز همچنان در دست بررسی است.

بیمه کشاورزی؛ راهکاری برای کاهش ریسک و نوسانات تولیدی

طی سالیان اخیر بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین مقابله با خطرات فعالیتهای کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، برغم اینکه بیمه بخش اعظمی از خسارات باغداران را حبران می کند متاسفانه در برخی نقاط کشورمان به دلیل فقر مالی، فرهنگی و نبود آگاهی های لازم هنوز عده زیادی از مزایای خدمات بیمه ای اطلاع ندارد و این امر موجب می شود که در زمان بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی متحمل خسارات زیادی شوند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند توسعه بیمه محصولات کشاورزی می تواند یکی از راهکارهای مهم در کاهش خطرپذیری حوزه کشاورزی در کشور باشد به گونه ای که مسئولان با تحت پوشش قرار دادن محصولات کشاورزی می توانند امنیت را برای کشاورزان فراهم آورند اما مشکل اصلی نبود آگاهی لازم و فقر فرهنگی در پذیرش مقوله بیمه از سوی برخی کشاورزان و باغداران است.

صالحی در این باره خاطرنشان کرد: هنگام بروز چنین حوادثی بیمه طبق روال معمول موظف به پرداخت خسارات است اما مشکل اصلی ما در شهریار این است که متاسفانه بخش اعظمی از باغداران شهرستان به دلایل مختلف اعم از مشکلات مالی، نبود اگاهی لازم و… هیچ اقدامی برای بیمه محصولات خود نکرده اند.

90 درصد باغداران شهریاری بیمه نیستند

این مسئول گفت: هم اکنون حدود 90 درصد باغداران شهریار بیمه نیستند و این آمار بسیار قابل توجه و نیازمند فرهنگسازی است، البته جهد کشاورزی در این رابطه با نصب بنر، توزیع بروشور، برگزاری حلسات توجیهی، سخنرانی در نماز جمعه و… اقدام به اطلاع رسانی کرده است اما متاسفانه باغداران همچنان معتقدند که هزینه های بیمه کشاورزی سنگین است و برای آنها صرف نمی کند.

وی افزود: برغم تمام اقدامات تشویقی و تسهیلاتی جهاد کشاورزی، متاسفانه استقبالی از بیمه محصولات باغی و زراعی صورت نگرفته و این موجب می شود باغداران زمان بروز خسارت با مشکل مواجه شوند، در صورتی که اگر بیمه شوند حداقل بخشی از خسارات آنها جبران می شود اما در حال حاضر هیچ ضمانتی برای جبران خسارات از طرف دولت وجود ندارد.

افزایش چشمگیر خسارت سرمازدگی باغات نسبت به سال قبل

رئیس جهاد کشاورزی شهریار نبود فرهنگ بهره مندی از خدمات بیمه در میان باغداران شهریار را یکی از مشکلات حوزه کشاروزی این شهرستان برشمرد و گفت: با توجه به خسارات وارده در سالهای گذشته و مشاهده عواقب آن متاسفانه هنوز نیز فرهنگ بیمه در میان کشاورزان منطقه نهادینه نشده و ترویج این فرهنگ نیز امری بسیار دشوار و زمانبر است.

صالحی با اشاره به افزایش خسارات سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته متذکر شد: خسارات وارده به محصولات باغی شهریار در بهار سال گذشته حداکثر 50 درصد بود در حالیکه این میزان در بهار جاری به 70 الی 80 درصد رسیده است.

از آنجا که دگرگونی جوی و تغییرات غیرمنتظره آب و هوا در آستانه فصل بهار، سالانه خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران وارد می آورد، ارائه راهکارهای علمی و کاشناسی شده برای جلوگیری از بروز اینگونه حوادث امری بسیار ضروری تلقی می شود تا علاوه بر کاهش خسارات تولیدی و هزینه های ناشی از آن، گامی در راستانی رونق کشاورزی، خودکفایی در تامین نیاز داخلی، افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی، اشتغالزایی و… برداشته شود.

——————–

گزارش از مهدیه رضایی