تنوع اقوام و گویش ها یک ظرفیت بالقوه فرهنگی و اجتماعی است
تنوع اقوام و گویش ها یک ظرفیت بالقوه فرهنگی و اجتماعی است

شهریاریها :شهردار شهریار گفت:تنوع لباس ها،گویش ها،غذاها،آداب،رسوم و سننِ اقوام و طوایف مختلف از ظرفیت های بالقوه فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود که باید برای حفظ و پاسداشت آن تلاش کرد. مسعود رهنما شهردار شهریار شامگاه دوشنبه در جشنواره اقوام و طوایف شهریار که به همت معاونت فرهنگی این مجموعه و با حضور جمعی […]

شهریاریها :شهردار شهریار گفت:تنوع لباس ها،گویش ها،غذاها،آداب،رسوم و سننِ اقوام و طوایف مختلف از ظرفیت های بالقوه فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود که باید برای حفظ و پاسداشت آن تلاش کرد.

مسعود رهنما شهردار شهریار شامگاه دوشنبه در جشنواره اقوام و طوایف شهریار که به همت معاونت فرهنگی این مجموعه و با حضور جمعی از مسئولان محلی، منطقه ای و شهرستانی در سالن جهاد کشاورزی کِرِشتِه برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه ویژه به استعدادها و توانمندی های فرهنگی ایران زمین اظهار داشت:شهر شهریار از نمونه مناطق مستعد در غرب استان تهران محسوب می شود که از حیث تعدد و تکثر اقوام و طوایف از موقیعت خاص و ویژه ای برخوردار است.

وی افزود:تنوع و تکثر گویش ها، لباس ها، غذاها و آداب و رسوم، مولفه ها و ظرفیت های ویژه و بالقوه فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود.

شهردار شهریار عنوان کرد:با نگاهی به پهنه جغرافیایی ایران اسلامی، به گوناگونی اقوام و طوایف ساکن در این کشور اعم از کردی، لری، بلوچ، آذری، گیلکی و…پی می بریم که هر کدام به فراخور پیشینه فرهنگی خاصی که از آن برخوردار هستند، به عنوان سرمایه های انسانی بالقوه، فرصت پیشرفت و شکوفایی هر چه بیشتر را فراهم می کنند.

رهنما، حراست از تنوع فرهنگی و اجتماعی را ضروری و لازم دانست و گفت:حفظ و پاسداشت فرهنگ، سنن و تنوع فرهنگی و اجتماعی مذکور، ضرورتی است که با همسویی و یکپارچگی کم نظیری که وجود دارد، عنصری وحدت بخش و افتخار آفرین برای ایران اسلامی به شمار می رود.

وی افزود:با عنایت به اهمیتی که برای این مولفه قائل هستیم، تلاش می شود در شهر شهریار و در حد توان و بضاعت موجود، برای تکریم و گرامیداشت حضور اقوام و طوایف ساکن در این شهر، تلاش لازم را در دستورکار قرار دهیم.

شهردار شهریار عنوان کرد:امید آن داریم در آینده نیز با گام برداشتن در این راستا و با همگرایی و هم افزایی ویژه و بالقوه ای که در شهر شهریار وجود دارد و با عنایت به حمایت و پشتیبانی های شورای شهر و دیگر دستگاه های مسئول، به توفیقات مضاعفی در این خصوص نائل شویم.

ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با پیشینه فرهنگی ایرانی-اسلامی احساس می شود

فرشید ستایش راد معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شهریار در حاشیه این مراسم و در گفت  با اشاره به برگزاری دومین جشنواره اقوام ایرانی در این شهرستان عنوان کرد:در سال گذشته، برای نخستین بار با همکاری شهرداری شهریار، مراسم مذکور برگزار و امسال نیز با محوریت مستقیم شهرداری، نسبت به برپایی این مراسم اقدام شد.

وی افزود:توجهِ مجموعه شهرداری به چنین مراسمی، از حیث تنوع و تکثر قومیتی است که بواسطه نزدیکی شهریار به پایتخت و مهاجر پذیری آن حاصل شده و در چنین شرایطی، ضرورت تبیین و آشنا ساختن جوانان به این مولفه و ظرفیت فرهنگی، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شهریار گفت:با عنایت به ضرورتی که در این خصوص احساس می شود، تلاش می کنیم فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی را برای نسل جوان و نوجوان این منطقه به نحو مطلوب و شایسته تری نشان دهیم.

وی  یادآور شد:هدف دیگر ما از برگزاری این مراسم، تقویت نشاط عمومی است و امیدواریم با عنایت به در پیش بودن ایام الله دهه مبارک فجر، این شور و نشاط با تقویت هر چه بیشتری همراه شود.