برف شادی برسر مردم ریخت
برف شادی برسر مردم ریخت

شهریاریها :  درهفته گذشته آلودگی هوا در تهران و هفت کلان شهرکشور شامل اراک ، اصفهان ، اهواز، تبریز، کرج ، مشهد و ارومیه به مرحله هشدار رسید. البته این بار هم راهکارهای زمینی جواب نداد و نگاه ها به آسمان بود تا اینکه برف شادی برسر مردم ریخت. وضعیت آلودگی هوا در تهران در […]

80975430-5382628شهریاریها :  درهفته گذشته آلودگی هوا در تهران و هفت کلان شهرکشور شامل اراک ، اصفهان ، اهواز، تبریز، کرج ، مشهد و ارومیه به مرحله هشدار رسید. البته این بار هم راهکارهای زمینی جواب نداد و نگاه ها به آسمان بود تا اینکه برف شادی برسر مردم ریخت.

وضعیت آلودگی هوا در تهران در دهه نخست دیماه سبب تعطیلی مدارس و مهدکودک ها برای سومین بارشد، البته وضعیت در برخی از شهرها از تهران هم بدتر بود، به گونه ای که یک منبع آگاه در حوزه بهداشت و سلامت اصفهان از استقرار بدترین وضعیت آلودگی هوا دراین شهر نسبت به سایر شهرهای کشور در هفته گذشته خبر داد.

به گفته وی، در برخی از روزها آلودگی شهر اصفهان نسبت به شهر تهران، بیشتر و نوع آن بدتر بود و لازم بود تعطیلی مدارس ابتدایی و راهنمایی درشهر اصفهان نیز صورت می گرفت.

وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای در ایام اوج آلودگی در کلان شهرهای کشور (دهه اول دی ماه) گفت: شهروندان تهرانی و کلان شهرها در طول 365 روز هم هوای سالم تنفس نمی کنند.

در واقع در مواجهه با این بحران زیست محیطی مشخص شد که به رغم تجربه حدود یک دهه بروز پدیده اینورژن یا وارونگی دما در فصل پاییز و زمستان و اوج گرفتن الودگی هوا در در بسیاری از مناطق شهری هیچ برنامه ریزی مدون و واحد و تدبیر خاصی برای کاهش آلودگی هوا وجود نداشته است.

تکرار این وضعیت و سایر چالش های زیست محیطی سبب شد تا عده ای از فرهنگ دوستان ، هنرمندان و فعالان محیط زیست در فراخوانی از مردم خواستند یارانه های خود را برای مقابله با چالش های زیست محیطی و ازجمله رفع آلودگی هوای شهرها اختصاص دهند.

چند روز پس از آن ابتکار معاون رییس جمهوری ورییس سازمان حفاظت محیط زیست در صحن غیرعلنی مجلس حضور یافت و با نمایندگان در مورد چالش های زیست محیطی کشور به رایزنی نشست. پس ازآن وی اعلام کرد که برنامه ملی مقابله با آلودگی هوا به مجلس ارائه خواهد شد.

ابتکار پیشتر از خودرو وسوخت خودرو به عنوان مهمترین آلاینده های هوا نام برده بود. درکنار این عوامل باید صنایع آلاینده و عوامل دیگر هر شهر و منطقه را نیز در نظر گرفت.

به هر روی اکنون مقابله با آلودگی هوا به عنوان یک مطالبه و دغدغه ملی مطرح است و به نظر می رسد برنامه ها و راهکارهای آن نیز در شاخص های کشوری باید مورد توجه و پیگیری مستمر قرار گیرد.