باغبانی :ساختمان‌سازی شهریار زخم خورده بی‌تخصصی‌هاست
باغبانی :ساختمان‌سازی شهریار زخم خورده بی‌تخصصی‌هاست

شهریاریها :  مسعود باغبانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و منطقه‌ای که در آن قرار گرفته است، از نظر وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه جزو کشورهایی با آسیب‌پذیری بالا قرار دارد. وی تصریح کرد: هر ساله در کشور شاهد وقوع حوادث […]

شهریاریها :  مسعود باغبانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و منطقه‌ای که در آن قرار گرفته است، از نظر وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه جزو کشورهایی با آسیب‌پذیری بالا قرار دارد.

وی تصریح کرد: هر ساله در کشور شاهد وقوع حوادث و بلایایی چون سیل، زلزله و طوفان هستیم که هر کدام آسیب‌ها و خسارات جانی و مالی زیادی به شهروندان ایرانی تحمیل کرده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهریار با اشاره به وقوع زلزله در استان آذربایجان و همچنین سیل در بهشهر گفت: بر اساس اخبار و گزارش‌هایی که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند و همچنین بازدید مستقیم برخی از مسئولان شهریار از مناطق آسیب دیده، هموطنان ما در این مناطق با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند که در صورت توجه بیشتر بخش زیادی از خسارات جانی و مالی در شهرها و روستاهای زلزله‌زده و آسیب‌دیده کاهش می‌یافت.

ضرورت عزم ملی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها

باغبانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین نیاز فعلی کشور در حوزه ساخت و ساز‌های شهری و روستایی چیست، گفت: امروز در جهان دانش مهندسی راه و ساختمان به صورت تخصصی و پیشرفته بوده و دیگر مانند گذشته نیست که پدر خانواده با استفاده از ابزار ساده‌ای مانند چوب و خشت اقدام به احداث سرپناهی برای خود و خانواده‌اش می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه وقوع حوادث غیر‌مترقبه و بلایای طبیعی متعدد در کشور که به صورت سالانه شاهد آن هستیم، هر کدام زنگ خطر و هشداری برای مردم و مسئولان است، ادامه داد: اولویت اصلی ما به ویژه نهادها و دستگاه‌های مسئول در حوزه شهرسازی، باید ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها باشد.

لزوم ایمن‌سازی ساختمان‌های شهریار برای مقابله با بلایای طبیعی

نماینده مردم شهریار در شورای اسلامی شهر ادامه داد: در جامعه‌ای که به این میزان بلایای طبیعی به مردم خسارات جانی و مالی وارد می‌سازد، بی‌توجهی به مقوله مهم ایمن‌سازی ساختمان‌ها قابل قبول و پذیرفتنی نیست.

باغبانی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و انجام نظارت‌های ویژه، ساختمان‌هایی که در کشور و شهرستان شهریار احداث می‌شوند از نظر مقاومت در برابر حوادث، استحکام بیشتری نسبت به گذشته دارند.

وی ادامه داد: با این حال هنوز تا رسیدن به استانداردهای لازم فاصله زیادی داریم و ضروری است تا با بهره‌مندی از ابزار و برنامه‌ای کارآمد و عزم ملی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدام کنیم و در صورت عدم توجه به این مهم، با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

سالانه 500 میلیارد تومان در شهریار برای ساختمان‌سازی هزینه می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهریار افزود: در شهرستان شهریار با توجه به نزدیکی به پایتخت و همچنین تراکم جمعیتی ویژه‌ای که دارد، سالانه حدود 500 میلیارد تومان در حوزه ساختمان‌سازی هزینه می‌شود.

به گفته باغبانی، حجم اصلی این میزان اعتبار مالی از سوی بخش خصوصی در شهریار هزینه می‌شود که نیاز است بر نحوه انجام کار نظارت ویژه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: نظارت جدی و صحیح بر نحوه ساختمان‌سازی و ساخت‌ و سازهایی در شهریار و دیگر نقاط کشور از این جهت ضروری است که در صورت بی‌توجهی به این مهم، با وقوع یک حادثه و بلایای طبیعی، میزان خسارات جانی و مالی به شدت افزایش می‌یابد.

عضو شورای اسلامی شهریار ادامه داد: در سال‌های گذشته با تصویب قوانین مطلوب در حوزه ساخت و سازها و همچنین نظارت و پیگیری‌هایی که دستگاه‌های مسئول به ویژه شهرداری‌ها انجام می‌دهند، شاهد کاهش ساخت و سازهای غیر اصولی در کشور و به تبع آن شهریار هستیم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی باقی مانده است.

باغبانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مهم‌ترین مشکل ساخت و سازها در شهریار چیست، گفت: همواره مسئولان مربوطه 2 دغدغه جدی در این حوزه داشتند که وجود مصالح غیر استاندارد و همچنین فعالیت افراد غیر متخصص در عرصه ساختمان‌سازی است.

وی تاکید کرد: آسیب‌هایی که از بابت استفاده مصالح نامرغوب و افرادی که تخصص لازم را ندارند، وارد می‌شود قابل اندازه‌گیری نیست و زمانی که یک بلای طبیعی حادث می‌شود، شاهد تاثیرات مخرب این 2 عامل هستیم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهریار افزود: مسئولان مربوطه باید نظارت‌های خود را در زمان ساخت و سازها افزایش داده و با قاطعیت جلوی افراد سودجو و یا کسانی که به دلیل ناآگاهی از چنین ابزاری استفاده می‌کنند را بگیرند.

باغبانی در پایان تاکید کرد:‌ شهرداری‌ شهریار در این حوزه برنامه‌های ویژه‌ای داشته و با به‌‌کارگیری ابزار نظارتی، بخش مهمی از مشکلات را برطرف کرده است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب خود مردم نیز باید تلاش کرده و ضمن همکاری با ماموران شهرداری برای تامین سلامت خود از مصالح نامرغوب و افراد غیر متخصص استفاده نکنند.

عکس : شورای شهر شهریار