بارندگی‌های اخیر البرز نوید سال زراعی پرباری را می‌دهد
بارندگی‌های اخیر البرز نوید سال زراعی پرباری را می‌دهد

شهریاریها : مسعود کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی کشور در سال‌های گذشته خشک‌سالی‌هایی بود که به طور پی در پی به بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی آسیب وارد کرد. وی تصریح کرد: کاهش نزولات آسمانی منجر به افت شدید منابع آب زیرزمینی شده و از […]

13930815000129_PhotoAشهریاریها : مسعود کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی کشور در سال‌های گذشته خشک‌سالی‌هایی بود که به طور پی در پی به بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی آسیب وارد کرد.

وی تصریح کرد: کاهش نزولات آسمانی منجر به افت شدید منابع آب زیرزمینی شده و از سوی دیگر کاهش بارش باران و برف آسیب جدی به مزارع و باغ‌های استان البرز وارد کرده است.

این مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه آیا بارش‌های اخیر مشکلات را کاهش نداده است، گفت: بسیاری از کشاورزان و باغداران استان البرز در روزهای گذشته نماز شکر به جای آورده‌اند، چرا که بارش باران در ماه‌های مهر و آبان نویدبخش سال زراعی پرباری است.

کریمی بیان کرد: در کشاورزی فصل بارندگی بسیار حائز اهمیت و حساس است و اگر در زمان کاشت و داشت محصولات بارندگی‌ مناسبی داشته باشیم، تولید محصولات از نظر کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی افزود: به همین دلیل بارش در ماه‌های ابتدایی پاییز برای کشاورزان اهمیت زیادی داشته و خوشبختانه امسال بارندگی‌های خوبی در مهر و آبان در استان البرز را شاهد بودیم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یادآور شد: البته نباید تصور کنیم که با دو ماه بارندگی، مشکل خشک‌سالی در کشور و حداقل استان البرز برطرف شده است، لذا همچنان باید صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف را در اولویت قرار دهیم.

کریمی با بیان اینکه بخش مهمی از ذخایر آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: برای اصلاح الگوهای مصرف در این حوزه دولت طرح‌های بسیار خوبی از جمله پرداخت هزینه تغییر سیستم‌های آبیاری از سنتی به نوین در مزارع کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به حمایت مالی دولت از کشاورزان در این بخش، انتظار داریم که کشاورزان و باغداران استان البرز برای تغییر سیستم‌های آبیاری مزارع و باغات خود اقدام کرده و از کمک بلاعوض 75 درصدی دولت بهره‌مند شوند.