به مناسبت روز عاشورا؛ سنتی که در شهریار ماندگار شد
به مناسبت روز عاشورا؛ سنتی که در شهریار ماندگار شد

شهریاریها : فرمایش امام(ره) در خصوص عزاداری محرم الحرام سال های مبارزات انقلابی، سبب ایجاد سنتی ماندگار در عزاداری های مردم شهرستان شهریار شد. وحید محمدی یکتا: قیام امام حسین(ع) در برابر رژیم طاغوتی یزید، خط سرخ مبارزه با طاغوتیان و مستکبران تاریخ در همه اعصار را ترسیم کرد و به تمام آزادیخواهان جهان درس […]

شهریاریها : فرمایش امام(ره) در خصوص عزاداری محرم الحرام سال های مبارزات انقلابی، سبب ایجاد سنتی ماندگار در عزاداری های مردم شهرستان شهریار شد.

وحید محمدی یکتا: قیام امام حسین(ع) در برابر رژیم طاغوتی یزید، خط سرخ مبارزه با طاغوتیان و مستکبران تاریخ در همه اعصار را ترسیم کرد و به تمام آزادیخواهان جهان درس ایستادگی در برابر ظلم و ستم داد، اکنون پس از گذشت ۱۴ قرن از واقعه دلخراش کربلا، شیعیان و آزادگان جهان، هم چنان در جوش و خروش خون نوه پیامبر(ص) اسلام هستند.

سوگواری در غم آن چه بر امام حسین(ع) و یاران با وفایش گذشت، هر سال شور بیشتری می یافت، این شور، در برخی ادوار، که ستگران در حال زورگویی بودند و یا فساد در جامعه رواج یافته بود، بیشتر و پر دردتر می شد و مبارزان با ظلم و ستم با تاسی به امام سوم شیعیان جهان، در برابر مستکبران قد علم می کردند.

در تاریخ معاصر نیز، چراغ راه مبارزات انقلابی با رژیم پهلوی نیز عاشورا بود و امام خمینی(ره) به عنوان پیرو راستین نهضت امام حسین(ع) در تمام ابعاد نهضت انقلابی خود، از عاشورا و حرکت آزادیخواهانه سیدالشهدا(ع) الگو می گرفت و از ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، برای مبارزه با یزید زمان بهره می برد، اصولا حرکت انقلابی مردم ایران در ۱۵ خرداد سال ۴۲، هم زمان با روز بنی اسدی آغاز شد و بر اساس همین مکتب عاشورایی ادامه یافت.

مردم مومن و ولایی منطقه شهریار، متشکل از شهرستان های ملارد، شهریار و قدس نیز از این قاعده مستثنی نبودند و مبارزه خود را در روزهای عزاداری سیدالشهدا(ع) شدت می بخشیدند، احمد فرجی، در کتاب دایره المعارف شهرستان شهریار، آداب و رسوم، می نویسد: در سال انقلاب، بنابه فرمایش حضرت امام(ره) ، مردم با شرکت گسترده خود در راهپیمایی عظیم تاسوعا و عاشورا ، در قالب دسته های عزاداری ، مبارزه جدی خود را با حکومت خودکامه پهلوی جدی تر نشان دادند.

سنت حسنه حرکت دسته های عزاداری شهریار به سمت مرکز شهر

فرجی می افزاید: ازآن سال سنت حسنه ای در شهرستان شهریار پایه گذاری شد و آن حرکت دسته های عزاداری سینه زن ها و زنجیر زن ها درقالب هیات های عزاداری از تمام روستاها به مرکز شهر شهریار در روز تاسوعا بود  که این سنت حسنه هرسال با قدرت ، عظمت و شکوه بیشتری در شهریار به مرحله اجرا در می آید.

امروزه درثبت میراث ماندگار ، این سنت ماندگار مذهبی می تواند به عنوان یک میراث مذهبی با قدمتی حدود نیم قرن به نام شهریار درروز تاسوعا ثبت و در تاریخ پر افتخار این شهرستان ثبت و ضبط و به کشور و جهانیان معرفی شود.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملارد، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: باید تمام مسئولان منطقه با همکاری یکدیگر و با هماهنگی این سنت مذهبی ماندگار را بیش از پیش معرفی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر حیدری با بیان این که عشق و ارادت به انقلاب اسلامی برگرفته از عشق به اباعبدالله(ع) و عشق به مبارزه ایشان با ظلم و ستم است، گفت: عشق مردم مومن و مبارزه شهریار هرگز در سال های پس از انقلاب هرگز به سردی نگرایید و هرچه از سال های انقلاب می گذرد، این سنت ها که یادگار مبارزات با یزیدیان زمان و پیروی از ولایت است، رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته و شکوفاتر می شود.

به گفته امام جمعه شهریار، حرکت مردم در روز عاشورا به سوی مرکز شهر شهریار، همراه با شور و شعور حسینی است و این عزاداران واقعی امام حسین(ع) هم زمان با اذان ظهر، با تاسی به امام حسین(ع) به اقامه نماز می پردازند و نشان می دهند، راه امام حسین(ع) هم چنان ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین موسی سالمی می افزاید: باید این سنت های حسنه احیا و پر رنگ شده و از طریق آن ها در برابر تهاجم ویران گر فرهنگی دشمنان بایستیم.